شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#اردبیل#مجلس شورای اسلامی

نماینده سابق مردم اردبیل در مجلس:

انحلال شوراها نتیجه انحراف آن‌ها از مسیر صحیح بوده است

انحلال شوراها نتیجه انحراف آن‌ها از مسیر صحیح بوده است

اردبیل - نماینده سابق مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: انحلال شوراها در سال‌های اخیر نتیجه انحراف آنها از مسیر درست و واقعی ارائه خدمات به مردم بوده است.

مصطفی افضلی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: باید نقش مردم در انتخابات شوراها و تعیین سرنوشت خودشان پررنگ‌تر باشد هر چند که معتقدم انتخابات شوراها یک روند سیاسی است اما به هیچ وجه ماهیت شوراها سیاسی نبوده و نباید جناحی، حزبی، قومی و قبیله‌ای به آن نگاه کرد.

وی آفت بزرگ شوراها را سیاسی کاری و جناح بازی دانست و گفت: هدف از تشکیل شوراها در قانون اساسی به صراحت و در ۷ اصل بیان شده که اصلی‌ترین آن بهره گیری از خرد جمعی و توجه به اصل مشورت در حل مشکلات و معایب جامعه است.

نماینده سابق مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اصول ۱۰۰ تا ۱۰۶ قانون اساسی وظایف شوراها مشخص شده است، تصریح کرد: شوراها در پیشبرد برنامه‌های اجتماعی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و آموزشی نقشی اساسی دارند و باید به شکل توانمند در همه این عرصه‌ها حضور پیدا کرده و زمینه افزایش اعتماد عمومی را فراهم کنند.

افضلی فرد افزود: متأسفانه اعضای شوراها در سال‌های اخیر از این وظیفه خطیر خود فاصله گرفته و بیشتر تمرکز خود را روی موضوع شهردار و استیضاح و برکناری آن قرار داده و یا در حوزه‌هایی که مربوط به امور شوراها نبوده، دخالت کردند.

وی به نزدیکی انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم افرادی که توانمندی، جرأت، جسارت، شجاعت، احساس مسئولیت و مردم داری را در خود می‌بینند در عرصه انتخابات حاضر شده و اگر فردی چنین ویژگی‌هایی را در خود سراغ ندارد، از این عرصه کنار برود.

تاکنون طرحی از سوی شوراها به مجلس ارائه نشده است

نماینده سابق مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: یکی از ظرفیت‌های مناسب در نظر گرفته شده در قانون برای ارتقا جایگاه شوراها ارائه طرح از سوی آنها به مجلس شورای اسلامی است تا در عرصه ملی تصمیم گیری و تصمیم سازی شود که متأسفانه تاکنون هیچ طرحی از شوراها به مجلس ارائه نشده است.

افضلی فرد ضرورت تقویت نظارت همگانی را بر فعالیت شوراها و ارتقا مطالبه گری مردم از منتخبان‌شان در پارلمان محلی را یادآور شد و اضافه کرد: تا زمانی که مطالبه گری به عنوان یک اصل مورد توجه قرار نگیرد، با انحراف شوراها رو به رو خواهیم شد و این موضوع رابطه مستقیمی با تحقق اهداف و برنامه‌های صادقانه و یا انحرافی شوراها دارد.

کارشناس حوزه فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: اگر تعدادی از شوراها در سال‌های اخیر در کشور منحل شدند، نتیجه انحراف آنها از مسیر واقعی بوده و ضرورت دارد ساز و کاری مناسب برای تقویت نظارت و افزایش مطالبه گری مردم در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: کار شوراها نباید در انتخاب و بررسی عملکرد شهرداری خلاصه شود در حالی که دامنه وظایف و اختیارات شوراها وسیع و گسترده است و انتظار می‌رود تک تک اعضای شورای شهر با اشرافیت کامل به این قوانین و مقررات و حوزه اختیارات خود بتوانند در عرصه حضور پیدا کنند.

افضلی فرد اظهار کرد: متأسفانه با وجود تاکید مجلس و پیشنهاد به شورای نگهبان این نهاد مسئولیت بررسی صلاحیت کاندیداها را در انتخابات شوراها نمی‌پذیرد و بهتر است در این شرایط مجلس تقویت نظارت و اعمال مأموریت و مسئولیت خود را به درستی در معرفی کاندیداهای شایسته برای انتخابات شوراها انجام دهد.

وی با انتقاد از رخداد ناگوار رانت خواری و برخی رابطه بازی در فعالیت شوراها و استخدام اطرافیان اعضای شورا در شهرداری‌ها تصریح کرد: به هیچ وجه این فرآیندها قانونی نبوده و در حقیقت نارسایی‌ها را دو چندان کرده است.

افضلی فرد گفت: اعضای شوراها باید در پرداخت و شناسایی کمبودها و نارسایی‌ها در بخش‌های فرهنگی، بهداشتی، آموزشی، اقتصادی، رفاهی و… شهروندان ورود عالمانه پیدا کنند و به جای حل نارسایی فردی، جناحی، طایفه‌ای و قومی به رفع مشکلات مردم اقدامی عملی انجام دهند.

وی از اعتماد مردم به عنوان سرمایه عظیم شوراها اعلام کرد و افزود: همچنان بر این باورم که مطالبه گری در مردم و تقویت نظارت‌ها و حسن انجام وظایف در پارلمان محلی باید به نحوی انجام شود تا جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شده و نقش پررنگ مردم در عرصه‌های حساس و خطیر اجتماعی و اقتصادی نمودی واقعی پیدا کند.

نماینده سابق مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس مبانی قرآنی نهج البلاغه شوراها جایگاه افراد توانمند، قوی و امانتدار همچنین با کفایت و صادق است تا منافع مردم را بر منافع خود و حتی هم حزبی‌هایش ترجیح داده و در مسیر اصلاح و بهبود فرآیند امور مردم تلاش کند.