شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#شیراز

توصیه های تغذیه ای برای کنترل عوارض دهانی در سرطان

یک دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه بیماران مبتلا به سرطان در حین درمان با عوارض دهانی مواجه می شوند، توصیه هایی را برای کنترل این عارضه ها ارائه داد.

مهسا موذن، در این خصوص گفت: شیمی درمانی و پرتودرمانی با آسیب رساندن به غدد بزاقی می تواند با خشکی دهان همراه باشد. اما اغلب این امر موقتی بوده و مدتی پس از پایان درمان برطرف می شود.

موذن خاطرنشان کرد: التهاب مخاط و ایجاد درد دهان نیز می تواند از عوارض استفاده از داروهای شیمی درمانی خاص، پرتودرمانی و یا جراحی باشد.

وی اضافه کرد: این واکنش ها ممکن است به زخم و عفونت منجر شده و در غذا خوردن، صحبت کردن، چشیدن، جویدن یا بلعیدن اختلال ایجاد کند. التهاب مخاط یک بیماری خود محدود شونده بوده و هدف از توصیه ها کاهش شدت و مدت زمان این مشکل است.

موذن در خصوص راهکارهای تغذیه ای کنترل کننده این عوارض گفت: برای کنترل خشکی دهان یا بزاق غلیظ، روزانه 10-8 لیوان مایعات و برای مرطوب نگه داشتن حفره دهان، مایعات در طول روز و به صورت جرعه جرعه نوشیده شود.

او گفت: البته جویدن هویج یا کرفس؛ مکیدن انگور یخ زده یا قطعات خربزه نیز توصیه شده و اگر زخم های باز در دهان وجود ندارد، استفاده از غذاهای ترش با هدف تحریک بزاق امتحان شود.

این متخصص تغذیه با یادآوری اینکه خوردن غذاهای نرم و مرطوب (مثلاً همراه با آبِ گوشت) توصیه می شود، گفت: به این افراد تاکید می شود که از مصرف نوشیدنی های الکلی و دهان شویه های حاوی الکل خودداری کنند.

موذن با بیان اینکه بیماران مبتلا به سرطان برای جلوگیری از خشکی دهان بهتر است هنگام خواب از دستگاه بخور سرد استفاده کنند، گفت: برای کنترل گلودرد، التهاب مری، درد دهان، التهاب مخاط یا برفک، راهکارهایی وجود دارد که متخصصان آنها را توصیه می کنند.

این متخصص تغذیه گفت: مصرف غذاهای نرم و مرطوب و پرهیز از غذاهای خشک و زبر، خودداری جدی از مصرف الکل، مرکبات، کافئین، گوجه فرنگی، سرکه و فلفل تند، از توصیه های متخصصان برای کنترل گلودرد، التهاب مری، برفک دهان و ... در بیماران مبتلا به سرطان است.

موذن گفت: این بیماران باید انواع درجات حرارتی غذا را امتحان کنند تا بتوانند آرامش بخش ترین دمای غذایی را برای خود پیدا کنند؛ این دسته از بیماران می توانند از اسموتی های درست شده با میوه هایی که اسیدیته پائین دارند، استفاده کنند.

این دکترای تخصصی تغذیه با یادآوری اینکه خربزه، موز و هلو، اسیدیته پائینی دارند، استفاده از ماست و شیر را در کنترل برخی از عوارض درمان در بیماران سرطانی، تاثیرگذار دانست.

موذن یادآور شد که معمولا پزشکان برای کنترل عوارضی نظیر التهاب مری، بلع دردناک، درد دهان یا عفونت، در بیماران سرطانی که تحت درمان تخصصی هستند، داروهایی تجویز می کنند که فرد را باید به مصرف دقیق این داروها مطابق نظر پزشک، توصیه کرد.