شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترامپ#آمریکا#بایدن#وزیر خارجه#گفتگو

آکسیوس خبر داد؛

بایدن سیاست ترامپ درباره صحرای غربی را تغییر نمی دهد

بایدن سیاست ترامپ درباره صحرای غربی را تغییر نمی دهد

ظاهراً وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با همتای مغربی، به وی اطمینان داده که بایدن هم مانند ترامپ، حق مالکیت رباط بر صحرای غربی را محفوظ می داند.

به گزارش خبرگزاری مهر، منابع آگاه به وبگاه آکسیوس گفته اند که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با «ناصر بوریتا» همتای مغربی خود، به او اطمینان داده که دولت بایدن، دست کم در شرایط فعلی، سیاست به رسمیت شناختن حاکمیت دولت مغرب بر صحرای غربی را تغییر نخواهد داد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اواخر دوره ریاست جمهوری خود، حق حاکمیت مغرب بر منطقه مورد مناقشه صحرای غربی را در ازای توافق عادی سازی روابط رباط – تل آویو به رسمیت شناخت.

در حال حاضر، آمریکا تنها کشوری است که مالکیت صحرای غربی را از سوی رباط به رسمیت می شناسد. مغرب این منطقه را در سال ۱۹۹۷ و بعد از استقلال از اسپانیا به خاک خود ملحق کرد.

از اول بهمن که بایدن زمام امور در کاخ سفید را به عهده گرفت، تقریباً تماس مستقیمی میان مقامات دو کشور برقرار نشد. اما چند روز پیش و قبل از تماس بلینکن با همتای مغربی، «برت مک گورک» مشاور بایدن در مسائل خاورمیانه، به بوریتا اطمینان داد که تغییری در موضع واشنگتن درخصوص صحرای غربی ایجاد نخواهد شد.

طی هفته های گذشته، مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا گفتگوهای زیادی در باب این موضوع داشته اند. در نهایت آنها تصمیم گرفته اند که موضع ترامپ درباره صحرای غربی را تغییر ندهند اما در همکاری با رباط، نماینده ویژه ای را برای رسیدگی به امور این منطقه انتخاب کنند تا باب مذاکره درباره خودمختاری این منطقه را دوباره باز کند.