شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#لیگ قهرمانان آسیا#دربی

۴ حالت برگزاری دربی آسیایی/ همه چیز امشب مشخص می‌شود؟

با نزدیک شدن به روزهای پایانی دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا گمانه‌زنی‌ها در خصوص چگونگی برگزاری بازی و تقابل تیم‌ها با هم در مرحله بعدی به اوج خود رسیده است.

۴ حالت برگزاری دربی آسیایی/ همه چیز امشب مشخص می‌شود؟

خبرورزشی - مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا روزهای پایانی‌اش را سپری می‌کند و امشب آخرین بازی‌های هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۱ پیگیری می‌شود.

استقلال بامداد فردا چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه به مصاف الاهلی عربستان خواهد رفت تا تکلیف خود را برای صعود مشخص کند. با توجه به اینکه برای اولین بار لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ با حضور ۴۰ تیم برگزار می شود نحوه حضور تیم‌ها در مرحله یک هشتم نهایی متفاوت از گذشته است.

دلیل متفاوت بودن، تقسیم بندی تیم‌ها در مرحله یک هشتم نهایی این است که در رقابت‌های امسال ۱۰ گروه ۴ تیمی حضور دارند که باید ۱۶ تیم از این گروه به مرحله یک هشتم نهایی صعود کنند.

۵ گروه در غرب آسیا و ۵ گروه در شرق آسیا بازی‌های گروهی را انجام می دهند. از ۵ گروه غرب آسیا ۵ تیم نخست و ۳ تیم برتر دوم راهی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا می شوند.

پیش از این گفته شد به دلیل ۴۰ تیمی شدن لیگ قهرمانان آسیا مرحله یک هشتم نهایی قرعه کشی می شود ولی طبق اعلام سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا چنین خبری صحت ندارد و طبق گذشته بنا بر جدول بندی، بازی‌های مرحله یک هشتم نهایی تعیین می‌شوند.

در این گزارش بررسی خواهیم کرد پرسپولیس و استقلال در چه شرایطی در مرحله یک هشتم نهایی به هم می‌رسند و شاهد دربی تهران در آسیا خواهیم بود.

با نگاه به جدول گروه‌های پرسپولیس و استقلال تا اینجای رقابت‌ها، طبق فرمول جدول بندی AFC در ۴ شرایط استقلال و پرسپولیس به هم می‌خورند. {فرضیه: اگر پرسپولیس به عنوان صدرنشین گروه E صعود کند و استقلال به عنوان تیم دوم گروه C صعود کند، دربی تهران در ۴ حالت برگزار خواهد شد.}

۴ حالت برگزاری دربی آسیایی/ همه چیز امشب مشخص می‌شود؟

این جدول گروه بندی ها بعد از اتمام مسابقات است و تیم‌ها از طریق این جدول ارائه شده از سوی AFC رقبای خود را در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا می شناسند.

در زیر به تحلیل تمام داده ها طبق ترتیب گروه ها تا اینجای مسابقات می پردازیم و از احتمال برگزاری دربی تهران در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا پرده برمی داریم.

طبق نتایج کسب شده تا اینجای رقابت ها و به فرض ثابت ماندن تیم ها در رده های کنونی خود، در دو حالت شاهد دربی تهران در آسیا هستیم. در جدول زیر می توانید حالت ها را مشاهده کنید.

پرسپولیس السد الدحیل شارجه استقلال تاجیکستان تیم های اول صعودکننده
استقلال تراکتور الهلال استقلال تاجیکستان شارجه ۲A/۲B/۲C
تراکتور استقلال تاجیکستان الهلال النصر السد ۲A/۲B/۲D
استقلال تاجیکستان تراکتور الهلال الوحده امارات پرسپولیس ۲A/۲B/۲E
استقلال الهلال استقلال تاجیکستان النصر الدحیل ۲A/۲C/۲D
الدحیل الهلال پرسپولیس الوحده استقلال ۲A/۲C/۲E
السد پرسپولیس الهلال الوحده  النصر ۲A/۲D/۲E
استقلال تراکتور شارجه الدحیل النصر ۲B/۲C/۲D
شارجه تراکتور الوحده  پرسپولیس استقلال ۲B/۲C/۲E
تراکتور شارجه الوحده السد النصر ۲B/۲D/۲E
استقلال الدحیل السد الوحده  النصر ۲C/۲D/۲E

در جدول بالا همچنان که مشاهده می کنید ۴ حالت برای برگزاری دربی تهران در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ متصور شده است. تا اینجای رقابت ها بیشترین احتمال رویارویی پرسپولیس با استقلال طبق جدول رده بندی ۵ گروه، گزینه چهارم است. چون استقلال، الوحده امارات و النصر عربستان اکنون به عنوان ۳ تیم برتر دوم راهی مرحله بعد می شوند. در زیر می توانید ۳ تیم دوم برتری که تا الان سهمیه صعود گرفتند را مشاهده کنید.

۴ حالت برگزاری دربی آسیایی/ همه چیز امشب مشخص می‌شود؟

حالت های دیگر برای رویارویی پرسپولیس با استقلال در این شرایط شاهد هستیم که احتمالش بسیار ضعیف است.

گزینه اول: در صورتیکه استقلال از گروه C، تراکتور از گروه B و استقلال تاجیسکتان یا الهلال عربستان از گروه A به عنوان ۳ تیم برتر دوم صعود کنند شاهد دربی تهران در آسیا خواهیم بود.

گزینه دوم: در صورتیکه استقلال از گروه C، استقلال تاجیکستان یا الهلال از گروه A و النصر عربستان از گروه D به عنوان ۳ تیم برتر دوم، راهی مرحله بعد شوند، شاهد دربی تهران در آسیا خواهیم بود.

گزینه سوم: در صورتیکه استقلال از گروه C، النصر عربستان از گروه D و شارجه امارات از گروه B به عنوان ۳ تیم برتر دوم، راهی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شود، دربی تهران برگزار خواهد شد.

در تمام ۴ گزینه ای که در این گزارش درباره احتمال رویارویی پرسپولیس و استقلال بررسی کردیم تنها فرض بر این بوده که پرسپولیس صدرنشین گروه E باشد و استقلال به عنوان ۳ تیم برتر دومی راهی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شود.