شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#چین#اقدام#جدید#چین#قاره#آفریقا!+جزییات

اقدام جدید چین در قاره آفریقا!+جزییات

به گزارش منیبان؛ از  مجله انگلیسی زبان « نیک کی آسیا »، چین ساخت اسکله ای بزرگ در « جیبوتی » با امکان پهلو گرفتن کشتی های حامل ناوهای هوایی را به پایان رسانده است. این اسکله به ارتش این کشور امکان می‌دهد تا از محدوده سنتی خود در شرق و دریاهای چین جنوبی فراتر رود.

این گزارش می‌افزاید: نخستین و تنها پایگاه نظامی خارجی چین پیش از این در سال ۲۰۱۷ نزدیک منطقه مهم و استراتژیک تنگه «باب المندب » ساخته شد و از آن به عنوان «امکانِ پشتیبانی دریایی» و پایگاهی برای عملیات ضد دزدان دریایی در سواحل سومالی و سایر حوادث دریایی استفاده می‌شد. 

چین در حال حاضر دو کشتی ناوبری دارد. « لیا اونیگ » که ناو جنگی مرمت شده اوکراینی است و « شاندوگ » که ساخت این کشور است. سومین کشتی ساخت داخل قرار است در چند سال آینده به خدمت ارتش درآید. 

گسترش و توسعه پایگاه جیبوتی اولین بار هنگامی آغاز شد که آمریکا، ژاپن و دیگر متحدانشان بر ایده «آب های آزاد اقیانوس هند و آرام» اصرار و بر تبدیل اقیانوس هند به نقطه ای کانونی برای رقابت میان واشنگتن و پکن تاکید کردند. 

بر پایه این گزارش، این پایگاه اکنون امکان پهلو گرفتن ناو جنگی جدید دومنظوره تیپِ ۰۷۵ را دارد. این ناوبر مانند همتای آمریکایی خود F-۳۵B است و می‌تواند در موقعیت های دفاعی و همچنین پروژه های زیرساخت راه های کمربند راه ابریشم مورد استفاده قرار بگیرد. 

نیروهای آمریکایی ماه فوریه در حرکتی نادر به تمرین عملیاتی نزدیک جزیره های « سنکاکو » ژاپن پرداختند. عملیات امنیتی چهار جانبه ای هم از سوی ژاپن، آمریکا، هند و استرالیا  طی سالجاری در  « خلیج بنگال » به هدایت فرانسه صورت گرفت.