شهرخبر

تماس تلفنی بلینکن با علی‌اف

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در تماسی تلفنی درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

تماس تلفنی بلینکن با علی‌اف

به نقل از خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان "آذرتک"، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به توسعه روابط دوجانبه میان باکو و واشنگتن، بر اهمیت تقویت بیش از پیش روابط، همکاری در زمینه امنیت انرژی و امنیت منطقه‌ای تاکید کرد و از مشارکت آذربایجان در مأموریت صلح افغانستان استقبال کرد.

رئیس جمهوری آذربایجان ضمن تشکر از این تماس تلفنی، با تاریخی دانستن روابط آذربایجان و آمریکا، از واشنگتن برای حمایت در اجرای پروژه کریدور گازی جنوب تشکر کرد.

الهام علی‌اف با اشاره به همکاری در زمینه امنیت منطقه، بر اهمیت مشارکت آذربایجان در مرحله اول مأموریت صلح افغانستان تأکید کرد.

طرفین در مورد وضعیت پس از درگیری میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه قره‌باغ نیز تبادل نظر کردند. الهام علی‌اف با اشاره به مواضع باکو درباره موضوع قره‌باغ، بیان کرد که کارهای بازسازی در مناطق تحت کنترل آذربایجان که در درگیری‌ها تخریب شده‌اند، در حال انجام است.

رئیس جمهوری آذربایجان با اشاره به اهمیت گشودن ارتباطات در منطقه، بر موضع باکو در تحقق صلح بلند مدت تأکید کرد.

الهام علی‌اف و آنتونی بلینکن همچنین در مورد فعالیت‌های آینده گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت‌وگو کردند.

در این تماس تلفنی، این دو مقام عالی رتبه همچنین بر اهمیت توسعه روندهای دموکراتیک، تضمین حقوق بشر، حصول اطمینان از جمع‌گرایی سیاسی در آذربایجان تأکید کردند.

آنتونی بلینکن اظهار کرد که امسال نیز اصلاحیه ۹۰۷ قانون حمایت از آزادی به حالت تعلیق درآمده است.

الهام علی‌اف با واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا در مورد "نسل کشی ارامنه"، اظهار کرد که ترکیه یک دوست نزدیک و متحد آذربایجان است و در زمان پسادرگیری نقش بسیار مهم و مثبتی را در منطقه بازی می‌کند.

 

منبع: ايسنا