به گزارش برنا؛ استان خراسان رضوی به دلیل قرار گرفتن در شرق کشور شاهد حضور اتباع خارجه از جمله کشورهای افغانستان و پاکستان است که بعضا برخی از آن ها به صورت قاچاق وارد شده اند. در وضعیت کنونی به دلیل شدت گرفتن کرونا به ویژه کرونای هندی در کشورهای اطراف و مجاورت تعاملات در آن خطه می‌طلبد تا بیش از پیش وضعیت مرزهای کشور مورد توجه قرار بگیرد و هر یک از افراد می‌توانند بمبی از ویروس باشند و روند شیوع کرونا را در کشور بیش از پیش افزایش دهد. 

تاکنون کرونای هندی در مرز یافت نشده است

مهدی قلیان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره آخرین وضعیت ویروس کرونای هندی در خراسان رضوی به خبرنگار برنا گفت: تاکنون در مرز ویروس کرونایی هندی یافت نشده است، چون اگر این ویروس مشهود بود نمونه آن ارسال می‌شد. هنوز مورد مثبتی در خراسان رضوی از ابتلا به ویروس کرونای هندی یافت نشده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان رضوی 72 درصد است/ تخلف 50درصد واحدهای صنفی در خراسان رضوی

او درباره نظارت بر اعمال محدودیت‌ها از سوی مردم در خراسان رضوی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها در حد 72 درصد است. هرچند در زمینه مشاغل آن طور که باید اعمال نشده و در کل استان 45 تا 50 درصد تخلف از سوی اصناف را شاهد هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برخی از مشاغل باید تعطیل باشند اما همچنان فعال هستند. هرچند با متخلفان برخورد می‌شود.

افراد در مرزها رصد می‌شوند

قلیان درباره آخرین وضعیت رصد مرزها نیز تصریح کرد: مرزها همچنان باز است اما  بازرسی‌های انجام شده و رصد افراد در مرزها انجام می‌شود. در مرزها تب سنجی انجام شده و کارت سلامت برای افراد صادر می‌شود. البته کارت سلامت از هرات در کلینیک ایرانیان بر اساس توافقات با سرکنسولگری آنجا می‌شود و به این ترتیب افراد می‌توانند از مرز عبور کنند.

به گفته او بر اساس پروتکل‌های بهداشتی در مرزهای هوایی هم  افراد در صورت سفر باید تست پی سی آر انجام دهند.

آخرین اقدامات برای افرادی که به شکل قاچاق وارد کشور می‌شوند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره کم و کیف توجه به سلامت اتباع بیگانه که به شکل قاچاق وارد کشور می‌شوند، تاکید کرد: این افراد توسط نیروی انتظامی و بر اساس دستورالعمل  ستاد ملی مقابله با  کرونا باید تحت بررسی قرار بگیرند. البته باید از وزارت کشور و نیرو انتظامی روند اقدامات برای اتباع بیگانه در مرزها را جویا شد.

کرونای بریتانیایی همچنان فعال است

 قلیان درباره آخرین وضعیت کرونا در خراسان رضوی تصریح کرد: هم اکنون نوع ویروس بررسی نمی‌شود بلکه  50  درصد کرونای  انگلیسی در  استان خراسان رضوی در حال چرخش است.

او درباره آخرین بررسی‌ها در زمینه جهش ویروس تصریح کرد: در این زمینه تاکنون خبر مستندی دریافت نشده است.

//انتهای پیام: 4