به گزارش برنا؛ به گفته محققان، سه آهنگ از لیست آهنگ های مورد علاقه هر شخصی برای شناسایی شخصیت آن فرد  که آهنگ ها را انتخاب کرده کافی است. از این رو، شرکت هایی مانند یوتیوب و اسپاتیفای (Spotify) فقط بر اساس تنظیمات موسیقی خود می توانند اطلاعات زیادی در مورد کاربران خود جمع آوری کنند.

مطالعه ای توسط دکتر اوری لشمن (Ori Leshman) از دانشکده آموزش جیم و جو کنستانتینر و دکتر رون هیرشپرونگ (Ron Hirschprung) از گروه مدیریت و مهندسی صنایع در دانشگاه آریل انجام شد که نشان می دهد با کمک سلیقه موسیقیایی می توان شخصیت هر فرد را به دست آورد.

در این مطالعه حدود ۱۵۰ جوان که همگی دانشجویان مقطع کارشناسی بودند در چهار گروه تقریبا ۳۵ نفری شرکت کردند. به گزارش سیناپرس، از شرکت کنندگان خواسته شد اعضای گروه را فقط براساس سه آهنگ از لیست پخش مورد علاقه خود شناسایی کنند. تنوع ترجیحی موسیقی دانشجویان بسیار گسترده و بسیار متنوع بوده است.

تجزیه و تحلیل گزینه ها با توجه به مدل ریاضی توسعه یافته توسط محققان انجام شد. یافته های این تجزیه و تحلیل ها حتی محققان را نیز متعجب کرد.

تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که اعضای گروه با توجه به سلیقه موسیقی خود در سطح بسیار بالایی بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد قادر به شناسایی شرکت کنندگان دیگر در این مطالعه بودند با اینکه اعضای گروه شناخت کافی از یکدیگر نداشته و هیچ دانش قبلی از ترجیحات موسیقی یکدیگر نداشته اند.

دکتر لشمن و دکتر هیرشپرونگ توضیح می دهند: «موسیقی می تواند به نوعی شخصیت پردازی و حتی یک شناسه تبدیل شود.»

این اطلاعات شرکتهای تجاری مانند گوگل و اسپاتیفای را با اطلاعات بیشتر و عمیق تری در مورد ما به عنوان کاربران این سیستم عامل ها ارائه می دهد. در دنیای دیجیتالی که امروزه در آن زندگی می کنیم، این یافته ها تأثیرات گسترده ای در نقض حریم خصوصی دارد، به ویژه اینکه اطلاعات مربوط به افراد را می توان از یک منبع کاملاً غیر منتظره استنباط کرد بنابراین از هیچ گونه محافظت در برابر چنین نقض هایی برخوردار نیست.

بازدید از یوتیوب توسط یک فرد عادی به عنوان یک عمل بی ضرر تصور می شود اما این مطالعه نشان می دهد که این شبکه می تواند چیزهای زیادی در مورد آن شخص فاش کند. از طرف دیگر، این دانش می تواند به عنوان پلی بین مردم مورد استفاده قرار گیرد و شاید در آینده منجر به ایجاد روش های جدید تشخیصی و برنامه های جذاب مداخله ای شود که از موسیقی مورد علاقه مردم استفاده خواهد کرد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تله ماتیکس و انفورماتیک (Telematics and Informatics) منتشر شده و قابل دسترس است.