شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#برگزاری انتخابات#فلسطین

چرا ابومازن به دنبال تعویق انتخابات فلسطین است؟


چرا ابومازن به دنبال تعویق انتخابات فلسطین است؟

در حالی که همه گروه‌های فلسطینی خود را برای برگزاری انتخابات فلسطین آماده می‌کردند، رئیس حکومت خودگردان از به تعویق افتادن این انتخابات سخن می‌گوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پاییز 2020 گروه‌های فلسطینی در توافقی بی‌سابقه با یکدیگر توافق کردند انتخابات پارلمانی، انتخابات ریاست حکومت خودگردان فلسطین و انتخابات شورای ملی ساف به صورت جداگانه در بهار و تابستان 2021 برگزار شود.  این توافق که با وجود اختلافات فراوان، گروه‌های فلسطینی را به آینده سیاسی فلسطین خوش بین کرده بود با مانع تراشی‌های جنبش فتح و دستوری که ابومازن در خصوص به تعویق افتادن آن صادر کرد موجب ناامیدی گروه‌های فلسطینی و بن بست عرصه سیاسی فلسطین شد.

اختلاف داخلی و مانع تراشی‌های جنبش فتح

جنبش فتح که در اولین انتخابات فلسطین طی سال‌های 1995 و 1996 یکه تاز میدان بود در سال 2006 میدان را از دست داد و عرصه سیاسی را به حماس واگذار کرد. این جنبش در وضعیتی بدتر از سال 2006 به سر می‌برد و امیدی به پیروزی در انتخابات ندارد.

فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , محمود عباس , جنبش مقاومت اسلامی |حماس , جنبش فتح ,

از یک سو در جنبش فتح یک شکاف بزرگ بین ابومازن و محمد دحلان وجود دارد. محمد دحلان که در سال‌های پس از انتخابات 2006 به عنوان رقیب جدی ابومازن برای ریاست حکومت خودگردان محسوب می‌شد با پرونده‌سازی‌های ابومازن از فلسطین اخراج شد و در حال حاضر در ابوظبی و قاهره به سر می‌برد. او که در پرونده خود سابقه مزدوری برای صهیونیست‌ها را دارد حامیانی در جنبش فتح دارد اما ابومازن اجاره حضور او در انتخابات را نمی‌دهد. این اختلاف عملاً یک دو قطبی دحلان – ابومازن در جنبش فتح به وجود آورده است.

از سوی دیگر در جنبش فتح شخصیت‌های دیگری وجود دارند که به جهت سابقه سیاسی خود را در حد ریاست حکومت خودگردان و جنبش فتح می‌دانند این شخصیت‌ها به این انتخابات دل بسته‌اند تا ابومازن را کنار بزنند. کسانی چون ناصر قدوة، جبریل الرجوب، محمد اشتیه، نبیل شعث، جمال محیسن و توفیق الطیراوی در این گروه قرار دارند و هر کدام برای انتخابات فتح برنامه‌ای جداگانه برای خود تهیه دیده‌اند.

فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , محمود عباس , جنبش مقاومت اسلامی |حماس , جنبش فتح ,

یک وجه دیگر نیز در جنبش فتح وجود دارد که آن وجود جریان‌های نوظهور منشق شده از جنبش فتح است. برخی از شخصیت‌های جدید و نوظهور در جنبش فتح در کنار برخی از شخصیت‌های قدیمی این جنبش به دلیل آنکه شانس  این جنبش را برای پیروزی در انتخابات پایین می‌بینند به فهرست‌های مستقل روی آورده‌اند. جریان حامی محمد دحلان نیز به همین وضعیت قصد دارد در انتخابات فلسطین حضور یابد.

مجموع این قضایا جنبش فتح را به عرصه اختلافات تبدیل کرده که موجب می‌شود در انتخاباتی که قرار بود برگزار شود احتمال  شانس ضعیفی برای پیروزی داشته باشند. نظرسنجی‌هایی که اکنون برگزار شده‌اند نیز همین مسئله را تأیید می‌کنند و نشان می‌دهند جنبش فتح با ظرفیت کنونی آن کمتر از یک سوم آراء را به دست خواهد آورد.

امیدواری حکومت خودگردان به آغاز مذاکرات سازش

یکی از دلایل مهم تعویق انتخابات فلسطین، امیدواری سازشکاران فلسطینی به آغاز دوباره مذاکرات سازش است. با روی کار آمدن «جوبایدن» در آمریکا، حکومت خودگردان به شدت به دنبال دوباره مذاکرش سازش است همین امر موجب شده آنها با این امید واهی جدید، دوباره عرصه داخلی خود را رها کرده، به سمت آمریکایی‌ها کرنش کنند. ابومازن بیش از آنکه به دنبال ایجاد فضای انتخابات در فلسطین باشد به دنبال دولت بایدن می‌دود تا هرچه زودتر مذاکرات سازش را آغاز کند. مذاکراتی که از سوی صهیونیست‌ها هیچ میلی برای آن وجود ندارد و تنها امید ابومازن به فشار «بایدن» به صهیونیست‌ها برای آغاز دوباره این مذاکرات است.

