شهر خبر

فشار روانی با شما چه می کند؟

فشار روانی با شما چه می کند؟

 فشار روانی با شما چه می کند؟
متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که احساس غم و ناراحتی برای مدتی کوتاه خصوصا اگر اتفاق ناراحت کننده ای رخ داده باشد امری طبیعی است، گفت: اگر چنانچه این احساس ناراحتی و فشارهای روانی به شکل غیرمعمول طولانی شود، عامل افسردگی خواهند بود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر شمس با بیان این که تمام افراد ممکن است گاهی اوقات احساس غمگینی و دلتنگی داشته باشند خصوصا اگر اتفاق ناراحت کننده‌ای برایشان رخ داده باشد اظهارکرد: تجربه احساس افسردگی و غم برای مدتی کوتاه، امری طبیعی است اما چنانچه این احساس به شکل غیرمعمولی طولانی شود از این مرحله به بعد به یک اختلال یا بیماری روانی مزمن تبدیل شده و نیاز به مدیریت صحیح و یا مداخله دارد.

وی با بیان این که استرس و فشار روانی مداوم می تواند تمام فعالیت های روزمره و جنبه های مختلف زندگی افراد را تحت تاثیرقرار دهد، افزود: استرس مداوم سلامت افراد را تهدید کرده و شانس ابتلا به اختلال افسردگی درافرادیکه استرس و فشار روانی بیشتری در مقایسه با سایرین دارند را افزایش می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خود مراقبتی را یکی از مهمترین اصول پیشگیری از ابتلا به اختلال افسردگی ذکر کرد و افزود: به طور معمول زمانی که افراد با مشکلاتی روبرو می شوند تا زمان کوتاهی ممکن است واکنش هیجانی چون اضطراب تجربه کنند ولی بعد از مدت کوتاهی باید با مدل منطقی با مشکلات روبرو شوند.

دکتر شمس  انطباق و سازگاری مناسب وهمچنین تلاش برای رفع منطقی مشکلات را یکی از مهمترین راههای پیشگیری از افسردگی ذکر کرد و گفت: پیدا کردن راه حل منطقی برای مشکلات  موثرترین مدل رویارویی با مشکلات است بنابراین افرادیکه طولانی مدت درگیر واکنشهای  هیجانی هستند  با مشکلات پیچیده تر و حادتری روبرو خواهند شد.

متخصص روانپزشکی دانشگاه با تاکید بر این که اختلال سازگاری نتیجه عدم تطابق با شرایط همراه با  استرس است افزود: طولانی شدن مشکلات زندگی  ممکن است باعث ایجاد حس ناراحتی و شکست در برخی افراد شود، در واقع همه ی مشکلات و یا تمامی افراد نمی توانند در برابر مشکلات سازگار باشند بنابراین این افراد باید سعی به شکل منطقی با مشکلات روبرو شده و در ادامه از درمان‌های اختلال سازگاری که معمولا کوتاه و مختصر هستند، احساسات اصلی خود را دوباره باز یابند.

وی به افرادیکه رویداد و یا استرس ها به بخش جدانشدنی زندگی آن ها مبدل شده نیز توصیه کرد: اگر نمی توانید با روش های منطقی به زندگی عادی خود ادامه دهید حتما با یک پزشک متخصص اعصاب و روان و یا روانشناس بالینی تماس بگیرید، شما می توانید از درمان‌های مختلف برای بهبود شرایط استرس زا و ایجاد حس بهتر در زندگی خود کمک بگیرید.

دکتر شمس خودمراقبتی، تلاش برای رفع منطقی و شیوه صحیح رویارویی با مشکلات، آگاهی نسبت به احساسات هیجانی و درنهایت کمک حرفه ای از متخصصان را راه حل های موثری برای بهبود وضعیت بهداشت روان در افراد و پیشگیری از بروز اختلالات جدی دانست.

به گفته این استاد دانشگاه داشتن برنامه منظم برای فعالیتهای روزمره چون خواب، ورزش و تغذیه، کمک بزرگی برای پیشگیری از افت خلق و کاهش علایم استرس و نگرانی به فرد خواهد کرد، در عین حال تمرینات آرام‌سازی و رلکسیشن مانند تنفس عمیق هم در بهبود سلامت روان اثرگذار خواهد بود.