شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رادیو#شب قدر#قدیمی#کرونا

پخش تعزیه حضرت علی(ع) در رادیو گفت‌وگو/ برنامه‌ای که دنبال رازهای شب قدر می‌رود


پخش تعزیه حضرت علی(ع) در رادیو گفت‌وگو/ برنامه‌ای که دنبال رازهای شب قدر می‌رود

برنامه قدیمی که تا قبل از شیوع کرونا با تماشاگر ضبط می‌شد و حالا به صورت مجازی و با کوله‌باری هدف و بحث و نظریه‌پردازی، شب‌های قدر به رادیو می‌آید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، "هزار شب آسمانی" عنوان ویژه برنامه شبکه رادیویی گفت‌وگو است که از شنبه تا چهارشنبه هفته آینده (11 تا 15 اردیبهشت‌ماه) ویژه شب‌های قدر از ساعت 21:30 تا 23:30 پخش خواهد شد. برنامه‌ای که سعی دارد به طور جامع، نگاهی دقیق و عمیق به جنبه‌های مختلف عرفانی و فلسفی شب‌های قدر و رازهای نهفته در شب زنده‌داری‌های این ایام بپردازد.

تهیه‌کننده این برنامه رادیویی تأکید کرد: شب‌های قدر وسعتی معنوی و آسمانی برای بعثت دل و فرصتی برای عبور از روزمرگی‌ها و پالایش درون است. در چنین شب‌هایی، رادیو گفت‌وگو با مخاطبان خود همراه می‌شود تا با برنامه "هزار شب آسمانی" به ارزش‌های معنوی این شب بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: در این برنامه تلاش می‌شود تا مانند دیگر برنامه‌های این شبکه رادیویی با بهره از نخبگان و صاحب‌نظران، نگاهی عمیق و متفاوت از موضوع ارائه شود. هرچند که با توجه به محوریت شب‌های قدر، این برنامه علاوه بر مباحث کارشناسانه، رنگ معنوی و عرفانی خاصی هم خواهد داشت.

وی افزود: در این برنامه با حضور کارشناسان حوزه ادیان، فلسفه، کلام و عرفان و همچنین شاعران آیینی و هنرمندان به بحث درباره جایگاه شب قدر و همچنین ولایت در نگاه شیعی، ارتباط عرفانی با کلام‌الله، فلسفه شهادت امیرالمومنین در شب‌های قدر و ... می‌پردازیم.

تهیه‌کننده برنامه "هزار شب آسمانی" افزود: ساختار برنامه در قالب مجله و گفت‌وگو محور است. یعنی در هر قسمت از برنامه، با حضور کارشناسان حدود 80 دقیقه درباره یک موضوع گفت‌وگو می‌شود و به عنوان میان‌برنامه، آیتم‌هایی هم درنظر گرفته شده است. یکی از این برنامه‌های آیتمی،  شامل داستان‌های کوتاه است که براساس بندهای مختلف از دعای جوشن‌کبیر نوشته شده است. در بخش دیگری تعزیه امیرالمومنین(ع) پخش خواهد شد. معرفی کتاب‌های مربوط به پژوهش‌های قرآنی نیز موضوع برنامک دیگری است که برای «هزار شب آسمانی» در نظر گرفته شده است.

وی در پایان گفت: در این برنامه نیز همچون اغلب برنامه‌های رادیو گفت‌وگو شنوندگان می‌توانند در مسیری و سیری تعاملی، دلنوشته‌ها و پیام‌های معنوی خود را منتشر کنند.

محمدجواد ادبی، کارشناس مجری برنامه "هزار شب آسمانی" تصریح کرد: این برنامه دارای اصالتی چندین و چند ساله است که سال‌های قبل از شیوع ویروس کرونا با حضور خیل کثیری از جوانان علاقه‌مند به معنویت، دینداری و عرفان در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شد و پس از آن به صورت مجازی درحال برگزار شدن است.

وی افزود: نکته مهم و اساسی این 5 قسمت برنامه «هزار شب آسمانی» پرداختن به رمز و راز عرفان ناپیدای لیالی قدر است. شب‌هایی که فرصتی برای بازشناسی نیازهای عمیق روحی و روانی ما به عالم غیب است. اینکه چرا در لیالی متبرکه قدر مهمترین عمل، تفکر و کسب معرفت دانسته شده؟ پاسخی را به دست می‌دهد که در این شب‌ها باید نسبت خودمان با حقایق متعالی را برقرار سازیم و جایگاه خودمان در یک سال آینده در شناخت خداوند و مسیر درست زندگی کردن را تعیین کنیم. این امر با نگاهی فلسفی و عرفانی به دست خواهد آمد.

این کارشناس مجری درباره محتوای این برنامه نیز توضیح داد: بنای ما در برنامه "هزار شب آسمانی" آن است که با استفاده از کارشناسان متبحر داخل کشور و از طریق ارتباطات بین‌المللی و استفاده از کارشناسان خارج از کشور که در زمینه عرفان و فلسفه اسلامی و موضوع زمان در قرآن پژوهی فعالیت دارند به جایگاه و پایگاه لیالی متبرکه قدر، معنای وحی، چگونگی نزول حقایق اجمالی و تفصیلی آیات قرآن، ارتباط با انسان کامل و ایجاد جریان دعایی عمیق و همه‌جانبه برای تأثیرگذاری در یک سال بپردازد. از این رو چنین برنامه‌ای می‌تواند عضو برنامه‌های بسیار مطلوب صدای جمهوری اسلامی ایران تلقی شود. موضوعی که در سال گذشته نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.

انتهای پیام/