مخالفت و فشار رژیم صهیونیستی

در کنار انشقاق و چند دستگی موجود در جنبش فتح، مخالفت رژیم صهیونیستی با برگزاری انتخابات فلسطین مانع اصلی این انتخابات است این مخالفت امری بدیهی است که به دلیل دشمنی رژیم صهیونیستی با ملت فلسطین، از ابتدا بر همگان آشکار بود اما برخی دلایل این امر مربوط به شرایط کنونی است.

 

بن بست سیاسی در رژیم صهیونیستی و برگزاری چند انتخابات ناموفق

صهیونیست‌ها از اواخر سال 2018 تاکنون 4 انتخابات برگزار کرده‌اند و از این 4 انتخابات تنها یک کابینه بیرون آمد که کمتر از 6 ماه عمر کرد و در این مدت حتی نتوانست بودجه سالانه رژیم صهیونیستی را تصویب کند. در حال حاضر نیز بنیامین نتانیاهو که مسئول ایجاد ائتلاف برای تشکیل کابینه شده با 59 کرسی توان تشکیل دولت را ندارد و این به معنای آن است که صهیونیست‌ها احتمالاً باید منتظر برگزاری انتخابات پنجم طی دو سال باشند. برگزاری انتخابات در فلسطین برای صهیونیست‌ها یک فشار روانی و اجتماعی شدید را به همراه می‌آورد و صهیونیست‌ها احتمال می‌دادند پس از برگزاری انتخابات فلسطین در عرصه اجتماعی  خود با اعتراضات شدید و بحران‌های شدید در این عرصه روبرو شوند به ویژه آنکه آنها افق امیدوار کننده‌ای هم مقابل خود نمی‌بینند و معلوم نیست این انتخابات مستمر تا کی ادامه خواهد داشت.

هراس از پیروزی مقاومت

ترس اصلی صهیونیست‌ها از برگزاری انتخابات فلسطین پیروز انتخابات بود. براساس نظرسنجی‌های انجام شده در فلسطین، جنبش حماس و فهرست گروه‌های مقاومت پیروزی اصلی انتخابات فلسطین در صورت برگزاری خوهد بود. پیروزی مقاومت در انتخابات فلسطین به معنای آن است که تمام ابزارهای سیاسی قدرت در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و نتیجه آن قطع همکاری امنیتی و قدرت گرفتن مقاومت در کرانه باختری و قدس خواهد بود. این همان چیزی است که صهیونیست‌ها طی دو دهه گذشته روی آن تمرکز کرده‌اند که هرگز رخ ندهد. لذا آنها به هیچ وجه اجازه نخواهند داد عرصه کرانه باختری نیز در اختیار مقاومت قرار گیرد. کاری که در سال 2006 نیز موجب شد اجازه به دست گرفتن قدرت توسط حماس را ندهند.

بهانه‌ای به نام قدس

در کنار همه این موانع، بهانه‌ای به نام قدس برای ابومازن وجود دارد که موجب می‌شود برای تعلیق یا لغو انتخابات روی آن مانور کند. صهیونیست‌ها از همان زمان اعلام موعد انتخابات فلسطین اعلام کردند با این ادعا که قدس، پایتخت آنها است اجازه نخواهند داد انتخابات فلسطین در این شهر برگزار شود. در مقابل فلسطینی‌ها اعلام کردند بدون قدس انتخابات را برگزار نخواهند کرد حالا همین مسئله مهمترین دستاویز ابومازن برای تعلیق یا لغو انتخابات شده است و با بهانه قرار دادن این موضوع، انتخابات فلسطین را به تعویق انداخته است.

مجموع آنچه به آن اشاره موجب شده تا ابومازن از طرف آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها مأمور لغو انتخابات شود. مأموریتی که بخشی از آن به صهیونیست‌ها سپرده شد تا با اعلام اینکه با برگزاری انتخابات فلسطین مخالف نیستند تلاش کنند احتمال وقوع انتفاضه در فلسطین  و همچنین وقوع درگیری نظامی در نوار غزه را  کاهش دهند. حالا ابومازن انتخابات را لغو می‌کند تا صهیونیست‌ها اعلام مخالفت با آن نکنند و احتمالا باید منتظر وعده آمریکایی‌ها به او برای از سرگیری مذاکرات سازش برای این خوش خدمتی او باشیم. 

 

انتهای پیام/