شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#جدید

اظهارات جدید مقام روس در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان

به گزارش منیبان، پاتروشف روز جمعه در گفت وگو با هفته نامه روسی آرگیومنتی ایفاکتی، ادعای آمریکا مبنی بر اینکه گویا روسیه برای کشتن نظامیان آمریکایی به طالبان کمک مالی کرده است را رد کرد.

وی افزود: اهدافی که آمریکا برای لشکرکشی به افغانستان اعلام کرد شامل نابودی تروریسم بود. اما در زمان حاضر افغانستان در صدر کشورهایی قرار دارد که ازحملات تروریستی آسیب می بینند.

دبیر شورای امنیت روسیه گفت: در سه ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۳۵۰۰ نفر در افغانستان قربانی تروریسم شدند که بیش از یک هزار نفر در ماه مارس کشته شدند.  

وی ادامه داد: علاوه بر آن جنگجویان اقدامات تروریستی خود را به قلمرو افغانستان محدود نمی کنند و کشورهای همجوار را نیز تهدید می کنند.  

به گفته دبیر شورای امنیت روسیه، آمریکا و متحدانش در عرصه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان نیز کارنامه خوبی نداشتند و از آغاز عملیات نظامی آمریکا و متحدان این کشور در افغانستان در سال ۲۰۰۱ تولید هرویین در این کشور دهها برابر افزایش یافته است.  

 پاتروشف خاطرنشان کرد: به این ترتیب آمریکا افغانستان و مردم این کشور را در وضعیت بسیار دشوار ترک می کند. در دوره حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان وضعیت این کشور بدتر شده است.   

مقام ارشد روس با بیان اینکه آمریکا تلاش کرد از افغانستان به عنوان پایگاه برای افزایش نفوذ ژئوپلیتیکی در منطقه استفاده کند، اظهار داشت: آمریکا که در زمان حاضر حضور نظامی در افغانستان را کاهش می دهد، در گذشته برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی، جنبش طالبان را بوجود آورد که سازمان القاعده از آن بوجود آمد.  

 روسیه نیازی به تضعیف بنیان های دولتی آمریکا ندارد

دبیر شورای امنیت روسیه گفت: روسیه نیازی به تضعیف بنیان های دولتی آمریکا ندارد، نخبگان آمریکایی خود باعث و بانی این اقدام هستند.

وی در واکنش به این پرسش که چه دیدگاهی درباره ایراد اصلی آمریکا به روسیه مبنی بر ضربه زدن به بنیان اصلی دمکراسی حکومت آمریکا دارد، اظهار داشت: ما با این مساله هیچ ارتباطی نداریم.

پاتروشف خاطرنشان کرد: نخبگان آمریکایی بنیان حکومت کشور خود را تضعیف می کنند. به عنوان نمونه از جنبش های خیابانی برای منافع خود استفاده می کنند و مهره های خود را با شعارهای فریبنده به خیابانها می کشانند و آنها فروشگاهها را غارت می کنند.  

دبیر شورای امنیت روسیه در بخش دیگری از مصاحبه خاطرنشان کرد که بنیاد آمریکایی سوروس که بخاطر حمایت از انقلاب های رنگی در کشورهای دیگر مشهور شده است در ناآرامی های عمومی در آمریکا دخالت داشت.

وی با بیان اینکه بعید بنظر می رسد که چنین اقداماتی ازسوی بنیاد سوروس تصادفی باشد و در واقع آمریکا با وضعیت شبیه آنچه که در مورد کشورهای دیگر کرده بود، مواجه و دستخوش ناآرامی های خیابانی شد.    

 کشورهای دمکراتیک مداخله نمی کنند 

پاتروشف با انتقاد از رویکرد مداخله جویانه امریکا در مورد کشورهای دیگر گفت: کشورهای دارای حکومت دمکراتیک در امور داخلی کشورهای مستقل مداخله نمی کنند و دولت های جدید آن (آمریکا) تصمیم های دولت های قبلی را باطل نمی کند.  

وی افزود: با توجه به این نظریه می توان در مورد وجود یا عدم وجود دمکراسی در آمریکا قضاوت کرد.

دبیر شورای امنیت روسیه گفت: کشورهای دمکراتیک به تهدید و فشار بر کشورهای دیگر نمی پردازند و در امور داخلی دیگران مداخله نمی کنند. آنها قوانین بین المللی را نقض نمی کنند و نیروی نظامی و تحریم های اقتصادی بدون تایید شورای امنیت بکار نمی گیرند.