به گزارش برنا؛ پیرحسین کولیوند، رئیس سارمان اورژانس کشور در آیین افتتاح پروژه های سازمان اورژانس کشور که با حضور معاون اول رییس جمهور و نیز وزیر بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: راه اندازی اورژانس بانوان با کمک وزیر بهداشت انجام شد تا ارائه خدمات به بانوان در شرایط و محل های مختلف از جمله اماکن ورزشی و استخر، دانشگاه ها و ... به راحتی انجام شود و الان 30 درصد از دانشجوهای اورژانس، زنان هستند و آمبولانس ویژه بانوان نیز فعالیت دارند.

او با اشاره به راه اندازی اورژانس ریلی برای اولین بار در کشور، افزود: اورژانس دریایی به همت دکتر نمکی را راه اندازی کرده ایم و برای جزایر جنوبی که در دسترسی به خدمات دچار مشکلات بودند، مورد استفاده قرار گرفت و در شرایط نامناسب آب و هوایی، به راحتی خدمات مورد نیاز مردم این جزایر ارائه می شود.

کولیوند بیان کرد: در بحث توسعه اورژانس ریلی در کشور، تا کنون 926 نفر از مهمانداران قطارها آموزش های لازم فوریت های پزشکی، خود امدادی و دیگر امدادی را دیده اند و ارتباط مستقیمی بین اتاق فرماندهی راه آهن و مرکز هدایت عملیات بحران(EOC) وجود دارد تا اگر اتفاقی برای مسافران و عوامل قطار رخ دهد، به سرعت از خدمات پزشکی بهره مند شوند.

رییس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: راه اندازی خدمات سکته های حاد قلبی(247) و سکته های حاد مغزی(724) یکی از اقدامات بسیار ارزشمندی است که در دنیا خودش را نشان داده است. در اجلاس وزرای بهداشت منطقه شرق مدیترانه سازمان جهانی بهداشت، دو نفر از مدیران ارشد این سازمان که دچار مشکل شده بودند، از این خدمات استفاده و حیرت کردند و عنوان می کردند که این خدمات در دنیا بی نظیر است. در خدمات سکته های حاد قلبی تا کنون بیش از 130 هزار نفر و در خدمات سکته های حاد مغزی بیش از 24 هزار نفر نجات یافته اند.

کولیوند ادامه داد: خوشبختانه در سطح ناوگان اورژانس توسعه بسیار خوبی را شاهد هستیم به گونه ای که تعداد پایگاه های اورژانس از هزار و 900 به سه هزار و 300 پایگاه رسیده است. 7 فروند بالگرد در سالهای گذشته امروز به 48 فروند رسیده و دو فروند دیگر نیز در ماه اخیر به ناوگان اورژانس اضافه می شود. این بالگردهای خدمات ارزشمندی را ارائه داده اند و 65 درصد از مصدومین و بیماران منتقل شده توسط اورژانس هوایی، مستقیما به اتاق عمل رفته اند.

او خاطرنشان کرد: تعداد آمبولانس های اورژانس از دو هزار و 400 به 5 هزار و 700 دستگاه افزایش یافته است و در حال حاضر قرارداد خرید هزار دستگاه آمبولانس دیگر منعقد شده است. 330 دستگاه موتورلانس برای تهران خریداری شده و استفاده شده و زمان رسیدن همکاران ما بر بالین بیمار و مصدوم از 38 دقیقه به کمتر از 14 دقیقه و موتورلانس ها کمتر از 9 دقیقه کاهش یافته است. 

رییس سازمان اورژانس کشور یادآور شد: تعداد ماموریت های اورژانس از یک میلیون و 800 هزار به بیش از 4 میلیون ماموریت رسیده است و این نشان می دهد که توان ما افزایش یافته و رضایتمندی مردم نیز بالا رفته است. خوشبختانه زمان رسیدن بر بالین بیمار یا مصدوم را در کلانشهرها 60 درصد و در جاده ها، 45 درصد کاهش داده ایم.

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: از سازمان جهانی بهداشت، 5 دستگاه کلینیک سیار، 4 دستگاه خودروی فرماندهی و سه دستگاه آزمایشگاه سیار را گرفته بودیم اما برای ترخیص آن دچار مشکل بودیم که با کمک وزیر بهداشت و معاون اول رییس جمهور، این مشکل حل شد البته مشکلاتی در تامین بودجه بالگرد ها و آمبولانس های اورژانس داریم که امیدواریم آن هم به زودی حل شود.