شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه

چرا یارانه گندم به دست نانوا نمی رسد؟

به گزارش منیبان، بیژن نوروزمقدم در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید و تأثیر آن بر نرخ نان در سال جدید، گفت: استراتژی‌ای که دولت‌ها انجام می‌دهند این است که قیمت نان را سرکوب کنند و ثابت نگه دارند. اگر قیمت نان نه بیشتر از تورم بلکه در حد تورم هر ساله اعلام می‌شد هیچ فشاری بر دوش هیچ کسی حتی قشر ضعیف نمی‌شد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران اعلام کرد: قیمت هر قرص تافتون تنوری ۵۵۰ تومان است، شاید اگر در این مملکت بگردیم هیچ کالای دیگری را نتوانیم با ۵۵۰ تومان خریداری کنیم. هزینه‌های زندگی نانوا هم مثل سایر اقشار جامعه بسته به همین گرانی‌هاست و زمانی که دولت قرار شده است نرخ تعیین کند و نرخ را ثابت نگه می‌دارد نانوا هم نمی‌تواند با این شرایط زندگی کند.

وی افزود: وقتی نرخ نان مرتب داده شود نان مرغوب و با کیفیت تولید می‌کنیم که مردم هم راضی باشند، ولی زمانی که فشار اقتصادی بر کار فرم است مجبور می‌شود کارگر کار بلد خود را از دست بدهد و کارگر ساده با مزد کمتر جایگزین کند.

 

نوروزمقدم اظهار کرد: همیشه به توافق، نرخی را اعلام می‌کردند در سال ۹۳ نیز به ما نرخی  دادند ولی هیچ وقت حق نانوا را پرداخت نکردند و تا سال ۹۸، پنج سال همه اجناس به جز نان گران شد.

 

وی تصریح کرد: از سال ۹۳ تا ۹۸ با توجه به اینکه تورم آن‌قدر زیاد نبود فشار زیادی هم بر نانوا نبود. جمع تورم‌های این بازه زمانی حدوداً ۴۰ تا ۵۰ درصد شده بود و با انباشته شدن این درصدها برای سال ۹۸ آنالیزی آماده کردیم  بالغ بر صد درصد نرخ باید پرداخت می‌کردند که جبران هزینه‌های گذشته شود.

 

این مقام مسئول در ادامه افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته، همه اذعان کردند که حق با نانواست، ولی نتیجه این بود که توافقی کاری انجام دهیم، چون قیمت نان را نمی‌شود یک‌دفعه دو برابر کرد. در صورتی که اگر سال به سال اضافه می‌شد تا سال ۹۸ خود به خود از دو برابر هم گذشته بود.

 

نوروز مقدم بیان کرد: سال ۹۸ طبق توافقی  که صورت گرفت  ۴۵ درصد به جای صد درصد به ما پرداخت کردند. بنابراین ما نیز اعتراض کردیم که حداقل برای ما تعیین کنند که این نرخ تا چه زمانی اعتبار دارد، زیرا با وجود تورم در کشور ما نرخ بدون تاریخ اصلاً معنا ندارد. ولی برای نانوایان هیچ وقت تاریخی برای تعیین نرخ مشخص نکردند.

 

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: طبق مصوبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸، مادامی که قیمت گندم و سایر هزینه‌های تولید افزایش نیافته است، این مصوبه ملاک عمل خواهد بود، ولی متأسفانه با افزایش هزینه‌ها و تورم در سال ۹۹ و چند برابر شدن همه کالاها، در یکم فروردین ۱۳۹۹ اعلام کردیم مجدداً باید در نرخ تجدید نظر شود و نرخ جدید اعلام شود.

