شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ارتش#افغانستان#کویت#بایدن

انتقال سامانه راکتی «هیمارس» به افغانستان به بهانه خروج نیروهای آمریکایی


انتقال سامانه راکتی «هیمارس» به افغانستان به بهانه خروج نیروهای آمریکایی

ارتش مرکزی آمریکا در حالی از انتقال سامانه راکتی «هیمارس» بزودی برای خروج امن نیروهای آمریکایی از کویت به افغانستان خبر می‌دهد که یک رسانه آمریکایی گفته بود؛ جو بایدن در پی خصوصی‎‌سازی جنگ افغانستان است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، ارتش مرکزی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سامانه راکتی «هیمارس» از کویت در حال انتقال به افغانستان است تا از روند خروج نیروهای آمریکایی محافظت کند.

بیانیه می‌افزاید که هیمارس یک سیستم تسلیحاتی دقیق است که بطور شبانه‌روزی می‌تواند اهداف را در فاصله 43 مایلی (69.2 کیلومتر) هدف قرار دهد.

سیستم توپخانه موشکی با تحرک‌پذیری بالا یا به اختصار «هیمارس» یک سامانه موشکی سبک است که روی کامیون نصب می‌شود.

این سیستم موشکی می‌تواند با شلیک کلاهک‌های خوشه‌ای به عنوان یک سلاح ضد نفر با دامنه نفوذ وسیع یا به عنوان یک سلاح ضد زره در برابر تجهیزات سنگین استفاده شود و با توجه به سبک بودن به راحتی در میدان نبرد به نقطه دلخواه حرکت کند.

این سامانه همچنین می‌تواند راکت‌های هدایت‌شونده و غیر هدایت‌شونده را شلیک کرده و یا به جای آن یک موشک بالستیک زمین به زمین تاکتیکی تا برد 300 کیلومتر را حمل و شلیک کند.

این سامانه موشکی در حالی به افغانستان منتقل خواهد شد که «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پیش‌تر گفته بود؛ برای خروج ایمن نیروها از افغانستان با حضور مدت‌دار یک ناو هواپیمابر و اعزام چند فروند بمب‌افکن B-52 موافقت شده است.

پیش از این نیز «وال‌استریت ژورنال» به نقل از مقامات دفاعی آمریکا نوشته بود که قرار است در مجموع 6 فروند بمب‌افکن B-52 به منطقه اعزام شوند.

چهار فروند از این بمب‌افکن‌ها در قطر فرود آمده‌اند و مقامات ارشد نظامی آمریکا نیز از اعزام 650 نیروی تازه نفس آمریکایی دیگر به افغانستان در آینده نزدیک خبر داده‌اند.

رسانه آمریکایی «گری زون» چندی قبل نوشت که «جو بایدن» در پی خصوصی‎‌سازی جنگ افغانستان است و 18هزار نیروی قراردادی پنتاگون، نیروهای ویژه، سربازان اجیر و نیروهای اطلاعاتی آمریکا در افغانستان باقی خواهند ماند.

این رسانه آمریکایی افزود که حضور گسترده نیروهای قراردادی در افغانستان منعکس‌کننده استراتژی واشنگتن برای برون‌سپاری جنگ افغانستان به‌سود شرکت‌های امنیتی خصوصی و به‌عنوان ابزاری برای فاصله گرفتن از جنگ و انتقادات است.

گری‌زون نوشت که آمریکا به‌دلیل اهمیت بسیار بالای ژئواستراتژیک افغانستان هرگز این کشور را ترک نمی‌کند، این کشور با چین و ایران مرز مشترک دارد و به روسیه نیز نزدیک است و حضور در افغانستان آمریکا را قادر می‌سازد در نزدیکی دشمنان خود پایگاه داشته باشد، از سوی دیگر منابع عظیم معدنی این کشور به‌ارزش 3 تریلیون دلار را به کنترل در آورد.

انتهای پیام/.