به گزارش برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ ظریف

از ایران تا امریکا تحت‌تاثیر فایل صوتی است که از محمدجواد ظریف و با مجری گری سعید لیلاز منتشر شده است و پای جان کری هم به این فایل صوتی وارد شده است. اما مخالفان داخلی همچنان و به رویه سال‌های اخیر مشغول حمله و هجمه و تهدید و درحال تعمیق دوگانه «دیپلماسی- میدان» یا «ظریف - سلیمانی» هستند. همراهان و موافقان هم مدام تکرار می‌کنند که حرف تازه‌ای در کار نبوده و البته بیش از محتوای اظهارات بر فرم انتشار و چرایی درز آن به خارج از کشور می‌پردازند.

ظهر روز دوشنبه و 24 ساعت پس از انتشار فایل مصاحبه ظریف، سخنگوی دولت نسبت به آن واکنش نشان داد. علی ربیعی شبکه ماهواره‌ای «ایران اینترنشنال» را رسانه «پترو دلاری» و «طرفدار تحریم‌ها» توصیف کرد و گفت که رییس‌جمهوری به وزارت اطلاعات دستور پیگیری داده است. او تاکید کرد که این فایل ۳ ساعته تنها برشی از گفت‌وگویی بسیار طولانی‌تر و بخشی از پروژه «آن سوی دولت» بوده که با موضوع گزارش و روایت خدمات، اقدامات، چالش‌ها و دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم زیرنظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، مصاحبه‌هایی با وزیران و معاونان رییس‌جمهوری در چارچوب تاریخ شفاهی ۸ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده است.

علی ربیعی البته اذعان کرد که این فایل از سوی کسانی که هویت آنها در حال بررسی است به سرقت رفته و منتشر شده است.

همچنین پیش از اظهارات علی ربیعی بود که محمدجواد ظریف بخش پایانی فایل صوتی را در اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: «کاری برای تاریخ نکنید؛ نگران تاریخ نباشید. نگران خدا و مردم  باشید!»

صادق خرازی هم تاکید کرده او از ارادتمندان قاسم سلیمانی بوده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، تاکید کرد که این فایل صوتی برای گفتگو و انتشار نبوده است.

تسنیم در این باره نوشت: سعید لیلاز در یک برنامه زنده اینترنتی در اینستاگرام با موضوع انتخابات 1400 که به همت هسته بازاریابی سیاسی مرکز رشد دانشگاه امام صادق برگزار شد در واکنش به سوال مجری در خصوص انتشار فایل صوتی مصاحبه وی با وزیر امور خارجه کشور اظهار داشت: معتقدم باید کسی که فایل صوتی را منتشر کرده، چوب در آستینش کرد. اما من عهد کردم فعلا در خصوص این مساله حرفی نزنم و می‌خواهم ببینم آیا دستگاه اطلاعاتی کشور عرضه دارد این شخص را پیدا کند یا مثل ماجرای نطنز بعد از اینکه پوکید می‌خواهد اسم طرف را رسانه‌ای کند.

لیلاز همچنین افزود: البته از دستگاه اطلاعاتی که فقط تلفن‌های لیلاز را شنود می‌کند بیشتر از این انتظار نمی‌رود.

رئیس جمهور هم در این باره در جلسه هیات دولت گفت: دزدیدن یک سند و نوار مسئله ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد، در این مقطع حساس که وین در اوج موفقیت است این فایل پخش شد تا در درون اختلاف درست شود. میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیستند.

چهره هفته؛ مصطفی تاج زاده

بحث درباره کاندیداتوری سیدمصطفی تاجزاده به موضوع داغی تبدیل شده است. به‌طور کلی تقریبا بسیاری از احزاب و چهره‌ها کاندیداتوری او را مثبت ارزیابی کرده‌اند. هرچند این موضوع مخالفانی هم میان اصلاح‌طلبان دارد؛ مخالفانی که البته از اظهارنظر صریح پرهیز دارند اما سعی می‌کنند آن را در چارچوب یک اقدام شخصی در نظر بگیرند.  محمد عطریانفر، دیگر عضو ارشد کارگزاران، در این باره به خبرگزاری برنا گفت: «نظر خاصی در این باره ندارم، تاجزاده از دوستان خیلی خوب ماست ولی تا این لحظه هیچ توضیح منطقی برای حضورشان مطرح نشده است. هر شهروند ایرانی می‌تواند در انتخابات شرکت کند؛ لکن یک‌ سری مختصاتی در قانون اساسی تعریف شده برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری که مرجع تشخیص شورای نگهبان است. تصور نمی‌کنم که چرا دوست عزیزمان تاجزاده با توجه به این محدودیت‌ها و ملاک ها اقدام به طرح نام خود کرد. ضمن اینکه کلا جبهه اصلاحات این شیوه از طرح نامزدهای انتخاباتی را که به‌صورت منفرد و مستقل و بدون توافق و تفاهم صورت می‌گیرد، نمی‌پسندد. برای این حضور هیچ‌گونه توافقی حول محور خاتمی صورت نگرفته از این جهت من خیلی این شیوه ورود را نمی‌پسندم.» 

