شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کنکور#مدارس

ضوابط تعیین شهریه مدارس غیردولتی/۳۱۰ ساعت آماده‌سازی کنکور برای پایه ۱۲


ضوابط تعیین شهریه مدارس غیردولتی/310 ساعت آماده‌سازی کنکور برای پایه 12

ضوابط تعیین شهریه سال تحصیلی آینده برای مدارس غیردولتی اعلام شد بر این اساس شهریه پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه و مهارتی با ضریب افزایش ۱۵ درصد شهریه پایه دهم و یازدهم همان مدرسه محاسبه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، دستورالعمل تعیین شهریه سال تحصیلی آینده را ابلاغ کرد، بر این اساس فعالیت‌های مکمل پایه دوازدهم حداکثر می‌تواند 310 ساعت فعالیت‌های آماده سازی کنکور (210 ساعت کلاس درسی در طول سال تحصیلی، 50 ساعت مشاوره و 50 ساعت ارزشیابی) باشد.

متن کامل دستور العمل تعیین شهریه مدارس غیر دولتی بدین شرح است:

شهریه مصوب مدارس و پیش دبستانی‌های غیردولتی  

شامل هزینه‌های مرتبط با ارائه برنامه هفتگی مدارس و پیش دبستانی‌ها بر اساس ساعات مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و ساعات فوق برنامه درسی مندرج در الگو.

شهریه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مکمل مدارس غیردولتی

شهریه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مکمل و مربوط به برنامه‌ها یا فعالیت‌هایی که بنا به درخواست کتبی ولی دانش آموز بر اساس نیازسنجی و مطلوبیت برای دانش آموزان به منظور تنوع‌بخشی به فرصت‌های آموزشی و پرورشی ( علمی، پرورشی، فرهنگی، ورزشی، مهارتی، خدمات مشاوره‌ای تربیتی و تحصیلی) منطبق با معیارها و اهداف دوره و پایه تحصیلی خارج از برنامه هفتگی (برنامه مصوب و فوق برنامه درسی) توسط مدارس غیردولتی ارائه می‌شود.

این فعالیت‌ها در طول هفته پس از ساعت رسمی فعالیت واحد آموزشی، خارج از برنامه هفتگی (برنامه مصوب و فوق برنامه) و پنجشنبه‌ها با اخذ رضایت کتبی از ولی دانش آموز برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

 اردوها، بازدیدها و سایر فعالیت‌های غیر مستمر که زمان اجرای آن به صورت تراکمی روزانه است مشمول این فعالیت‌ها نمی‌شود.

مدت زمان فعالیت تابستانی

فعالیت‌های تابستانی مدارس در قالب فعالیت های مکمل قرار می‌گیرد و حداکثر زمان اجرای آن در ایام تابستان برای دوره ابتدایی 6 هفته و حداکثر 4 روز در هفته برای متوسطه اول 8 هفته و حداکثر 4 روز در هفته و متوسطه دوم و هنرستان‌ها 10 هفته و حداکثر 5 روز در هفته قابل اجرا است.

310 ساعت آماده سازی کنکور 

فعالیت‌های مکمل پایه دوازدهم حداکثر می‌تواند 310 ساعت فعالیت‌های آماده سازی کنکور (210 ساعت کلاس درسی در طول سال تحصیلی، 50 ساعت مشاوره و 50 ساعت ارزشیابی) باشد.

شهریه مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی

شهریه‌ای که به ازای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی ارائه شده در آموزشگاههای علمی آزاد، زبان‌های خارجی و مراکز آزمون اخذ می‌شود.

 ضوابط شهریه مصوب

1. شهریه هر یک از دوره‌های تحصیلی توسط موسسان مدارس با توجه به الگوی تعیین شهریه پیشنهاد و پس از بررسی و تصویب در شورای تعیین شهریه شهرستان، منطقه، ناحیه به تایید نهایی شورای نظارت استان می‌رسد و از طریق سامانه مربوطه ابلاغ می‌شود.

شهریه پایه دوازدهم 15 درصد بیشتر

2. شهریه پایه دوازدهم دوره دوم مدارس متوسطه نظری و مهارتی با ضریب افزایش 15 درصد شهریه پایه دهم و یازدهم همان مدرسه محاسبه می‌شود.

3. شهریه پیش دبستانی‌های ضمیمه مدارس ابتدایی غیر دولتی 80 درصد شهریه دوره ابتدایی همان مدرسه تعیین می‌شود.

4. شهریه پیش دبستانی‌های غیردولتی دایر در فضای مازاد مدارس دولتی نیز مطابق الگوی تعیین شهریه و از طریق سامانه مشارکت‌ها محاسبه می شود و نباید از 70 درصد میانگین شهریه پیش دبستانی‌های مستقل غیردولتی آن منطقه بیشتر باشد. موسسان این واحدهای آموزشی نیز موظف به ثبت و تکمیل اطلاعات حقوق و بیمه پرسنل، دانش آموزان، شهریه و... در سامانه هستند.

