به گزارش برنا، حسین کمالی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در آیین رونمایی از کتاب خاطرات سال ۱۳۷۷ آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: در رابطه با بحث توسعه، قبلا توسعه را با رشد اقتصادی اندازه گیری می کردند و وقتی میخواستند ببینند کشوری توسعه یافته هست می گفتند که رشد ناخالص داخلی آن چقدر است و به سایر عوامل موثر در توسعه به ویژه توسعه انسانی، توجه زیادی نمیشد.

دبیر کل حزب اسلامی کار اضافه کرد: بحث بهداشت، سواد، نابرابری های اجتماعی و اقتصادی و سلامت روان هیچگاه مورد بحث و گفتگو قرار نمی گرفت و رشد اقتصادی میزان صنعتی شدن و افزایش درآمد ملاک رشد و توسعه شناخته می شد و چون اقتصاد مبنای تشخیص توسعه تلقی می‌شد در این بخش به یک رشد و توسعه نامتوازن دست پیدا می کردیم.

وی با بیان اینکه توسعه اتفاقی است که در ایران هیچگاه به صورت کامل و جامع اتفاق نیفتاد، اضافه کرد: برخی از صاحب نظران زمینه عدم توسعه نیافتگی ایران را فرهنگی می دانند و می گویند چون از لحاظ فرهنگی ما دچار عقب ماندگی بوده و به سنت ها گرایش داریم و  روش های علمی و نوین را نپذیرفتیم پس ما دچار عقب افتادگی شدیم.

وی افزود: کسانی بودند که فکر می کردند عقب افتادگی ایران به دلیل این است که ما به فرهنگ غرب بیش از حد توجه کردیم و از فرهنگ و آداب و رسوم و دانسته های خود دور شدیم و به همین دلیل دچار این  عقب ماندگی شدیم، برخی نیز اقتصاد را مبنای تحول می دانستند و تا اقتصاد درست نشود هیچ توسعه ای شکل نخواهد گرفت.

کمالی ادامه داد: با چنین برداشت های ما وارد صحنه می شویم که می خواهیم عقب افتادگی ها و عدم توسعه خود را ارزیابی کنیم. از ۱۵۰ سال پیش تا به امروز بحث عدم توسعه ایران به صورت جدی در جامعه مطرح بود و خصوصا در اقتصاد کلان، اینکه ما رشد و توسعه کافی را نداشتیم. 

وی با اشاره به نگاه امیر کبیر به توسعه به اقدامات او در حوزه های کشاورزی و نظامی و آموزشی اشاره داشت و خاطرنشان کرد:  امیرکبیر کاغذسازی و کشت نیشکر و تولید قند و صنایع مختلف را در بخش های مختلف کشور مورد توجه قرار داد. زمانی امیرکبیر کار را شروع کرد خزانه خالی و کشور در فقر مطلق بود و مالیاتی دریافت نمیشد.

وی افزود: در بخش های مختلف هرج و مرج داشتیم و امیر کبیر کشور را یکپارچه کرد یعنی امنیت را برقرار کرد.