شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فاضلاب#اهواز

رئیس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان مطرح کرد:

مشکلات فاضلاب اهواز حاد است/ فاضلاب های شهری مشکل اصلی رودخانه کارون/ 90 درصد از بیمارستان‌های کل استان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب

به گزارش منیبان؛ رودخانه کارون با چالش‌های متعدد همچون خشکی، ورود فاضلاب و انواع و اقسام نارسایی‌ها در دوره‌های متعدد مواجه بوده است. هرچند در سال‌های اخیر اقدامات مناسب برای مهار کم و کاستی‌ها انجام شده اما هنوز جای کار دارد. 

صغری رستمی، رئیس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره آخرین وضعیت زیست محیطی رودخانه کارون گفت: با گرم شدن هوا با کاهش ذخایر سدها مواجه هستیم. در یکسال اخیر بارندگی کمتر از میانگین بوده است.

او افزود: هم‌اکنون هم تاثیرات کاهش ذخایر آب در رودخانه را شاهد هستیم. بی‌شک به جز تاثیرات کاهش ذخایر آبی تاثیر فراوان بر کیفیت آب رودخانه را هم به دنبال دارد.

رستمی ادامه داد: شاهد افزایش آلاینده‌های معدنی با ورود فاضلاب میکروبی به  رودخانه هستیم. هر ساله در فصل تابستان شاهد کاهش کیفیت آب رودخانه هستیم.

او گفت: در سال‌های اخیر پیگیری‌های متعدد در حوزه محیط زیست انجام شده است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه اولویت‌های محیط زیستی کارونی از بعد مسائل کمی و کیفی است، افزود: مدیریت از لحاظ مسائل کمی باید از سوی استان و خارج از استان در دستور کار قرار بگیرد، چون سرچشمه‌های تامین کننده رودخانه کارون باید مدیریت شود تا ذخایر آبی در طول سال دچار تنش نشود.

او با بیان اینکه در داخل استان هم بیشترین کنترل باید بر روی مصارف آب کشاورزی باشد، تصریح کرد: مدیریت ذخایر آبی در طول سال برای جلوگیری از تنش آبی از اهمیت برخوردار است. در داخل استان هم ذخایر باید تحت کنترل قرار بگیرد. بیشترین کنترل باید بر روی مصارف کشاورزی باشد، چون مصارف کشاورزی حجم قابل توجهی از آب را به خود جذب می‌کند.

این مقام مسئول افزود: این مدیریت باید انجام و تخصیص آب هم زیرنظر سازمان آب و برق خوزستان انجام شود. اکثر صنایع در مجاورت کارون مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند.

رستمی ادامه داد: از بعد کیفی هم آلاینده‌ها در گروه‌های مختلف موظف هستند تا تحت کنترل و تخلیه و در اختیار رودخانه قرار بگیرند. از سال 1381 سعی شده تا تمرکز بر روی اولویت‌ها باشد. در مقوله کشاورزی، صنعتی، شهری، بیمارستانی و ... اولویت‌هایی موجود بوده که به طور خاص مورد توجه قرار گرفته است. از بعد صنعتی اکثر صنایع در مجاورت رودخانه کارون مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب شده یا فاضلاب را مهار و مورد مدیریت قرار بگیرد. البته هنوز هم در  برخی از صنایع شاهد مشکلات متعدد هستیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: در مجموع در زمینه صنعت اقدامات مناسب انجام و پیگیری‌های لازم انجام شده است.

رستمی درباره کم و کیف مهار آلودگی‌های بیمارستانی نیز تاکید کرد: 90 درصد از بیمارستان‌های کل استان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند. البته برخی از بیمارستان‌ها هم دچار سیستم فرآیندی هستند. با توجه به پیگیری‌های مستمر از سوی معاونت بهداشتی استان به عنوان متولی تحت کنترل و نظارت هستند. در مقوله بیمارستانی هم پیشرفت‌های مناسبی اعمال شده است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره اقدامات محیط زیستی درباره کشاورزی گفت: مدیریت آب‌های کشاورزی در کارون باعث شده تا آب‌های مشکل‌دار وارد رودخانه نشوند. همچنین زمان بیشتری را از بعد اجرایی نیاز دارد تا بتوان مدیریت صحیح اعمال شود اما مشکل اساسی برای رودخانه کارون وجود ندارد. مشکل اساسی برای رودخانه کارون مقوله فاضلاب‌های شهری است.

او افزود: فاضلاب‌های شهری اولویت نخست ما هستند. در استان مسئله فاضلاب‌های شهری در اولویت و متاثر از آلاینده‌ها در فاضلاب شهری هستند.  در این میان شهر اهواز اولویت حادتری را در مقایسه با دیگر شهرهای استان دارد.

رستمی تاکید کرد: فاضلاب‌های اهواز و دیگر شهرهای استان پیگیری‌های لازم در دست اقدام است. بیشترین حجم زمان‌های کارشناسی و اقدامات به این مقوله اختصاص یافته که البته هنوز هم به سرانجام نرسیده است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: سیستم فاضلاب‌های شهری بدون مشکل در حال فعالیت هستند. هرچند در استان خوزستان همیشه با مشکلات فاضلاب همراه هستیم. البته در شهر اهواز این مشکل حاد است.

به گفته او البته اقدامات برای فاضلاب اهواز انجام شده است، چون رودخانه کارون از مرکز شهر عبور کرده و شهر را دو قسمت می‌کند. در شرق و غرب رودخانه گسترش داشته و دو تصفیه خانه و دو سیستم مجازی تصفیه فاضلاب برای این شهر لازم است. البته در غرب اهواز تصفیه‌خانه موجود و در حال فعالیت است. در شرق اهواز هم هنوز شرایط جمع‌آوری فاضلاب کامل نشده است.

رستمی افزود: در واقع اقدامات متعدد از سوی محیط زیست و استانداری در حال انجام است. هنوز این اقدام به ثمر نرسیده و مشکلات فاضلابی را در محدوده اهواز و کل استان شاهد هستیم. البته متولیان این امر شرکت‌های آب و فاضلاب هستند. وزارت نیرو مسئولیت این امر را داشته و به ساماندهی فاضلاب شهری می‌پردازند.