به گزارش برنا؛ چندسالی است که افزایش اعتیاد در میان دختران گوشزد می‌شود و حتی با ترویج مواد مخدر و روان گردان‌های جدید مانند «گُل»، «حشیش» و... هشدار آن توسط برخی مسئولین، جامعه شناسان و آسیب شناسان اعلام شده است و آنطور که گفته می‌شود در کنار افزایش مصرف دخانیات، استفاده از مواد مخدر در دختران نیز افزایش پیدا کرده است.

امین رفیعی پور، معاون آموزشی سازمان نظام روان شناسی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به تاثیر مواد مخدر در مغز گفت: جدا از انواع و اقسام اعتیادها مانند اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی، اعتیاد به مواد مخدر، روان گردان‌ها و محرک‌ها خطرناک‌ترین نوع اعتیادهاست چرا که متاسفانه در ابتدای مصرف بر مسیرهای پاداشی مغز تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد حس لذت و آرامش در افراد می‌شود.

او افزود: تحریک شدن مسیرهای پاداشی مغز نوجوانان که هنوز کامل نشده از یک طرف و از سوی دیگر مافیای قوی مواد مخدر و تبلیغات گسترده‌ای که وجود دارد، باعث می‌شود نوجوانان که هنوز ناپخته هستند، به سمت استفاده از انواع و اقسام مواد مخدر مخصوصا مواد جدید و روان گردان بروند چون این نوع مواد اغلب احساس لذت فراوانی ایجاد می‌کند و با چندبار کشیدن نوجوان به آن معتاد می‌شود.

رفیعی پور در ادامه به نقش تبلیغات در ترویج مواد مخدر میان نوجوانان تصریح کرد و افزود: چه بخواهیم چه نخواهیم، مافیای مواد مخدر وجود دارد و علاوه بر ورود آن انواع و اقسام مواد مخدر در کشور نیز ساخته می‌شود اما آنچه باعث می‌شود نوجوانان با سن کم درگیر آن شوند، تبلیغات گسترده‌ای است که در حال انجام است و بسیاری از مواقع افراد برای لاغری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و بدون اینکه اطلاع داشته باشند، مواد مخدر و روانگردان در کپسول‌های لاغری آنها می‌ریزند تا کم اشتها شده و درنهایت به وزن دلخواه خود برسند بنابراین این نوع تبلیغات در نوجوانان که بسیار تاثیرپذیر هستند، موثر است و ناخودآگاه آنها را درگیر اعتیاد می‌کند.

معاون آموزشی سازمان نظام روان شناسی ضمن توصیه‌ای به خانواده‌ها گفت: همانطور که اشاره کردم عرضه در کشور وجود دارد و نمی‌توان جلوی آن را گرفت پس باید جلوی تقاضا را بگیریم، تنها راه جلوگیری از تمایل فرزندان به اعتیاد آموزش مهارت‌های زندگی از بدو تولد است اما متاسفانه خانواده‌های ما خودشان هم مهارت‌های زندگی را بلد نیستند چه برسد به اینکه آموزش هم دهند پس نتیجه این می‌شود که فرزندشان بدون داشتن مهارت و اطلاعات در دام اعتیاد که در ابتدا لذت فراوانی هم دارد، میفتد.

او افزود: آموزش و پرورش هم در این زمینه ورود پیدا نکرده و ما فقط در مدارس فیزیک، شیمی، زیست، ریاضی و.. تدریس می‌کنیم و اصلا هیچگونه مهارت‌های زندگی به دانش آموزان آموزش داده نمی‌شود به همین دلیل با وزارت آموزش و پرورش جلسات و مکاتباتی انجام دادیم تا یک  کتاب درسی برای آوزش مهارت‌های زندگی مانند مذاکره، حل مسئله، تاب آوری، مدیریت هیجان، «نه گفتن»، رفتار اجتماعی، کنترل استرس و... را آموزش ببینند. 

رفیعی پور عنوان کرد: بسیاری از مراجعین ما در بیان دلیل اعتیاد خود به ویژه در مواد مخدر «گُل» می‌گویند دوستمان پیشنهاد داد و نتوانستیم نه بگوییم و از رد کردن پیشنهادش خجالت کشیدیم بنابراین وقتی نوجوان ما یک بار نتواند نه بگوید و از مواد استفاده کند به دلیل لذتی که می‌برد باز هم به سمت آن کشیده می‌شود تا اینکه به آن اعتیاد پیدا کند.

این روانشناس گفت: خوشبختانه مکاتباتی که با وزارت آموزش و پرورش داشتیم به نتیجه‌های خوبی رسیده و آموزش مهارت‌های زندگی وارد کتب درسی شده است اما انتظار داریم یک کتاب جدا برای آن تدوین شود تا به صورت اختصاصی و ویژه مسائل اجتماعی به دانش آموزان یاد داده شود.

معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی از شیوع مصرف مواد مخدر «گُل» میان نوجوانان دختر خبر داد و بیان کرد: به صورت کلی سن اعتیاد هم در دختران و هم در پسران کاهش پیدا کرده است اما متاسفانه سن مصرف مواد محرک مثل «گُل» بیشتر کاهش پیدا کرده و بدتر از آن، این است که شیوع آن در میان دختران در حال افزایش است.

او ادامه داد: در گذشته مصرف مواد مخدر بیشتر در آقایان بود اما این روزا میان دختران افزایش پیدا کرده و متاسفانه سن آن هم روز به روز در حال کاهش است.

رفیعی پور در پایان تاکید کرد: به اعتقاد من بهترین روش جلوگیری از روی آوردن دختران نوجوان به اعتیاد آموزش مهارت‌های زندگی در خانواده است یعنی خانواده‌ها به جای کنترل شدید یاد بگیرند با فرزند خود ارتباط برقرار کنند.

//انتهای پیام: 4