شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#وزیر خارجه#واشنگتن#مسکو

بلینکن: آمریکا گفت‌وگوی صریح با روسیه را بسیار مهم می‌داند


بلینکن: آمریکا گفت‌وگوی صریح با روسیه را بسیار مهم می‌داند

وزیر خارجه آمریکا گفت: واشنگتن به داشتن روابطی باثبات و قابل پیش‌بینی با مسکو امیدوار است و مذاکرات مستقیم، هم در صورت "اقدامات تهاجمی و غیرمعقول" روسیه و هم در صورت انتخاب خط‌مشی قابل پیش‌بینی بودن مفید خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان در خصوص دورنمای برگزاری نشست سران روسیه-آمریکا اعلام کرد، دولت ایالات متحده معتقد است که گفتگوی شفاف و صریح بین واشنگتن و مسکو به نفع روابط دوجانبه است.

وی با تأیید این مسئله که طرف آمریکایی آمادگی دارد تا در صورت وجود اقدامات "تهاجمی و بدون اندیشه" دولت روسیه، پاسخ‌هایی متقابل به آنها بدهد، یادآور شد: «واشنگتن روی روابط باثبات و قابل پیش بینی با مسکو حساب می‌کند. فرصت مذاکره چهره به چهره هم مفید خواهد بود، اگر ما مجبور شویم به ادامه چنین اقداماتی از جانب روسیه واکنش نشان دهیم و همچنین در شرایطی که این کشور (روسیه) خط مشی ثبات و قابل پیش بینی بودن را انتخاب کند.»

بلینکن در عین حال از پاسخ دادن صریح به سئوالی در این باره که "آیا واشنگتن شرکت در نشست سران روسیه-آمریکا را تأیید می‌کند، خودداری کرده و گفت: «من هنوز نمی‌دانم این دعوت بطور رسمی پدیرفته شده است یا خیر، ولی ما در حال بررسی این مسئله و برسی زمان مناسب برای چنین دیداری هستیم.»

علاوه بر این، "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا نیز شب گذشته از پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره اینکه آیا وی شرطی برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواهد گذاشت، خودداری کرد و گفت: « در این باره روز دیگری صحبت خواهم کرد.» 

پیش از این "یوری اوشاکوف" مشاور امور سیاسی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که نشست احتمالی"ولادیمیر پوتین" و "جو بایدن"، رهبران روسیه و ایالات متحده ممکن است در ماه ژوئن (خرداد-تیر) برگزار شود، ولی تصمیم گیری نهایی در این رابطه به عوامل بسیاری بستگی خواهد داشت.

وی گفته بود: «مسلماً علائمی از طرف آمریکایی‌ها در خصوص تمایل آنها برای برگزاری نشست سران دو کشور وجود دارد. البته انجام این دیدار هنوز در سطح کاری مورد بررسی قرار نگرفته است. و تصمیم گیری قطعی درباره شرکت ولادیمیر پوتین در آن به عوامل بسیار زیادی بستگی خواهد داشت و صحبت درباره زمان و مکان دقیق دیدار حضوری پوتین و بایدن هنوز بسیار زودهنگام است.»

انتهای پیام/