شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آپارتمان#آتش#آتش نشان

فداکاری در آپارتمان شعله‌ور | ۲ آتش نشان راهی بیمارستان شدند

۲ آتش‌نشان تبریزی پس از نجات پدر و دختری از شعله‌های آتش راهی بیمارستان شدند.

آتش سوزی

به گزارش همشهری، شعله‌های آتش درِ ورودی آپارتمان را مسدود کرده بود و مرد جوان و دخترش راهی برای فرار نداشتند. تنها راه نجات عبور از میان شعله‌های آتش بود و در این شرایط ۲ آتش‌نشان فداکار جانشان را به خطر انداختند تا پدر و دختر را از مرگ حتمی نجات دهند.

حدود ساعت ۲۰:۳۷ سه‌شنبه بود که ساکنان کوی فردوس تبریز متوجه شعله‌های آتش شدند که از طبقه اول ساختمانی ۷طبقه در این منطقه زبانه می‌کشد. ماجرا به آتش‌نشانی گزارش شد و طولی نکشید که نخستین تیم اطفای حریق در محل حاضر شد. کانون آتش‌سوزی، آپارتمانی در طبقه اول بود شعله‌های آتش باعث شده بود که دود غلیظی به سرعت، بقیه طبقات را پر کند. با حضور تیم‌های کمکی، آتش‌نشانان ۲ گروه شدند. گروه نخست به جدال با شعله‌های آتش پرداختند و دومین گروه در همان دقایق اولیه موفق شدند حدود ۲۰ نفر از ساکنان این ساختمان را از آنجا خارج و به محیطی امن منتقل کنند.

عملیات در طبقه اول 

گرچه بیشتر اهالی ساختمان از خطر دور شده بودند، اما در طبقه اول، مردی به همراه دختر ۱۳ ساله‌اش در آپارتمانشان گرفتار شده و راهی برای فرار نداشتند. این آپارتمان کانون اصلی آتش‌سوزی بود. جایی که ریختن مواد سریع‌الاشتعال در آنجا باعث ایجاد آتش‌سوزی شده بود و محل آتش‌سوزی به‌گونه‌ای بود که مسیر ورود به داخل آپارتمان را مسدود کرده بود و پدر و دختر قادر نبودند خودشان را از این مهلکه نجات دهند.

در این شرایط تیم اصلی جست‌وجو و نجات وارد ساختمان شدند. آنها وقتی به طبقه اول رسیدند، با چنان آتشی روبه‌رو شدند که ورود به داخل ساختمان را برای هر کسی غیرممکن ساخته بود. با این حال آتش‌نشانان فداکار دل به آتش زدند تا خودشان را به پدر و دختر گرفتار برسانند.

آنها با عبور از میان آتش وارد آپارتمان شدند. دود غلیظی اما فضا را پُر کرده بود و داخل آپارتمان به سختی قابل دیدن بود. در همین هنگام بود که با شنیدن صدای پدر و دختر، متوجه موقعیت آنها شدند و به سمت شان رفتند. آتش‌نشانان تلاش کردند این دختر و پسر را از آپارتمان خارج کنند، اما هنگام عملیات نجات یکی از آنها به نام صالح امانی دچار حادثه شد و از هوش رفت. بقیه آتش‌نشانان اما به کمک او شتافتند و در نهایت و در جریان عملیاتی نفس گیر موفق شدند پدر و دختر را از مرگ حتمی نجات دهند و به بیرون از آپارتمان منتقل کنند. نجات‌یافتگان به بیمارستان منتقل شدند، اما این همه ماجرا نبود. آتش‌نشان صالح امانی، جوانی حدودا ۲۸ ساله که به تازگی به استخدام آتش‌نشانی درآمده بود در این حادثه چنان آسیب دیده بود که پس از انتقال به بیمارستان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد. ۲ آتش‌نشان دیگر هم در جریان عملیات نجات، دچار دودزدگی و آسیب‌دیدگی شده بودند که یکی از آنها در محل حادثه و به‌صورت سرپایی درمان شد و دیگری به بیمارستان انتقال یافت.

تینر فوری؛ عامل آتش‌سوزی 

عملیات اطفای حریق پایان یافت و بررسی‌ها برای مشخص شدن علت حادثه آغاز شد. در ادامه معلوم شد که عامل اصلی آتش‌سوزی، ریختن تینر فوری در آپارتمان طبقه اول بوده است. صاحب این آپارتمان، یعنی همان مردی که به همراه دخترش در محاصره آتش قرار گرفته بود در بیمارستان گفت: به‌خاطر شغلم تینر فوری در خانه نگهداری می‌کنم. زمان حادثه و در داخل خانه سرگرم خالی کردن تینر از ظرفی به ظرف دیگر بودم که به‌دلیل نزدیک بودن به شعله گاز، ناگهان ظرف تینر آتش گرفت. ترسیدم و آن را برداشتم که از بالکن به بیرون پرت کنم اما آتش دستم را سوزاند و ظرف از دستم افتاد و تینر در ورودی خانه پاشید و آتش شعله‌ور شد و درِ ورودی را گرفت. در آن لحظه من و دخترم در خانه بودیم که در محاصره آتش گرفتار شدیم تا اینکه آتش‌نشانان ما را نجات دادند.

اکبر دشتی، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تبریز در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: معمولا بزرگ‌ترین حوادث به‌دلیل کوچک‌ترین سهل‌انگاری‌ها به‌وجود می‌آیند. در این حادثه نیز سهل‌انگاری پدر خانواده و نگهداری از مواد قابل اشتعال در خانه باعث بروز آتش‌سوزی شد که می‌توانست فاجعه‌ای تلخ را رقم بزند. وی درباره وضعیت آتش‌نشانان مصدوم نیز گفت: خوشبختانه یکی از آنها به نام بهزاد سلطان ‌علیزاده که مصدومیت اش کمتر است در بیمارستان بهبود یافته و امروز(پنجشنبه) مرخص خواهد شد، اما صالح امانی همچنان در بخش مراقبت‌های ویژی بستری است و پزشکان اعلام کرده‌اند که روند بهبودی‌اش رضایت‌بخش است و امیدواریم هر چه زودتر از بیمارستان مرخص شود.