شهر خبر

مرحله نخست تهیه پرونده ثبتی گذر تاریخی بازار بروجن شروع شد

ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، مرحله نخست تهیه پرونده ثبتی گذر تاریخی بازار بروجن شروع شد.

قضیه چیست؟

واحد جولایی با بیان اینکه بازدیدهای میدانی برای شناسایی بناهای بازمانده از دوران مختلف تاریخی در بافت قدیمی شهر بروجن از نیمه فروردین امسال آغاز شده است، افزود: در این مرحله قرار است علاوه بر تهیه پرونده ثبتی گذر تاریخی بازار بروجن در محدوده خیابان طالقانی، دیگر آثار قدیمی قرار گرفته در این محدوده نیز به صورت موردی برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور معرفی شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بافت تاریخی شهر بروجن با گذشت زمان دستخوش تغییر شده است و دیگر به صورت یکپارچه و پیوسته نیست از این رو پرونده ثبتی گذرها و آثار شاخص واقع شده در این شهر به صورت جداگانه تهیه خواهد شد.

جولایی، گذر تاریخی بازار شهر بروجن را یکی از معدود گذرهای طولانی بازمانده از عصر پهلوی اول در چهارمحال و بختیاری دانست و یادآور شد: تلاش می شود پس از ثبت این گذر در فهرست آثار ملی کشور با همکاری دیگر دستگاه های اجرایی به ویژه شهرداری بروجن و مالکان خصوصی برای حفظ و مرمت آن اقدام شود. رئیس گروه موزه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری و مسئول شناسایی و ثبت بافت و بناهای تاریخی شهر بروجن نیز در ادامه گفت: گذر تاریخی بازار بروجن به طول 2 کیلومتر، محدود خیابان طالقانی این شهر را در بر می گیرد که راسته و بناهای واقع شده در این گذر دارای طراحی یکسانی از معماری دوران پهلوی است.

عباس یزدانی افزود: شناسایی مالکان و بررسی دقیق بناهای واقع شده در این گذر در حال انجام است و تا سه ماه آینده مرحله نخست تهیه طرح ثبتی به پایان خواهد رسید.

وی یادآور شد: علاوه بر تهیه پرونده ثبتی گذر تاریخی بازار، کاروانسرای قدیمی متعلق به دوره قاجار معروف به کاروانسرای حقیقت، رختشورخانه و تعدادی خانه با قدمت بالای 200 سال نیز برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور معرفی می شود.
یزدانی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 150 اثر دارای ارزش تاریخی در شهر بروجن شناسایی شده، تصریح کرد: خانه های معتمدی ، سپهری ، مومنی ، دکتر محمدعلی و واحدی از جمله بناهایی است که تلاش می شود با ثبت در فهرست آثار ملی کشور زمینه حفظ و احیای آنها به عنوان بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی شهر بروجن فراهم شود.

مرحله نخست تهیه پرونده ثبتی گذر تاریخی بازار بروجن شروع شد