شهرخبر

کندن بهینه علف‌های هرز با ربات کشاورزی خودران

کندن بهینه علف‌های هرز با ربات کشاورزی خودران

رباتی موسوم به "Autonomous Weeder" با استفاده از لیزر قادر است در هر ساعت ۱۰۰ هزار علف هرز را از زمین‌های کشاورزی بیرون بکشد. این ربات با گازوئیل کار می‌کند و می‌تواند به صورت شبانه‌روزی فعالیت کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، خواه یک کشاورز باشید که به محصولات کشاورزی گسترده برای امرار معاش خود وابسته هستید یا یک باغبان علاقه‌مند برای تولید نیازهای فردی خود، علف‌های هرز می‌توانند یک مشکل وقت‌گیر و آسیب‌رسان باشند.

اکنون استارتاپی موسوم به "کربن روبوتیکس"(Carbon Robotics) با استفاده از ترکیبی از بینش رایانه‌ای و لیزرهای پرقدرت برای هرس مزارع و بیرون آوردن هزاران علف هرز در هر ساعت، یک ربات خودران ابداع کرده است.

پیشرفت در زمینه رباتیک برخی از امکانات جالب را در زمینه کنترل و هرس علف‌های هرز ایجاد کرده است، جایی که راه‌حل‌های سنتی شامل اقدامات دستی یا استفاده از مواد شیمیایی که می‌توانند وقت‌گیر و هزینه‌بر باشند و خطرات زیست محیطی نیز به همراه دارند، کنار زده شده‌اند.

با تجهیز ماشین آلات خودکار به تجهیزات لازم و دانش لازم جهت جستجوی این گیاهان نامطلوب و مهاجم، امید است که بسیاری از فرآیند هرس علف‌های هرز بتواند خودکار شود و کشاورزان، محصولات سالم همراه با هزینه کمتر و وقت بیشتری در اختیار داشته باشند.

تاکنون نیز دیده‌ایم که چگونه می‌توان هرس علف‌های هرز را با استفاده از روش پاشش آب داغ روی علف‌های هرز برای جلوگیری از رشد آنها یا استفاده از صاعقه‌های الکتریکی برای جوشاندن آنها از داخل یا خارج کردن آنها با بمباران گلوله‌های ساخته شده از شن و ماسه ریز از بین برد.

اکنون "کربن روبوتیکس" یک ربات چهار چرخ ۴۳۰۰ کیلوگرمی ساخته است که با استفاده از جی‌پی‌اس و بینش رایانه‌ای به جستجوی علف‌های هرز در میان محصولات کشاورزی می‌پردازد. این دستگاه برای شناسایی این گیاهان ناخواسته و نامطلوب به یک پردازنده پرقدرت و دوربین‌های با وضوح بالا متکی است و سپس هشت لیزر ۱۵۰ وات به صورت همزمان کار می‌کنند تا علف‌های هرز هدف قرار دهند و آنها را با انرژی گرمایی با سرعت بیش از ۱۰۰ هزار علف هرز در ساعت از بین ببرند.

این دستگاه کاملاً خودران با گازوئیل کار می‌کند و می‌تواند به صورت شبانه‌روزی کار کند و در حالی که لیزرهای آن خاک محیط را بدون آسیب می‌گذارند، شش تا هشت هکتار زمین را در روز پایش کند.

این شرکت ربات خود را به عنوان یک راه‌حل اقتصادی برای بهبود محصولات، به ویژه برای تولید کنندگان ارگانیک و کسانی که برای اطمینان از سلامتی دراز مدت خاک خود می‌کوشند، ارائه می‌کند.

"پائول مایکسل"(Paul Mikesell) مدیر عامل و بنیان‌گذار "کربن روبوتیکس" می‌گوید: هوش مصنوعی و فناوری یادگیری عمیق باعث ایجاد کارایی در صنایع مختلف می‌شوند و ما از استفاده از آنها در کشاورزی بسیار خوشحال هستیم. کشاورزان و سایر افراد در زنجیره تامین مواد غذایی جهان اکنون بیش از هر زمان دیگری وابسته به فناوری و نوآوری برای تغذیه جهان هستند. هدف ما در "کربن روبوتیکس" ایجاد ابزاری است که چالش برانگیزترین مشکلات آنها از جمله مدیریت و از بین بردن علف‌های هرز را برطرف کند.

این شرکت از سال ۲۰۱۸ با کمک کشاورزان در حال تولید نمونه‌های اولیه و آزمایش ربات‌های علف‌های هرز خود است و از قبل مدل‌های ۲۰۲۱ خود را به فروش رسانده است و در حال حاضر پیش‌سفارش برای سال ۲۰۲۲ ممکن است.

انتهای پیام