 

وی با اشاره به اینکه در آذر ماه سال ۹۹ ستاد تنظیم بازار به جای اینکه نرخ نان را تعیین و اعلام کند راحت‌ترین راه را انتخاب کرد و کارگروه ملی آرد و نان را از ستاد تنظیم بازار جدا کرد. این کارگروه نیز بخشنامه‌ای به استانداران ارسال کرد و گفت بر اساس مقتضیات منطقه خودتان تصمیم بگیرید. این در حالی است که مقام بالاتر استاندار، وزارت کشور است و اگر دبیر کارگروه ملی آرد و نان بخشنامه بزند به استاندار، استانداری هم که نرخ اعلام نمی‌کند و خودش را در مخمصه قرار نمی‌دهد. نهایتاً گفتند وزارت کشور و این وزارتخانه هم گفت باید هیئت دولت نظر بدهد. یعنی یک متولی برای نان در کشور وجود ندارد؟

 

نوروزمقدم بیان کرد: از بهمن ماه قرار شد نرخ از سوی استانداری به ما اعلام شود، ولی متأسفانه بهمن ماه را گذراندیم خبری نشد؛ اسفند ماه هم سخنان رئیس جمهور را بهانه کردند که رئیس جمهور دستور داده است هیچ کالایی گران نشود. این در حالی است که من صحبت‌های رئیس جمهور را شنیدم، می‌گفت «هر کالایی که قرار بود در سال ۱۳۹۹ گران شود، به اندازه کافی گران شده است؛ وزرای صمت و جهاد نگذارید گران شود»، پس منظور روحانی کالاهایی بود که گران شده است نه قیمت نانی که از سال ۹۳ تا ۹۸ نرخ آن سرکوب شده است و بیش از یک سال و نیم از نرخ‌گذاری آن گذشته است.

 

وی افزود: حدود ۱۸ الی ۲۰ ماه از تاریخ اعلام نرخ جدید گذشته است. قیمت هیچ کالایی در کشور ثابت نمانده که انتظار داشته باشیم نان ثابت بماند باید نرخ جدید اعلام شود تا همه مشکل‌ها درست شود.

 

نوروزمقدم در بحشی از اظهارات خود به تصمیمات نادرستی اشاره کرد که باعث بیکار شدن کاراگران نانوایی شده و به عبارتی به بیکاری در کشور دامن زده است.

 

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: در سال ۹۳ پیشنهاد کردیم دولت مصوبه‌ای اعلام کند و در آن نرخ آرد را هر سال تغییر بدهد و نرخ نان را هم متناسب با تورم تغییر بدهد؛ این اقدام منجر به مناسب سازی قیمت آرد و نان می‌شود. ضمناً منجر به افزایش بار یارانه نان که دولت پرداخت می‌کند، نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: متأسفانه با پیشنهاد ما موافقت نکردند و گفتند به اندازه کافی داریم و به شما مربوط نمی‌شود. در حالی است که دولت امسال گندم را کیلویی ۵ هزار تومان می‌خرد در حالی که همین گندم را کیلویی ۶۶۵ و ۹۰۰ تومان به نانوایان می‌دهد؛ یعنی ۴ هزار و ۱۰۰ تومان در هر کیلو یارانه داده می‌شود که معلوم نیست به کجا می‌رود چرا که به دست نانوا نمی‌رسد. برخی فکر می‌کنند این یارانه به جیب نانوا می‌رود در حالی که این‌گونه نیست.

 

نوروزمقدم اظهار داشت: یارانه گندم تحویلی به نانواها، باید روی قیمت نان تأثیر بگذارد که مؤثر هم هست. یعنی اگر یارانه دولت از آرد برداشته شود، نان ما گران می‌شود پس یارانه را مردم مصرف می‌کنند و همین آرد عامل مشکلات نانواهاست.

 

وی با بیان اینکه در اول سال ۹۹ وزیر جهاد کشاورزی گفت با توجه به اینکه بذر گندم خوب است و گندم گران نمی‌شود بنابراین نرخ نان تغییری نمی‌کند و همان اول سال آب پاکی را روی دست ما ریخته بودند و ما متوجه نبودیم. به  آقای وزیر می‌خواهم بگویم مگر گندم ارتباط مستقیمی با نان دارد؟ گندم را از کشاورز خرید می‌کنید و به آسیابان می‌دهید شما فرض کنید منظور نظر شما همان آرد بوده باشد. آرد ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت تمام شده نان را تشکیل می‌دهد و ۷۰ تا ۷۵ درصد هزینه‌های جانبی تولید نان را نانوا باید از جیب خود پرداخت کند. به طور مثال  خمیر مایه از سال ۹۸ تا الآن دو برابر شده است. هیچ راهی ندارد مگر اینکه فعلاً  افزایش نرخی را برای ما در نظر بگیرند و بعد تصمیم اساسی بگیرند و حتماً باید بازنگری شود.