برای پیش دبستانی‌های مستقر در فضای مازاد مدارس دولتی سال تحصیلی 1399-1400 که سال تحصیلی آتی در فضای مستقل از مدارس دولتی مستقر خواهند شد میانگین شهریه پیش دبستانی مستقل آن منطقه به عنوان شهریه سال 1399-1400 آنها منظور خواهد شد.

5. شهریه مدارس جدیدالتأسیس همانند دیگر مدارس از طریق الگوی مذکور محاسبه و تعیین می‌شود.

شیوه محاسبه شهریه مدارس غیر دولتی استثنایی 

6. شهریه مدارس غیردولتی استثنایی همانند دیگر مدارس از طریق الگوی تعیین شهریه محاسبه می‌شود ضمنا شهریه این مدارس تا دو برابر میانگین شهریه دوره تحصیلی مرتبط در همان شهرستان با نظر شورای تعیین شهریه شهرستان، منطقه، ناحیه و با تایید شورای نظارت استان قابل افزایش است.

7. شهریه هر واحد درسی در مدارس غیردولتی بزرگسال با نظر شورای نظارت استان بر اساس حداکثر 70 درصد میانگین شهریه مصوب دوره دوم متوسطه همان منطقه تقسیم بر تعداد کل واحدهای یک سال تحصیلی تعیین می‌شود. ضمنا نرخ واحدهای عملی در هنرستان‌ها تا دوبرابر واحد نظری محاسبه می‌شود.

شهریه مدارس بزرگسالان در دوره اول متوسطه 70 درصد شهریه مصوب نوبت روزانه همان مدرسه تعیین می‌شود.

8. وفق تبصره ذیل ماده 16 قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، موسس می‌تواند اعتراض خود را نسبت به نرخ شهریه تعیین شده ظرف مدت 20 روز پس از تاریخ ابلاغ شهریه مصوب برای بررسی مجدد در سامانه تعیین شهریه (پنل کاربری موسس در سامانه مشارکت‌ها و از طریق منوی ثبت درخواست تجدیدنظر شهریه) ثبت کند.

9. موسس موظف است تمام شهریه‌های اخذ شده از اولیای دانش‌آموزان شامل شهریه مصوب و شهریه فعالیت‌های آموزشی و پرورش مکمل، موضوع ماده 14 قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی و نحوه دریافت آن‌ها را در راستای اجرای مواد 17 و 18 همان قانون در سامانه تعیین شهریه به آدرس www.mosharekatha.ir ثبت نموده و نسبت به عقد قرارداد جداگانه در دو نسخه از طریق سامانه الکترونیکی مذکور اقدام کند. بدیهی است نظارت بر دریافت شهریه‌های فوق بر اساس نسخ قراردادهای مالی ثبت شده در سامانه و پرونده دانش آموز است.

شهریه یکسان دوره اول و دوم ابتدایی 

10. در صورتی که موسس نسبت به تفکیک دوره تحصیلی ابتدایی به دوره اول و دوم ابتدایی در همان شهرستان اقدام کند شهریه این دوره در سال تحصیلی 1400-1401 یکسان خواهد بود.

ضوابط شهریه فعالیت‌های مکمل

الف. تامین نیروی انسانی واجد شرایط مطابق ماده 23 قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی.

ب. دارا بودن امکانات و تجهیزات مورد نیاز به منظور برگزاری فعالیت‌ها به ویژه فعالیت‌های مهارتی، ورزشی هنری.

پ. حضور مستمر مدیر با یکی از معاونین در طول برگزاری فعالیت در مدرسه.

ت. ارائه گواهی حضور و گذراندن دوره‌های مربوط به دانش‌آموزان.

عقد قرارداد با موسسات دارای صلاحیت با تایید شورای نظارت استان به منظور اجرای دوره‌ها بلامانع است.

تذکرات

1. شورای نظارت استان موظف است عناوین و حداکثر میزان ساعات فعالیت برای هر دوره تحصیلی را مشخص و به شورای تعیین شهریه شهرستان ابلاغ کند.

2. مرجع تعیین شهریه فعالیت‌های مکمل، شرایط تعیین شهریه شهرستان با توجه به پیشنهاد موسس است.

3. شهریه اعلام شده فقط برای همان سال تحصیلی است و استناد آن برای سال‌های دیگر موضوعیتی ندارد.

4. نظارت بر رعایت قوانین و ضوابط تعیین، ابلاغ و اخذ شهریه فعالیت‌های آموزشی و پرورش مکمل بر عهده شورای نظارت استان‌ها است.

