«احمد حکیمی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص فضای انتخاباتی گفت: هنوز در مرحله پیش ثبت نام قرار داریم و فضا مبهم است، باید صبر کنیم ثبت نام ها انجام شود و ببینیم چه کسانی در کاندیداتوری جدی هستند. بعد از مشخص شدن باید دید چه کسانی به مرحله آخر می رسند و در رقابت می مانند آن وقت بشود انتخابات را تعیین کرد.

او در خصوص تعدد کاندیدای اصولگرایان اظهار کرد: هر دوره همین گونه بوده و قبل از ثبت نام خیلی ها گفتند ما هستیم اما وقتی جلوتر می رویم و موضوع جدی تر می شود، کاندیداهای اصلی خود را نشان می دهند، باید منتظر ایام ثبت نام باشیم.

او در خصوص اجماع شورای وحدت و ائتلاف خاطرنشان کرد: اصولگرایان تاکنون نشان داده اند که در انتخابات ریاست جمهوری به سختی به وحدت می رسند و معمولا با چند کاندیدا در صحنه می آیند. غیر از این آخرین دوره که بالاخره قالیباف به نفع آقای رئیسی کنار کشیدند که آن هم دقیقه نودی بود، در بقیه انتخابات معمولا اینگونه نیست چون معمولا کاندیداهای متعددی دارند. 

حکیمی پور ادامه داد: جبهه اصلاحات هم فعلا در حال ارزیابی کاندیداهای مطرح خود است و آنجا هم آن طور که من خبر دارم دو نظر جدی وجود دارد که کاندیدای  اصلی قبل از ثبت نام ها اعلام شود، باید ببینیم در نهایت به چه می رسند آیا می خواهند کاندیدای اصلی را قبل از ثبت نام اعلام می کنند یا می گذارند برای بعد از ثبت نام که بالاخره پیامدهای خاص خود را دارد.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران در پاسخ به اینکه چرا احزاب و طیف‌های سیاسی صرفا در فصل انتخابات فعال می‌شوند عنوان داشت: به خاطر اینکه فصل انتخابات در مورد انتخابات زیاد صحبت می شود، فعال می شوند به قول معروف خبرگزاری ها و روزنامه ها دنبال خبرهای انتخاباتی هستند وگرنه احزاب کار خاصی نمی کنند،  کار خود را انجام می دهند و وقتی انتخابات هست برای انتخابات هم برنامه ریزی می کنند. احزاب در انتخابات اتفاقا فعال نیستند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: یکی از اشکالات انتخابات ما این است که احزاب در انتخابات فعال نیستند، احزاب اصلا در انتخابات جایگاهی ندارند نقشی ندارند اگر انتخابات حزبی بود کشور ما به این روز نمی افتاد. این خبرها بازار گرمی است. احزاب اگر بخواهند با ساز و کارهای درون حزبیشان فعال شوند اول کاندیداهای درون حزبی شان چند ماه جلوتر مشخص می شود و برنامه خود را مشخص می کنند، با مردم ارتباط می گیرند اما ما چنین چیزی نداریم.

او افزود: ما در واقع گعده هایی داریم که زمان انتخابات فعال شده و احزاب هم به تبع آن فعال می شوند در صورتی که کار اصلی کار آن گعده هاست، مناسبات پشت پرده است و گروه های ذی نفوذ که نقش اصلی را در سیاست بازی می کنند. اتفاقا مشکل ما این است که انتخابات حزبی نیست و دست اشخاصی است که در مناسبات پشت پرده به عنوان افراد ذی نفوذ کار می کنند و معمولا احزاب را به عنوان یک روکش حقوقی و قانونی برای فعالیت های شان به بازی می گیرند و مردم هم فکر می کنند که خوب احزاب دارند فعالیت می کنند.

حکیمی پور در خصوص صحبت هایی از تعلیق انتخابات تصریح کرد: این کار بازی با روان جامعه است با اعصاب مردم است، در این وضعیت کرونایی کشور و مشکلات معیشتی مردم این جنگ های رسانه ای بیشتر مردم را آزرده می کند و ما همیشه گفته ایم که گروه ها و جناح های سیاسی بهتر است مصالح ملی را داخل کشمکش های سیاسی نیاورند و از منافع ملی  هزینه نکنند. در کش و قوس های سیاسی شان اینها درست نیست. مضاف بر این که هر جریانی فکر کند پیروز مطلق است نباید این اشتباه را کنند و باید بدانند همواره در معرض نقد و از دست دادن جایگاه هستند.