شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات
هشدار! با این وضع ردصلاحیت‌ها انتخابات حداقلی است

هشدار! با این وضع ردصلاحیت‌ها انتخابات حداقلی است

 بیشتر افراد ردصلاحیت‌شده شامل بند «ج» ماده30 قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور یعنی «عدم‌اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه» شده‌اند.

اعتمادآنلاین| موج گسترده ردصلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب شورای شهر به‌ویژه در شهر تهران و همچنین کلانشهرهایی مانند اصفهان و شیراز بازتاب وسیعی در محافل سیاسی و خبری کشور داشته و با انتقاد چهره‌های سرشناس جبهه اصلاحات نیز همراه شده است؛ اقدامی که از سوی هیأت نظارت شهرستان‌ها صورت گرفته و خروجی آنها حداقل تا اطلاع ثانوی موجب خارج‌کردن 90درصدی اعضای فعلی شورای شهر تهران و کلان‌شهرهایی مانند اصفهان و نیروهای اصلاح‌طلب از گردونه رقابت‌ها شده است. آنطور که رحمت‌الله فیروزآبادی، عضو هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اصفهان به ایلنا گفته است، براساس خبرهای دریافتی صلاحیت 11نفر از اعضای شورای شهر فعلی اصفهان در هیأت‌های نظارت شهرستان رد شده است. 

 

به گزارش همشهری، سعید نظری، سخنگوی شورای شهر شیراز نیز اعلام کرده که از 9نفر اعضای فعلی شورا که برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، 7نفر ردصلاحیت شده‌اند. 

 

از 12نماینده شورای شهر تهران که داوطلب انتخابات شورای ششم شده بودند نیز 10نفر ردصلاحیت شده‌اند؛ روندی که مؤید ردصلاحیت 90درصدی نمایندگان فعلی شوراهای شهر در انتخابات پیش‌روست.

 

 بیشتر افراد ردصلاحیت‌شده شامل بند «ج» ماده30 قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور یعنی «عدم‌اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه» شده‌اند. این درحالی است که مسئولان هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران با اعلام آمار 86درصدی از تأیید‌صلاحیت‌شدگان معتقدند بخش عمده‌ای از دلایل ردصلاحیت 14درصد ثبت‌نام‌کنندگان نقص مدارک و عدم‌استعفا از سمت‌های مقرر در قانون بوده و سهم دقیقی برای «سایر موارد» مشخص نکرده‌اند.

 

پرشماری ردصلاحیت داوطلبان اصلاح‌طلب ششمین دوره شوراهای شهر مورد گلایه و انتقاد مسئولان و چهره‌های نزدیک به این جریان سیاسی قرار گرفته است، چراکه اصلاح‌طلبان معتقدند اگر در فرایند تجدید‌نظر، مورد بازنگری قرار نگیرد، تأثیر محسوسی بر میزان مشارکت مردم در انتخابات برجا خواهد گذاشت.