شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روحانی#معاون اول#جهانگیری

جهانگیری: به روحانی گفتم معاون اول دیگری انتخاب کند/ ارز ۴۲۰۰ تومانی مصوبه جلسه سران سه قوه بود/رأی ندهیم ممکن است شهر سقوط کند

جهانگیری: به روحانی گفتم معاون اول دیگری انتخاب کند/ ارز ۴۲۰۰ تومانی مصوبه جلسه سران سه قوه بود/رأی ندهیم ممکن است شهر سقوط کند

جهانگیری گفت:این ارز ۴۲۰۰ مصوبه جلسه سران سه قوه است؛ اینکه  اقایان درموردش اظهار نظر نکردند بعدا، به خودشان بر میگردد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی امشب در کلاب هاوس انتخاب به مسائل مهمی اشاره کرد.

وی گفت: کلاب هاوس فرصت خوبی است؛ به همه ی دوستانی که نگران هستند و طوری اظهار نظر می کنند که از فضای مجازی و توسعه آن، می ترسند، می گویم گه چرا می ترسید؟ اتفاقا شفافیت در همینجا معنا پیدا می کند؛ بگذارید مردم ازادانه صحبت کنند.

اهم اظهارات جهانگیری را بخوانید؛

*اپراتورها در کلاب هاوس اخلال ایجاد کرده بودند، اما اقای جهرمی پیشنهاد دادند که جرائم سنگینی ایجاد شود برای اخلال گران در این شبکه اجتماعی.

*با پیشنهاد اقای هاشمی و اقای خاتمی و موافقت آقای روحانی، در سال ۹۶ وارد صحنه انتخابات شدم؛ وفای به عهد آنی بود که وقتی مردم را دعوت کردیم که رای بدهند، باید در دولت می ماندیم که مسائل را پیگیری کنیم.

*من به اقای روحانی پیشنهاد دادم بعد از انتخابات که معاون اول دیگری را انتخاب کنند و من را مشاور کنند، اما قبول نکردند.

*من مسئول بودم که از ۲۴ میلیون رای رئیس جمهور حفاظت می کردم.

*در دوره ی جنگ اقتصادی، وقت موسعی را گذاشتم که کالاهای اساسی برای مردم تامین شود، همینطور برای داروها.

*هم مسئول ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بودم، هم مسئول اقتصاد مقاومتی بودم، فکر میکنم در این زمینه، از اینکه ماندم و خدمت کردم به مردم، کار خوبی انجام گرفت.

*ما با شروع دولت، سه نرخ ارز داشتیم، ارز ۱۲۰۰، ۲۴۷۷ و ارز ازاد که از اسفند ۹۱ حدود ۴ هزارتومان بود، ولی با شروع این دولت روند کاهشی پیدا کرد.

*روزهای اول، دوتا ارز اول را باهم ادغام کردیم، چون فکر میکردیم که باید تک نرخی شود.

*مدتی طولانی در زمان دولت یازدهم، نرخ دلار در محدوده ی ثابتی حرکت کرد.

*در پایان دولت یازدهم، دولت در کانال سه هزارتومان بود.

*در سال ۹۵، شوکی در بازار ایجاد شد، عمدتا دیگر بازار رفت روی ساوزکارهای اقتصادی مثل عرضه سکه ولی معلوم شد که پایدار نیست.

*برای چند ماه قرار بود ارز ۴۲۰۰ باقی بماند.

*در مرداد ماه که رئیس جدید بانک مرکزی امد، جلسه سران سه قوه تشکیل شد، در آن جلسه بحث سیاست های ارزی بررسی شد؛ باید تصمیم جدی گرفته می شد، انجا براساس اصرار برخی از سران قوای سه گانه، تصمیم بر این شد که ارز ۴۲۰۰ بماند.

*اینکه گفته شد ارز جهانگیری، وقتی آن شب تصمیم گیری شد، اعضای ان جلسه که شامل تیم اقتصادی دولت و غیر دولت بود، پایان تصمیم گیری اعضای دولت و برخی از مشاورین رسانه ای اقای رئیس جمهور، پیشنهاد کردند برای اینکه تحت عنوان تصمیم دولت در جامعه جا بیافتد، جهانگیری آن را اعلام کند، اما من مخالف بودم.

*این ارز ۴۲۰۰ مصوبه جلسه سران سه قوه است؛ اینکه  اقایان درموردش اظهار نظر نکردند بعدا، به خودشان بر میگردد.

*من خدمتتان عرض بکنم ارز کنترلی فیکس تقریبا در ۹۰ درصد سال ها انجام گرفته شد؛ ما در دوره اقای هاشمی، ارزهای مختلفی داشتیم، ۶۰ تومان بود، ۸۰ تومان هم داشتیم، بعد از مدتی ارز تثبیتی ۱۸۰ تومان گذاشتند؛ در دوره اقای خاتمی هم دو نرخی بود

*در دوره آقای احمدی نژاد، ارز فیکس ۱۲۲۴ تومان اعلام کردند و بعد سه نرخی آن  را اعلام کردند.

*اکثر تصمیم های غیراقتصادی از جمله ارز ۴۲۰۰، به خاطر شرایط جنگ اقتصادی بود.

*در آن جلسه ای که ارز ۴۲۰۰ مطرح شد، من گفتم که این ارز شناور باشد و فیکس نباشد و بتواند با تورم تغییر کند؛ الان فکر می کنم مهمتر از ارز ۴۲۰۰ تومان این است که باید از زندگی مردم حراست بکنیم.

*من فکر میکنم که اگر بخواهیم به زبان جوانان شرایط را توصیف کنم، باید بگویم که اگر شهروندان کنار صندوق رای جمع نشوند، ممکن است شهر سقوط کند؛ هیچ راهی جز رای دادن برای اصلاح امور نداریم؛ اگر راه دیگر داشتیم که از طریق آن بتوانیم اصلاحات کنیم و شهر را حفظ کنیم و شهر را به مافیا واگذار نکنیم، خب کار دیگری می کردیم.

*نباید بگذاریم کسانی که برای رای مردم ارزش ذائل نیستند، به اسم رای مردم پیروز شوند.

*بحث تحریم و انتخابات و اینها، درموردش باید بگوییم دود تحریم از دل تحریم انتخابات مثل سال ۸۴ ایجاد شد؛ اگر وارد انتخابات می شدیم در آن سال ، افرادی نمی امدند که...

*حق میدهم که مردم نسبت به اثرگذرای رایشان تردید داشته باشند؛ مردم در هرحال ناراحتند از شرایط زندگی شان.

2727

رئیس دولت به نظرم می تواند تاثیرگذار باشد؛ رئیس دولت ممکن است بگوید تحریم کاغذپاره است؛ یک وقت رئیس دولت با رهبری می نشیند و مشورت می کند برای رفع تحریم ها و توسعه؛ خب پذیرفته می شود و از درون آن برجام بیرون می آید/انتخاب