شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عربستان#ولیعهد عربستان#بن سلمان

استقبال قطر و پاکستان از اظهارات ولیعهد عربستان درباره ایران

وزیر خارجه خارجه و نخست وزیر پاکستان در توئیت هایی از اظهارات اخیر محمد بن سلمان ولی عهد عربستان درباره ایران استقبال کردند.

بن سلمان

به گزارش همشهری آنلاین  «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر از اظهارات «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در خصوص تمرکز سیاست خارجی این کشور بر گفت‌وگو در منطقه از جمله با ایران حمایت کرد.

آل ثانی در حساب توئیتری خود نوشت: «پایبندی به منشور سازمان ملل، احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی کشورها ارکان اساسی کشورهای متمدن و به منزله سوپاپ اطمینان برای حفظ امنیت و صلح در منطقه و جهان است.»

او افزود: «دعوت ولی‌عهد سعودی به داشتن سیاست خارجی متکی بر این ارکان و اصول حسن همجواری و گفت‌وگو در منطقه از جمله با ایران را تأیید و حمایت می‌کند.»

سخنان اخیر محمد بن‌سلمان درباره ایران که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته، در واقع مربوط به بخش کوتاهی از مصاحبه بامداد چهارشنبه وی با تلویزیون دولتی عربستان سعودی است. او در قسمت‌های اولیه و البته طولانی این گفت‌وگو، مطالبی را درباره وضعیت قیمت نفت، آینده آرامکو، چشم‌انداز اقتصادی‌ ۲۰۳۰، بحران مسکن و تلاش دولت سعودی برای ایجاد اشتغال در کشور بیان کرد. اما بخش پایانی این مصاحبه به سیاست خارجی و مشخصا ۳ موضوع بایدن، یمن و ایران اختصاص داشت. بن‌سلمان در ابتدا با تأکید بر اتحاد تاریخی میان عربستان و آمریکا گفت: در بیش از ۹۰درصد موارد با دولت جدید آمریکا اتفاق نظر داریم. بن‌سلمان در پاسخ به سؤال مجری درباره احتمال آغاز گفت‌وگوهای منطقه‌ای با ایران در دوران بایدن، گفت: «ایران همسایه ماست و همواره خواهان روابط خوب با این کشور هستیم.» او اما در ادامه افزود: «مشکل ما با ایران به ۳ حوزه برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی و حمایت این کشور از شبه‌نظامیان مربوط می‌شود.»

ولیعهد سعودی در بخش پایانی سخنان کوتاه خود درباره ایران نیز گفت: «کامیابی و پیشرفت ایران مایه خشنودی ماست و برای یافتن راه‌حلی به‌منظور پایان اختلافات با ایران مشغول رایزنی با دیگر کشورهای منطقه و جهان هستیم.» 

از سوی دیگر نخست وزیر پاکستان که در سال های اخیر تلاش هایی برای بهبود روابط ایران و عربستان کرده بود در واکنش به اظهار اخیر ولیعهد سعودی مبنی بر امیدواری به داشتن روابط خوب با جمهوری اسلامی ایران، از آنچه که وی تلاش ریاض برای ترمیم روابط با تهران خواند، استقبال کرد.

«عمران‌خان» چهارشنبه شب طی پیامی در حساب کاربری خود در توییتر، نوشت: هرگونه اقدام در مسیر صلح باعث تقویت انسجام امت اسلامی می‌شود. وی جمهوری اسلامی ایران را همسایه پاکستان توصیف کرد و ریاض را نیز دوست نزدیک اسلام‌آباد دانست. نخست وزیر پاکستان از آنچه که تلاش عربستان برای برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران خواند، استقبال کرد.