شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اشتغال#انسانی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور مطرح کرد:

کاهش متقاضیان رشته‌های مهارتی/ لزوم توجه به رشته های مهارتی در هنگام هدایت تحصیلی/ کمبود نیروی انسانی و معضل اشتغال در صورت نبود مهارت‌های تخصصی

به گزارش منیبان؛ در بین اغلب دانش آموزان شاهد کم توجهی یا بی‌توجهی به رشته‌های فنی و حرفه و کار و دانش هستیم. البته همین امر کاهش نیروی مهارتی را در جامعه به دنبال دارد. چندی قبل هم علی الهیار ترکمن، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش از عدم استقبال دانش آموزان از رشته‌های مهارتی خبر داد.

چرایی عدم استقابل از رشته‌های مهارتی در مراکز آموزشی

ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور درباره کم کیف استقبال از رشته‌های فنی در کشور گفت: جذب دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای وابسته به دوره  فنی و حرفه ای و کار و دانش در مدارس است. اگر خروجی مناسبی در این مدارس نداشته باشیم، طبیعتا ورودی مناسبی هم برای دانشگاه فنی و حرفه ای نداریم.         

او افزود: دوره‌های کاردانی پیوسته را در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای شاهد هستیم که به کسب مهارت پرداخته‌اند.

صالحی عمران گفت: عدم استقبال دانش آموزان و دانشجویان از رشته‌های فنی و حرفه‌ای تبعات جبران ناپذیر را از بعد اجتماعی، اشتغال و مهارتی به دنبال دارد. اولین نارسایی در این زمینه به آموزش و پرورش مربوط می‌شود.

او تصریح کرد: برنامه‌ها، پایه‌ریزی، ایجاد نگرش، ایجاد مهارت حرفه و شغل از دوره ابتدایی و تحت آموزش عمومی باید در دستور کار قرار بگیرد.

در هدایت تحصیلی توجه به رشته های مهارتی مورد توجه قرار بگیرد

  رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه  هر گونه نارسایی یا عدم استقبال از رشته‌های فنی و حرفه‌ای به هدایت تحصیلی مربوط می‌شود، ادامه داد: این مقوله باید از سطوح پایین کشور مورد توجه قرار بگیرد. در نظام آموزش و پرورش کشور و فضای موجود در آموزش و پرورش و فضای فرهنگی موجود در مدارس، کلاس‌ها و ارتباط با خانواده فضای ورود به مهارت حرفه  و شغل وجود ندارد. آموزش و پرورش در آموزش معلم و فضاهای فرهنگی مدرسه باید این امر را از سطوح پایین( دره ابتدایی) مورد توجه قرار دهد.

صالحی عمران با بیان اینکه اقدامات برای مهار آموزی نباید به دوره خاصی از تحصیل محدود شود، تاکید کرد:  باید رشته‌های مهارتی  در هدایت تحصیلی مورد توجه قرار بگیرد. در این زمینه باید صدا و سیما و رسانه‌ها فعال باشند. نمی‌توان  تمامی رشته‌های تحصیلی به چند رشته پزشکی، دندانپزشکی  و .... محدود کرد. با بررسی متقاضیان شرکت در کنکور باید به این امر اذعان داشت که 60 درصد داوطلبان متقاضی رشته‌های  نظری هستند. باید دانست که کشور فقط به این سه رشته و حرفه نیاز ندارد.

این مقام مسئول گفت: در صورت عدم سیاست گذاری فعالان در این زمینه به شدت در برخی مشاغل با کمبود نیروی انسانی مواجه می‌شود.

او با بیان اینکه از بعد فرهنگی هم باید برای افزایش تعامل دانش آموزان و دانشجویان به رشته‌های فنی اقدامات مناسب در دستور کار تصمیم‌گیران قرار بگیرد، افزود: این مسئله هم جزو اقدامات نظام آموزش و پرورش است و باید از بعد فرهنگ عمومی در این زمینه وارد عمل شد. آموزش و پرورش و رسانه ها در این زمینه باید به شدت موثر باشند.

ریزش متقاضی در رشته‌های مهارتی

این مقام مسئول افزود: ریزش متقاضی در دوره متوسطه فنی حرفه ای  و کاردانش اتفاق مناسبی نیست. هرچند قرار بود بر اساس برنامه فعالیت در این رشته 50 درصد باشد، البته هم اکنون در برخی از استان‌ها 30 درصد دانش آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش فعالیت می‌کنند. تقویت این امر نیازمند اقدامات پایه‌ای دارد.

 رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور درباره تعداد پذیرش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: طی سال‌های اخیر با ریزش دانشجو مواجه هستیم. در بین دانشگاه‌های مهارتی حداکثر خروجی‌های متوسطه، فنی حرفه ای و کار و دانش را جذب کرده‌ایم. در سال گذشته در دوره‌های کاردانی و کارشناسی 90 هزار نفر جذب شدند. در این دانشگاه‌های هم تراز را بیشترین میزان دانشجو را داشتیم.

 به گفته او خروجی‌های دوره‌های متوسطه در رشته‌های مهارتی کاهش یافته است. ظرفیت جذب دانشجو ایجاد شده اما به دلیل خروجی‌های اندک متوسطه نمی‌توان کاری از پیش برد.