شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قانون اساسی

ارتش لبنان:

مقابل کودتا یا تعلیق قانون اساسی می ایستیم

به گزارش منیبان؛ از اسپوتنیک، ژنرال «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان با اعلام این مطلب تاکید کرد که برای حل بحران کشور تنها باید از سازوکارها و راهکارهای قانونی و سیاسی بهره گرفت.

وی گفت که سودای دستیابی به هیچ مقام و منصبی از جمله رئیس جمهوری ندارد و هرچه در این زمینه مطرح می‌شود توهم و خیال‌پردازی است.

عون ادامه داد که با هیچ سیاستمداری در خانه یا دفتر محل کارش دیدار نمی‌کند هرچند دعوت‌های زیادی در این باره از من شده است.

فرمانده ارتش لبنان افزود که روابطش با رئیس جمهوری، رئیس مجلس و نخست ‌وزیر مستعفی (حسن دیاب) در چارچوب جایگاه آنها انجام می شود.

وی همچنین در خصوص حزب‌الله لبنان نیز گفت که حزب‌الله بخش بزرگی از ملت و جامعه لبنان را نمایندگی می کند و روابط ارتش با حزب‌الله مبتنی بر اعتماد متقابل است.

ژنرال عون با بیان اینکه کاندیدای ریاست جمهوری لبنان نیست تاکید کرد که اگر ارتش پاشیده شود، چیزی از ریاست جمهوری باقی نمی ماند.

پیش از این برخی فعالان در لبنان از جمله «ایلی الفرزلی» نایب رئیس مجلس لبنان در اظهارتی خواستار واگذاری قدرت به ارتش و تشکیل دولت انتقالی توسط ارتش برای اجرای انتخابات شده بودند.

لبنان ماه هاست که گرفتار بحران سیاسی و اقتصادی گسترده ای است.

از نوزدهم مرداد سال گذشته یعنی پنج روز پس از انفجار مهیب بندر بیروت که «حسان دیاب» از سمت نخست وزیری استعفا کرد، لبنان در وضعیت خلا دولت قرار دارد. پس از ناکامی «مصطفی ادیب» در تشکیل دولت، «سعد الحریری» از آبان ماه با کسب اکثریت پارلمانی مامور تشکیل کابینه شده اما او نیز نتوانسته تاکنون این ماموریت را به نتیجه برساند. 

لبنان با بحران شدید اقتصادی و مالی هم روبرو است و ارزش دلار در برابر لیره (پول ملی لبنان) طی دو سال اخیر حدود ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.