5. ضوابط برگزاری اردوها (آموزشی، پرورشی، زیارتی، تفریحی و علمی) اعم از طول سال تحصیلی، تابستان و ایام تعطیلات نوروزی مطابق آیین نامه برگزاری اردوهای معاونت پرورشی و فرهنگی خواهد بود.

ضوابط شهریه مراکز

شهریه این مراکز در سال 1400 تا انجام هماهنگی‌های برون دستگاهی و اجرایی شدن الگوی تعیین شهریه توسط شورای تعیین شهریه شهرستان ضمن اخذ پیشنهاد موسسان مراکز بر اساس "شهریه سال قبل (سال 99)+ افزایش 15 درصدی ردیف یک جدول ذیل+ افزایش درصد یکی از بندهای ردیف دو جدول (امتیاز کیفیت‌بخشی کسب شده از فرم نظارت جامعه حداکثر تا 15درصد)" به صورت علی الحساب محاسبه و جهت بررسی و تایید به شورای نظارت استان ارسال و ابلاغ می‌شود.

مدارس غیر دولتی , شهریه مدارس , سازمان مدارس غیر دولتی ,

شهریه مراکز برگزاری آزمون فقط مشمول افزایش ردیف یک است.

شهریه مراکز جدید تاسیس برابر میانگین نرخ مراکز مشابه در همان منطقه تعیین می‌شود.

شهریه مصوب

1. شهریه تمام مدارس و پیش دبستانی‌‌های غیردولتی در سال تحصیلی 1400-1401 بر مبنای الگوی تعیین شهریه محاسبه و در سامانه مشارکت‌ها به آدرس www.mosharekatha.ir به موسسان ابلاغ می‌شود.

2. موسسان مدارس و پیش دبستانی‌ها یا نمایندگان حقوقی موسسات آموزش غیر دولتی باید با توجه به اسناد و مدارک واحد آموزشی مربوطه نسبت به ثبت اطلاعات مندرج در سامانه مشارکت‌ها اقدام کنند بدیهی است بدون ثبت اطلاعات در سامانه فوق تعیین شهریه امکان پذیر نبوده و شهریه سال گذشته به عنوان شهریه اینگونه مدارس و پیش‌دبستانی‌ها درج و ابلاغ می‌شود و شورای نظارت استان مکلف است در خصوص نحوه ادامه فعالیت این واحدهای آموزشی تصمیم‌گیری کند.

3. شورای نظارت استان موظف است کف و سقف اجاره بها یک متر مربع فضای آموزشی را بر اساس پیشنهاد شورای تعیین شهریه شهرستان بررسی و پس از تایید آن در سامانه مشارکت‌ها ثبت کند.

شورای تعیین شهری شهرستان می‌تواند کف و سقف اجاره بهای یک متر مربع فضا را بر اساس سامانه املاک و مستغلات شهرداری‌ها، شرایط منطقه‌ای و یا نظر کارشناسان رسمی پیشنهاد کند.

4. سقف حق التدریس پرداختی به دبیر، آموزگار، هنرآموز و مربی پیش دبستانی با توجه به ضوابط و مقررات توسط شورای تعیین شهریه شهرستان به شورای نظارت استان پیشنهاد و پس از تایید شورای نظارت استان و نظر کارگروه تخصصی تعیین شهریه ذیل شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی در سامانه لحاظ می‌شود.

5. امتیاز مربوط به سطح آموزشی و پرورشی مدارس حداکثر تا 15 درصد بر اساس شاخص‌های مندرج ( شاخص‌های سطح آموزشی و پرورشی) با توجه به اطلاعات ثبت شده در سامانه توسط موسسان  مطابق الگو برای هر مدرسه محاسبه می‌شود.

6. در اجرای ماده 16 قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی ضروری است شورای نظارت استان اطلاعات پیشنهادی موسسان مدارس غیردولتی جهت شهریه سال تحصیلی 1400-1401 ثبت شده در سامانه مشارکت‌ها را پس از بررسی و تصویب شورای تعیین شهریه شهرستان و حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ ابلاغ این بخشنامه تایید کند.

7. واحدهای آموزشی غیردولتی فاقد ابلاغ شهریه مصوب در سال تحصیلی آتی امکان ثبت نام دانش آموز در سامانه‌های سناد و سیداد را نخواهند داشت بدیهی است در این صورت امکان دریافت دفتر آمار و دیگر امور مرتبط با سامانه‌های مذکور نیز میسر نخواهد شد.

8. مسئولیت صحت اطلاعات ضروری و پیشنهادی شهریه بر عهده موسسان مدارس غیردولتی بوده و انتظار می‌رود موسسان در ثبت اطلاعات شهریه در سامانه دقت نظر لازم را داشته باشند.

9. مسئولیت کنترل و تایید صحت اطلاعات درج شده در سامانه بر عهده ادارات کل شهرستان‌ها، مناطق و نواحی آموزش و پرورش است.

انتهای پیام /