شهر خبر

استقبال ناتو از جدیدترین اقدام نظامی روسیه!

به گزارش منیبان؛ به نقل از خبرگزاری تاس، "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو پس از دیدار با "ادوارد هگر" نخست‌وزیر اسلواکی از کاهش تنش‌ها در مرز روسیه- اوکراین به دنبال خروج نیروهای روس از مناطق اطراف این مرز استقبال کرد.

وی افزود: شاهد کاهش تنش‌ها در مرز روسیه- اوکراین بوده‌ایم که از آن استقبال می کنیم. در عین حال ما همچنان به دقت نظاره‌گر اوضاع خواهیم بود.

استولتنبرگ تصریح کرد که ناتو پیشتر نسبت به تحولات اخیر در مرز اوکراین نگران بود.

این مقام ارشد ناتو همچنین قول داد که این سازمان به حمایت‌های مختلف‌ از کی‌یف ادامه خواهد داد.

استولتنبرگ افزود: هم‌پیمانان ناتو همچنان به کمک به اوکراین برای اجرای اصلاحات، مدرن سازی امور دفاعی و بهبود جایگاه نهادهای امنیتی‌اش ادامه خواهند داد.

دبیرکل ناتو در ادامه خاطر نشان کرد که این نهاد از مسکو انتظار دارد به تمامی تحرکات نظامی‌اش در اطراف اوکراین پایان دهد و به فرایند سیاسی بپیوندد.

وی افزود: ما از مسکو انتظار داریم تا با حُس‌نیت در فرایند سیاسی قرار بگیرد چون تنها از طریق مذاکره می‌توان راه‌حل سیاسی پایدار برای مناقشه اوکراین- روسیه یافت.

روابط میان روسیه و اوکراین پس از استقلال این کشور در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همواره پرتنش بوده است. از دید کشورهای غربی و به ویژه اعضای ناتو، روسیه در مرزهای غربی خود در حال توسعه‌طلبی بوده و با همین هدف در سال ۲۰۰۸ به گرجستان و در ۲۰۱۴ به اوکراین لشکرکشی کرده است.

در ادامه درگیری های سال ۲۰۱۴، روسیه توانست شبه جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کند و از آن پس روابط غرب و روسیه بیش از پیش تنش آلود شد، هرچند اتحادیه اروپا، ناتو و آمریکا، به جز چند مورد تحریم، در عمل کار خاصی علیه روسیه از پیش نبردند.

در روزهای اخیر بار دیگر مناطق مرزی میان روسیه و اوکراین شاهد تنش بوده است. دبیرکل ناتو اخیرا روسیه را به انتقال هزاران نیروی آماده رزم به منطقه مرزی با اوکراین متهم کرده بود. روس ها این موضوع را رد نکرده و در مقابل، غرب و آمریکا را متهم می کنند که با مسلح کردن برخی نیروهای اوکراینی در صدد ایجاد بی ثباتی و ایجاد چالش برای روسیه هستند.

با این حال چند روز پیش وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، سربازان روسی که در رزمایش بزرگ ارتش این کشور در کریمه شرکت کرده بودند، بازگشت به مقرهای دائمی خود را آغاز کردند.

این رزمایش بزرگ نیروهای مسلح روسیه در شبه جزیره کریمه که با حضور "سرگئی شایگو" وزیر دفاع این کشور آغاز شده بود، در شرایط پرتنش بین غرب و مسکو، نوعی قدرت نمایی روس ها مقابل آمریکا و ناتو ارزیابی شد