جنجال هفته؛ احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد در دیداری با هوادارانش از شهر اردبیل ادعایی عجیب علیه مقامات کشور مطرح کرده است. او گفت: «یک طرف دنبال این است که به بهانه تشدید کرونا، انتخابات را عقب بیندازد تا فرصت پیدا کند و شرایط را به نفع خود تغییر دهد.طرف دیگر هم دنبال این است که در سایه کرونا و مشارکت پایین مردم، نامزد خود را از صندوق دربیاورد.» احمدی نژاد با بیان اینکه "هر دو به دنبال کنار گذاشتن مردم از عرصه تصمیم گیری هستند"، مدعی شد: «جزیره خریده‌اند تا درصورت جوشیدن خشم ملت به آنجا فرار کنند!»
 
البته این اظهارات واکنش های زیادی را در پی داشت.
 
خبر هفته؛ آزادی نازنین زاغری

حقوقدان و وکیل نازنین زاغری از صدور رای پرونده دوم نازنین زاغری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران خبر داد. براساس رای صادره نازنین زاغری به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده است. 

//////////////

ورود خبرنگاران رسانه‌های امریکایی و انگلیسی حامی تحریم علیه کشور ایران به خاک جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و رسانه‌های داخلی مجاز به انتشار اخبار رسانه‌های مذکور نیستند. به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی انتخاب، جمعی از نمایندگان «ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های امریکایی و انگلیسی حامی تحریم به ایران» را تهیه و تدوین کرده‌اند که این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۹ فروردین ‌ماه اعلام وصول و برای بررسی به کمیسیون مربوطه ارجاع خواهد شد.

همچنین در ماده ‌واحده این طرح آمده «ورود خبرنگاران رسانه‌های امریکایی و انگلیسی حامی تحریم علیه کشور ایران به خاک جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و رسانه‌های داخلی مجاز به انتشار اخبار رسانه‌های مذکور نیستند.» این درحالی است که بنابر تبصره یک این ماده ‌واحده، «تخلف از احکام این قانون مستوجب مجازات تعزیری درجه 4 است.» مجازات درجه 4 شامل حبس بیش از 5 تا 10 سال، جزای نقدی بیش از یکصد و هشتاد میلیون (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا سیصد و شصت میلیون (۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی می‌شود.

دروغ هفته؛ تکذیب ایجاد هرگونه ستاد انتخاباتی برای سعید محمد

سعید محمد، کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ با تکذیب ایجاد هرگونه ستاد انتخاباتی نوشت: مدتی است تحرکاتی در سطح شهرهای ایران در قالب ستاد انتخاباتی اینجانب در حال انجام است. در راستای پایبندی و عمل به قانون به استحضار می رساند صدور هر گونه حکم مسئولیت از جمله رئیس ستاد یا مسؤل شورای راهبردی ستاد از سوی اینجانب، تکذیب می شود. لذا به جهت احترام به قانون از همه عزیزان استدعا داریم ضمن رعایت حقوق مردم از هرگونه فعالیتی که جنبه تبلیغات انتخاباتی داشته باشد و نیز هرگونه مصاحبه یا گفتگو در رسانه های استانی و ملی با این قبیل عناوین خودداری فرمایند.

او همچنین افزوده است: تقاضا دارم عواطف خالصانه خود را در چارچوب قوانین مقررات و ساختارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی که حاصل مجاهدتهای هزاران هزار شهید است، ابراز فرمائید.

حاشیه هفته؛ شکنجه دو ایرانی

روز 26 فروردین‌ ماه، پلیس مرزبانی ترکیه، بهنام صمدی و حسن کچلانلو روستاییان ساکن در روستاهای «دمریجه» و «بابانور» را نزدیک مرز مشترک دو کشور، دستگیر کرد و مورد شدیدترین شکنجه‌های جسمی و جنسی قرار داد که حسن کچلانلو شهروند ایرانی ساکن روستای بابانور و پدر 6 فرزند بر اثر شدت این شکنجه‌ها، جان خود را از دست داد و بهنام صمدی نوجوان 17 ساله ساکن روستای دمریجه هم به‌ شدت زخمی سپس بیهوش شد اما ساعاتی پس از آنکه پلیس مرزبانی ترکیه، محل وقوع این جنایت را ترک کرد، به هوش آمد و توانست خود را به پاسگاه مرزی برساند و نجات یابد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در ارتباط با پیگیری های وزارت خارجه در مورد اتفاقی که برای دو شهروند ایرانی در ترکیه رخ داده است، گفت: پیگیری حقوق شهروندان ایرانی همواره برای ما مهم بوده است و در مورد این مسئله نیز از لحظه اولی که از این موضوع آگاهی پیدا کردیم آن را به صورت جدی پیگیری کردیم. با دوستان در ترکیه تماس گرفتیم و صحبت کردیم. نمایندگی مان در ترکیه در این زمینه فعال است. مرزبانی دو کشور با یکدیگر در این ارتباط دیدار و جلسه داشته اند. تهران نیز همان روز یادداشت خود را برای پیگیری این موضوع به سفیر ترکیه ارائه داد.

