شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#معاون وزیر

معاون وزیر نیرو: نمی‌توانیم در تامین آب غیرشرب ریسک کنیم

کدخبر: 409200
اقتصاد نیوز : معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: مجبوریم آب موجود در سدها را به گونه‌ای مدیریت کنیم که در صورت تداوم خشکسالی و کم آبی بتوانیم آب شرب مورد نیاز شهرها و روستاها را تامین کنیم.

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از  وزارت نیرو، "قاسم تقی‌زاده‌خامسی" تدابیر دو سال گذشته وزارت نیرو برای مدیریت سدها را در تامین آب شرب موفق ارزیابی و اظهار کرد: با وجود کاهش ۲۰ درصدی مخازن سدها، می‌توانیم آب شرب شهرها و روستاها را  تا حدود زیادی تامین کنیم و نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت مناسبی که طی دوسال گذشته از نظر بارندگی داشتیم، آب مورد نیاز بخش کشاورزی تا حدود زیادی تامین شد ولی امسال با توجه به کاهش بارندگی و اولویت تامین آب شرب نمی‌توانیم ریسک کنیم، بخاطر همین انتظار این است که استان‌ها و مقامات محلی با توجه به شرایط خاص هر منطقه، در این خصوص بهترین تصمیم را بگیرند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: تا پایان دولت دوازدهم ۱۰ میلیون نفر از ساکنان روستاهای کشور به آب شرب پایدار دسترسی خواهند داشت.

تقی‌زاده‌خامسی با بیان اینکه احداث مجتمع‌های آبرسانی روستایی باعث تسریع در ارائه خدمات و کاهش تنش آبی در مناطق روستایی شده، اضافه کرد: تا چند سال پیش تنها یک میلیون نفر از روستائیان کشور به آب شرب پایدار دسترسی داشتند.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، در برخی مناطق روستایی که امکان بهره‌مندی از مجتمع‌های آبرسانی روستایی وجود ندارد، تامین آب شرب پایدار روستایی بالاجبار از طریق آبرسانی سیار یا تانکر انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: میزان بارندگی نسبت به سال گذشته حدود ۵۴ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت(۵۲ ساله) حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است و برای اردیبهشت‌ماه هم بارش‌های مناسبی پیش‌بینی شده که امیدواریم محقق شود.

 وی با بیان اینکه روند بارش در طول ۵۲ سال گذشته نشان دهنده آن است که طی ۲۲ سال بارش‌ها از حد متوسط بالاتر و ۳۰ سال از حد متوسط کمتر بوده است، خاطرنشان کرد: بیشترین مقدار بارش در این دوره در سال ۱۳۹۸ ثبت شده و بیشتر سال‌ها هم شرایط خشکسالی داشته‌ایم.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه گاهی سال‌های پر بارش دو الی سه سال متوالی بوده و سال‌های کم بارش گاهی تا یک دهه ادامه داشته، اظهار کرد: پیش‌بینی‌های هواشناسی معمولا با تخمین ۸۰ درصد انجام می‌شود و هرچه زمان پیش‌بینی‌ها دورتر باشد، دقت تخمین کمتر می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ها در  ۵۲ سال اخیر بی‌سابقه بوده، وضعیت بارندگی در همه مناطق کشور را نامناسب ارزیابی کرد و افزود: کاهش بارندگی در استان‌های هرمزگان، سیستان بلوچستان و خراسان جنوبی از بقیه مناطق محسوس‌تر است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به عزم دولت برای تامین آب آشامیدنی ۲۵۰ شهر در معرض تنش آبی، تاکید کرد: بنای جیره‌بندی نداریم و تلاش خواهیم کرد تا با برنامه‌ریزی و جلسات مختلف استانی بتوانیم شرایط پیش رو را مدیریت کنیم.

وی افزود: مجبوریم آب موجود در سدها را به گونه‌ای مدیریت کنیم که در صورت تداوم خشکسالی و کم آبی بتوانیم آب شرب مورد نیاز شهرها و روستاها را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از اختصاص پنج هزار میلیارد تومان برای تامین آب شرب اصفهان خبر داد و افزود: برای تامین آب شرب مورد نیاز شهرهای بزرگ از جمله مشهد و تبریز نیز مشکل خاصی وجود ندارد و تدابیر لازم اتخاذ شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران انتقال آب بین حوضه‌ای را با توجه به نحوه پراکندگی جمعیت و ذخایر آبی موجود گریزناپذیر دانست و گفت: تامین آب شرب شهرها و روستاها اولویت اصلی ماست و باید با دقت و ظرافت نسبت به تامین آب شرب اقدام کرد.

 تقی‌زاده خامسی در این گفتگو در پاسخ به سئوالی در مورد تاثیر بارورسازی ابرها در افزایش بارندگی و استفاده از آب‌های ژرف و نامتعارف در تامین آب گفت: هر دو موضوع جزو برنامه‌های مطالعاتی بوده و در حال حاضر نمی‌توانیم از این موضوعات انتظار بهره‌برداری و استفاده داشته باشیم.

وی گفت: طی سال‌های اخیر حدود هشت هزار چاه غیرمجاز در مناطق مختلف کشور با کمک موثر قوه قضائیه و نیروی انتظامی در مناطق مختلف کشور مسدود شده که قابل تقدیر است.

به گفته وی شناسایی و دسته‌بندی چاه‌های غیرمجاز در سراسر کشور انجام شده و برنامه بلندمدت وزارت نیرو مسدود کردن آنها برای بهبود وضع دشت‌ها و آب‌های زیرزمینی است.

وی همچنین از اختصاص بودجه مناسب توسط مجلس شورای اسلامی به بخش آب در بودجه سال ۱۴۰۰ خبر داد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو، در ادامه مدیریت مصرف آب توسط شهروندان و فعالیت‌های ترویجی و رعایت الگوی کشت در بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: متاسفانه در حال حاضر در ۱۷ استان کشور برنج کاشته می‌شود، این در حالی است که کاشت برنج محدود به دو استان گیلان و مازندران است. در هیچ جای دنیا که زیر هزار میلی‌متر بارندگی دارد، برنج نمی‌کارند، اما در برخی مناطق ایران که میانگین بارش ۱۵۰ میلی‌متر است برنج می‌کارند و باید برای این موضوع فکری کرد.

تقی‌زاده خامسی همچنین به ضرورت هماهنگی بیشتر بین بخش آب و کشاورزی اشاره کرد و گفت: امیدواریم ساختار مدیریت منابع آب که اخیراً بر اساس حوضه‌های آبریز ۹ گانه طراحی و استقرار یافته، بتواند به بهبود مدیریت منابع آب کشور کمک کند.