شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مریخ#جمعه

با لغو پرواز پنجشنبه

"نبوغ" روز جمعه بار دیگر شانس خود را امتحان می‌کند

"نبوغ" روز جمعه بار دیگر شانس خود را امتحان می‌کند

بالگرد مریخی "نبوغ" ناسا که قرار بود بعدازظهر پنجشنبه 9 اردیبهشت(29 آوریل) چهارمین پرواز خود در جو مریخ را تجربه کند، برای انجام این پرواز بلند نشد و اکنون امروز جمعه بار دیگر بدین منظور تلاش خواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌ان‌ان، بالگرد "نبوغ"(Ingenuity) ناسا بنا بود روز پنجشنبه برای چهارمین پرواز خود با طی مسافت بیشتر و سرعت بیشتر به هوا بلند شود، اما این پرواز طبق برنامه انجام نشد.

تیم عملیات "نبوغ" در آزمایشگاه پیشران جت ناسا(JPL) گزارش داد که این بالگرد مریخی همچنان سالم و در شرایط مطلوبی است.

ناسا اعلام کرد: پرواز چهارم جاه طلبانه "نبوغ" به هوا بلند نشد، اما تیم در حال ارزیابی داده‌ها است و قصد دارد به زودی دوباره شانس خود را امتحان کند.

قرار بود این بالگرد حدود 2 کیلوگرمی روی پنجشنبه چهارمین پرواز خود را در سیاره سرخ در ساعت 18:42 به وقت ایران انجام دهد و اطلاعات آن حدود ساعت 22 به زمین برسد.

اکنون اطلاعات ارسال شده نشان داده است که "نبوغ" به حالت پرواز منتقل نشده است. "نبوغ" برای به پرواز درآمدن لازم است که ابتدا به حالت پرواز منتقل شود.

این اولین تعویق در پرواز "نبوغ" پس از به تعویق افتادن اولین پرواز آن از تاریخ 11 آوریل به 19 آوریل به دلیل مشکل نرم‌افزار پرواز است. تیم عملیات اعتقاد دارد همین مشکل نرم افزاری مجددا مانع از پرواز روز پنجشنبه "نبوغ" شده است.

رایانه تعبیه شده روی "نبوغ" شامل یک زمان‌سنج نگهبان است که منقضی می‌شود و در صورت احساس هرگونه مشکل، از پرواز جلوگیری می‌کند. این احتمالاً همان چیزی است که روز پنجشنبه رخ داده است، اما تیم عملیات می‌گوید که این مشکل مانع پروازهای آینده نمی‌شود.

تلاش دیگر برای انجام پرواز چهارم در روز جمعه ساعت 19:16 به وقت ایران انجام خواهد شد و اولین اطلاعات از این پرواز ساعت 22:09 به آزمایشگاه پیشران جت ناسا در پاسادنا کالیفرنیا ارسال می‌شود.

"نبوغ" تاکنون سه پرواز را بدون نقص انجام داده است. در واقع این مأموریت به تمام اهداف خود رسیده است و پروازهای چهارم و پنجم تنها برای تحت فشار قرار دادن و سنجش توانایی‌های "نبوغ" است.

بالگرد "نبوغ" یک نمایش فناوری است، به این معنی که مدت زمان محدودی برای تحقق اهداف تعیین شده توسط تیم ماموریت خود دارد.

داده‌های حاصل از پروازهای آزمایشی "نبوغ" در مریخ طی ماه جاری می‌تواند به طراحی سایر هوانوردها برای پرواز در مریخ و سیارات دیگر استفاده شوند.

سه هدف اصلی "نبوغ" شامل پرواز در جو نازک مریخ، نمایش پروازی کنترل شده و قدرتی در یک سیاره دیگر و نمایش توانایی‌هایی که "نبوغ" در هنگام آزمایش بر روی زمین نشان داده بود، بود که تمام این اهداف در طول سه پرواز پیشین این بالگرد تاکنون محقق شده است.

"نبوغ" در چهارمین پرواز خود از "میدان برادران رایت" تا ارتفاع معمول خود یعنی 16 فوت(4.8 متر) از سطح مریخ ارتفاع می‌گیرد و سپس 276 فوت(84 متر) به سمت جنوب پرواز می‌کند و از فراز صخره‌ها، دهانه‌های برخوردی کوچک و تپه‌های شنی عبور خواهد کرد و از دوربین ناوبری سیاه و سفید خود برای تصویربرداری از این منظره جذاب در هر 4 فوت(1.2 متر) استفاده می‌کند. نبوغ در مجموع 436 فوت(133 متر) مسافت را پرواز خواهد کرد و سپس در حالت معلق متوقف می‌شود و قبل از اینکه به محل فرود خود برگردد، با دوربین رنگی خود تصاویر را جمع‌آوری می‌کند.

"جانی لام" از اعضای تیم عملیات ناسا می‌گوید: برای دستیابی به مسافت لازم برای این پرواز، ما می‌خواهیم رکوردهای خود را که طی سه پرواز قبلی ثبت شده است، بشکنیم. ما زمان این پرواز را از 80 ثانیه به 117 ثانیه افزایش می‌دهیم و حداکثر سرعت "نبوغ" را از 2 متر بر ثانیه به 3.5 متر بر ثانیه می‌رسانیم و دامنه کلی خود را بیش از دو برابر می‌کنیم.

گفتنی است که مریخ‌نورد "استقامت"(Perseverance) نیز همچنان آماده ضبط تصاویر و فیلم از پرواز "نبوغ" خواهد بود.

ناسا پس از دریافت داده‌ها و تصاویر پرواز چهارم، برنامه خود را برای پنجمین پرواز تعیین می‌کند.

انتهای پیام