خطیب زاده گفت: این موضوع برای روابط حسنه دو کشور بد است. من فکر می کنم می توانیم با همکاری یکدیگر و حسن همجواری از تکرار این اتفاقات جلوگیری کنیم.

وی تأکید کرد: ابعاد ماجرا هنوز برای ما به صورت دقیق روشن نیست. تحقیقات ادامه دارد و دوستان ما در ترکیه با حسن نیت کمک می کنند که این مسئله مشخص شود.

خطیب زاده بیان کرد: وزارت خارجه با جدیت پیگیر حقوق شهروندان ایرانی در نقاط مختلف است.

////////

درپی بستری شدن حجت‌الاسلام مهدی کروبی در بیمارستان، سیدحسن خمینی تولیت حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی در تماسی تلفنی جویای احوال او شد. سیدحسن خمینی در تماسی تلفنی با مهدی کروبی که به دلیل آسیب‌دیدگی در بیمارستان بستری شد، ضمن احوالپرسی، سلامتی و عافیت او را از خداوند مسالت کرد.

گفتنی است؛ حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی روز جمعه خبر داد که مهدی کروبی از ناحیه ستون فقرات دچار آسیب‌دیدگی و به بیمارستان منتقل شده است. کروبی در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی جماران توضیح داده ‌بود که «طی شش، هفت ماه اخیر، این دومین‌بار است که پدرش با آسیب‌دیدگی در ستون فقرات مواجه می‌شود. آقای کروبی دچار افت فشار شده و در نتیجه زمین می‌خورند که پس از آن بلافاصله مادرم به بالای سر آقای کروبی می‌رود. پس از حادثه نیروهای امنیتی وارد می‌شوند و به اورژانس اطلاع داده و سپس ایشان به بیمارستان منتقل می‌شود.»

خبر مهم هفته؛ مذاکرات وین

دور سوم رایزنی‌ها در پایتخت اتریش برای احیای توافق هسته‌ای از روز سه شنبه رسما آغاز شد. هیات‌های مذاکره‌کننده ایران، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان به علاوه ایالات متحده در حالی به وین بازگشتند که این دور از رایزنی‌ها در سایه افشای فایل صوتی از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، قرار گرفته است.

صبح روز‌ سه شنبه هیات‌های ایران، چین و روسیه دیداری سه‌جانبه باهم داشتند و دو دیدار نیز میان عباس عراقچی و انریکه مورا برگزار شد. جلسه کمیسیون مشترک برجام با حضور هیات‌های ایران و 1+4 ساعت 30 و 17 دقیقه آغاز و در کمتر از یک ساعت به کار خود پایان داد. روسای هیات‌های ایران، روسیه و چین در نشست سه‌جانبه ضمن مرور آخرین وضعیت گفت‌وگوها درباره بازگشت احتمالی امریکا به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران، خواستار لغو یک جای تحریم‌های امریکا شدند. در جلسه کمیسیون مشترک برجام، حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد. همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو درخصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت امریکا به برجام تشکیل شود. پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین آن را پربار توصیف کرد و در توییتی نوشت: هیات‌های چین، ایران و روسیه پیش از نشست کمیسیون مشترک برجام دیدار کردند. ما یادداشت‌ها را مقایسه و درباره راه پیش رو برای احیای کامل توافق هسته‌ای تبادل‌نظر کردیم. جلسه پرباری بود. «وانگ گان»، نماینده چین در این گفت‌وگوها نیز پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: «امیدواریم همه طرف‌ها پیشرفت‌هایی که در راستای حل‌وفصل مساله پیش روی‌مان به آنها دست یافته‌ایم را حفظ کنند.»

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، پس از پایان در پاسخ به پرسشی درباره لغو تحریم‌ها گفت: در حوزه تحریم‌های بخشی یا موضوعی که ابعاد مختلفی را در برمی‌گیرد مانند نفت، انرژی، بانکی، مالی، بیمه، کشتیرانی، بنادر و... تفاهم‌های خوبی صورت گرفته که تقریبا همه بخش‌های اقتصادی ایران که تحت تحریم قرار دارد از تحریم خارج بشود. در مورد نوع دوم تحریم‌ها که اشخاص حقیقی و حقوقی هستند کار بیشتری باید صورت بگیرد و موضع ما کماکان موضع گذشته است که همه تحریم‌ها باید لغو بشوند و درباره ترتیب اجرای تعهدات هم کماکان موضع ما برمبنای مواضع قطعی نظام است که حتما امریکا باید شروع‌کننده باشد و اقدام‌های خود را انجام بدهد و پس از راستی‌آزمایی ما، ایران اقدام‌های خود را انجام خواهد داد.