شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پرسپولیس#ایران#فوتبال

حاج‌رضایی در گفتگو با مهر:

موفقیت پرسپولیس مثل یک پانسمان ساده است/ برانکو ریشه‌ای قوی کاشت

موفقیت پرسپولیس مثل یک پانسمان ساده است/ برانکو ریشه‌ای قوی کاشت

مربی پیشین تیم ملی ایران ضمن اشاره به مشکلات مدیریتی فوتبال کشورمان، گفت: برانکو ایوانکوویچ ریشه‌ای قوی در پرسپولیس از لحاظ فنی کاشت و هنوز هم رد پای تاکتیک‌های او در پرسپولیس دیده می‌شود.

امیر حاج رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره عملکرد تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ آسیا گفت: این مسابقات نشان داد فوتبال ایران به چه چیزهایی نیاز دارد و چه کمبودهایی از لحاظ مدیریتی داریم. ضربه‌هایی که باشگاه‌های ما در این رقابت‌ها خوردند ناشی از مدیریت اشتباهی بود که در فدراسیون وجود داشت.

کارشناس فوتبال ایران با انتقاد از عملکرد مسئولان پیشین فدراسیون فوتبال افزود: اینکه تیم‌های ما نتایج چندان جالبی نگیرند نشان می‌دهد که ما هنوز از سطح فنی تیم‌ها در قاره آسیا هم فاصله داریم.

وی تاکید کرد: فکر می‌کنم مشکل باشگاه‌ها در گرفتن نتایج خوب و قابل قبول تنها به مدیران و مربیان آنها بر نمی‌گردد، بلکه تخریب فوتبال ایران از فدراسیون قبلی آغاز شد. مدیران فدراسیون در چهار سال گذشته بیشترین ضربه را وارد کردند. آنها از لحاظ مالی و زیرساخت‌های فوتبالی لطمه‌ها جبران ناپذیری زدند. در دو ماهی هم که آقای عزیزی خادم آمده است موردی ندیده‌ایم اما فعلاً برای قضاوت عملکرد او بسیار زود است.

حاج رضایی راجع به فاصله بین تیم‌های ایرانی با باشگاه‌های آسیایی تصریح کرد: مشکل ما کمبود استعداد نیست. اگر می‌گویم از لحاظ فنی در سطح خوبی نیستیم به همین دلیل است اما اگر بخواهیم از لحاظ سخت افزاری نگاه کنیم واقعاً در مقابل بسیاری از کشورها چیزی نداریم. اگر باشگاه‌های ما زمین چمن مناسب ندارند یا میزبانی نگرفتند ربطی به مدیران آنها ندارد بلکه آقایانی که در فدراسیون نشسته‌اند نباید این معضل را ایجاد می‌کردند.

او درباره نمایش پرسپولیس، استقلال، تراکتور و فولاد یادآور شد: اگر بخواهیم نگاه فنی کنیم نمی‌توانیم از مباحث پیچیده مدیریتی به راحتی گذر کنیم. به همین خاطر نباید تیمی را که دست بسته به آسیا می‌رود مورد ارزیابی فنی قرار دهیم. تیم‌های ایرانی در دور رفت خوب بودند اما در دور برگشت ضعیف ظاهر شدند. این موضوع به دلیل ضعف بدنی است. اینکه بخواهیم بهانه‌جویی کنیم که آنها پول دارند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند ساده‌ترین روش است اما در مجموع فکر می‌کنم مشکلات مدیریتی در فوتبال بیداد می‌کند و روی نتایج تیم‌ها هم تأثیر مستقیم می‌گذارد.

حاج رضایی افزود: ارکان مدیریتی در سال‌های اخیر در جایگاه صحیحی قرار نداشتند. به همین خاطر فولاد دچار محرومیت شد و خیلی زود هم تاثیرش را با حذف از آسیا نشان داد. تراکتور و استقلال هم تا روز آخر برای ماندن در آسیا تلاش کردند. شاید تنها تیمی که نان مدیریت صحیح در داخل رختکن خود را می‌خورد پرسپولیس است که توانست خیلی زود از گروهش صعود کند.

کارشناس فوتبال ایران درباره پرسپولیس گفت: اینکه بار موفقیت باشگاهی تنها روی یک تیم باشد واقعاً جالب نیست. پرسپولیس به تنهایی این بار را به دوش می‌کشد و همین تیم هم که افتخارات بسیاری در سال‌های اخیر داشته است جام نگرفته است. موفقیت‌هایی به این شکل مثل یک پانسمان ساده است. زخم عمیقی را آقایان بر پیکره فوتبال ایران زدند که باید عمیق درمان شود.

او با ذکر مثال از حمایت دولت ترکیه به باشگاه‌های فوتبال اینگونه صحبت‌هایش را ادامه و گفت: وقتی در ترکیه بودم کاملاً پژوهش کردم و دیدم دولت چه کمکی به باشگاه‌ها می‌کند. قبول دارم برخی مشکلات نیاز به حمایت دولت دارد. این اتفاق هم می‌تواند در حال حاضر بیفتد تا ساختار مالی و سخت افزاری باشگاه‌ها سالم باشد. شک نکنید این مسائل می‌تواند آثار مثبت عمیقی در فوتبال ایران ایجاد کند.

حاج رضایی با اشاره به تأثیر برانکو ایوانکوویچ در موفقیت‌های این تیم تاکید کرد: ثبات در پرسپولیس تأثیر روانی در موفقیت‌هایش دارد. برانکو ریشه‌ای قوی در پرسپولیس از لحاظ فنی کاشت. هنوز هم تاکتیک‌های او در پرسپولیس دیده می‌شود. من عملکرد یحیی گل محمدی را هم می‌پسندم. او روحیه برنده را در تیم به وجود آورده است. پرسپولیس در آسیا هم در حریفانش ترس را ایجاد کرده است. باورِ بازیکنان پرسپولیس کمک زیادی به اتحاد در این تیم کرده است. بازی تیمی در پرسپولیس جلوتر از اسم بازیکن شده است و این به معنی موفقیت در طول یک فصل فوتبالی است.