شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

القاعده آمریکا را نگران کرد!

به گزارش منیبان، مارک میلی روز چهارشنبه به صورت مجازی در برنامه موسسه جان مک‌کین با موضوع دفاع از دموکراسی شرکت کرد و در پاسخ به مجری برنامه درباره خروج نظامیان آمریکایی این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: آنچه که پس از خروج از افغانستان رخ می‌دهد، گزینه‌های مختلفی است که برخی از آنها کاملا بد و برخی آنچنان بد نیستند. ما مجبوریم که ببینیم شرایط چگونه تغییر خواهد یافت.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ادامه داد: در بدترین تحلیل، شما سقوط دولت، سقوط ارتش و جنگ شهری و فاجعه انسانی را خواهید داشت و احتمال بازگشت القاعده وجود دارد.

میلی اضافه کرد: از سوی دیگر شما ۳۵ هزار نیروی نظامی و پلیس افغانستان را دارید، امروز دولت را داریم که در عملیات‌های ضد شورش که برخی اوقات علیه طالبان بوده است، درگیر بوده‌اند.

وی ادامه داد: از این رو، یک نتیجه‌گیری از پیش تعیین شده وجود ندارد اما آمریکا به حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای آوردن شورشیان و رژیم به مذاکره ادامه خواهد داد. این برای مردم افغانستان و منطقه بهترین است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اضافه کرد: رئیس جمهوری تصمیم گرفته است و ما باید این تصمیم را در ماه‌های پیش رو اجرا کنیم. احتمال اینکه القاعده در افغانستان، پاکستان و منطقه بازاحیا شود، روشن است و ما آن را می‌دانیم. این یک خطر است و ما نمی‌خواهیم چشمانمان را بر آن ببندیم.

میلی تاکید کرد: ما وضعیت آنجا را با افزایش دسترسی‌ها رصد می‌کنیم. نمی‌خواهم جزئیات آن را بگویم که چگونه این کار را انجام می‌دهیم. آمریکا این توانایی را دارد که دشمنان کشورمان را تعقیب کند و مورد هدف قرار دهد. از این رو، اگر ضرورت داشته باشد ما از این توانایی استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد: ما القاعده را در منطقه رصد می کنیم، اما القاعده در ۲۰ سال گذشته به جابجایی روی آورده است. ما سران آن را از بین بردیم، بر آن فشار وارد ساختیم و به آن آسیب رساندیم. آنها همچنین خود را در بخش‌های دیگر جهان همچون شرق، شمال و غرب آفریقا، عراق، سوریه جابجا می‌کنند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرد: از این رو، افغانستان و پاکستان تنها جاهایی نیستند که این تهدیدهای تروریستی را دارند. ما در صورت نیاز توانایی رصد و حمله را داریم و اگر جامعه اطلاعاتی هشدار دهند ما واکنش نشان می‌دهیم.

میلی گفت: از فوریه حمله به نیروهای آمریکا و ائتلاف در کمترین میزان بود، اما آنها همچنان علیه نیروهای امنیتی افغانستان به حملاتشان ادامه می‌دهند که نگران کننده است.

وی در بخش دیگری از این پرسش و پاسخ به خبر نزدیک شدن قایق‌های تندروی ایران به ناو آمریکایی در خلیج فارس گفت: ایرانیان دارای صنعت انواع قایق‌های گشت‌زنی هستند. ما و متحدانمان هم انواع مختلفی از ناوها و همچنین حمل و نقل تجاری بسیار متنوعی از سراسر جهان را در آن منطقه داریم.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود: در روزهای اخیر فعالیت‌هایی انجام شده است که قایق‌های گشت ایرانی از مسافت معقول گذشتند که ما آن را برای کشتی‌های خود، رفتار ناامن و تحریک‌آمیز می‌دانیم و برای محافظت از خود اقدامات مناسب را انجام می‌دهیم.

میلی در عین حال گفت: ارزیابی فعلی ما این است که این اقدام لزوما به معنای اقدام هماهنگ شده نیست و فرماندهان محلی چنین تصمیم و اقدامی را اتخاذ کرده‌اند.