شهرخبر

عدم برنامه ریزی مناسب مسئولان علت همه ی مشکلات است

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور گفت: متاسفانه صنعت طیور کشور دچار سوءمدیریت شده و متولیان امر هم به جای حل مشکلات صورت مساله را پاک می کنند.

 عدم برنامه ریزی مناسب مسئولان علت همه ی مشکلات است

زمانی که مرغ گران می شود به مردم می گویند مجبور نیستید مرغ بخرید یا زمانی که جوجه یا دیگر مولفه های تولید گران می شود به تولیدکنندگان می گویند مجبور نیستید جوجه گران تهیه کنید. در صورتی که این مسائل به تولیدکننده و مصرف کننده ربطی ندارد و علت همه این مشکلات عدم برنامه ریزی مناسب توسط مسئولان مربوطه است.

پرویز فروغی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه قیمت مصوب جوجه یکروزه ۴۲۰۰ تومان است اما در حال حاضر تولیدکنندگان جوجه را حدود ۷۰۰۰ تومان تهیه می کنند، گفت: این دوگانگی نظارت بر مولفه های تولید، مرغداران گوشتی را در ادامه تولید با چالش های جدی رو به رو کرده است.

وی ادامه داد: آنالیز قیمت تمام شده مرغ را به مسئولان مربوطه ارائه دادیم که عددی بین ۱۷ هزار و ۱۰۰ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود و در نهایت با ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان موافقت کردند ولی قیمتی که برای مرغ اعلام کردیم با قیمت جوجه ۴۲۰۰ تومانی بود.  حالا که قیمت جوجه ۷۰۰۰ تومان شده است تکلیف مرغداران چیست و با چه قیمتی باید مرغ هایشان را بفروشند؟

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور اضافه کرد: متاسفانه صنعت طیور کشور با این سوء مدیریت آینده خوبی نخواهد داشت. متولیان امر هم به جای حل مشکلات صورت مساله را پاک می کنند. مثلا زمانی که مرغ گران می شود به مردم می گویند مجبور نیستید مرغ بخرید یا زمانی که جوجه یا دیگر مولفه های تولید گران می شود به تولیدکنندگان می گویند مجبور نیستید جوجه گران تهیه کنید. در صورتی که این مسائل به تولیدکننده و مصرف کننده ربطی ندارد و علت همه این مشکلات عدم برنامه ریزی مناسب توسط متولیان امر است.

وی در پاسخ به اینکه برخی مسئولان می گویند در افزایش قیمت مصوب مرغ افزایش قیمت جوجه هم لحاظ شده است و چرا تولیدکنندگان همچنان به افزایش قیمت جوجه انتقاد دارند، گفت: چنین چیزی درست نیست. قبل از عید جلسه ای برگزار شد. تشکل ها  و اتحادیه  تقاضای افزایش قیمت مرغ را داشتند زیرا هزینه های تولید بالا رفته بود. صحبت های تشکل ها شنیده شد و در نهایت به ما اعلام کردند که تا بعد از عید قیمت مرغ تغییری نخواهد کرد. این تصمیم در نهایت باعث شد تا شاهد صف های طولانی خرید مرغ در روزهای پایانی سال  و ابتدای سالجاری باشیم. امسال هم قیمت ها نه در ستاد تنظیم بازار بلکه در قرارگاه ساماندهی مرغ کشور سریعا تغییر کرد و قیمت مرغ براساس جوجه ۴۲۰۰ تومانی محاسبه شد.

فروغی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا قاچاق باعث افزایش قیمت جوجه یکروزه شده است یا با کمبود جوجه در کشور مواجهیم، گفت: مقداری جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه دار قاچاق می شود و کسانی که قاچاق می کنند کالاهای مذکور را بدون دردسر با دو برابر قیمت در آن طرف مرزها می فروشند. از طرفی جوجه در بازار هم بسیار کم است و مرغداران را دچار مشکل کرده و اگر تدابیری برای آن اتخاذ نشود این چالش ها دامن مرغ را هم خواهد گرفت.

به گفته وی اینکه گفته می شود افزایش تقاضا قیمت جوجه یکروزه را بالا برده حرف درستی نیست. عامل این افزایش قیمت یکی قاچاق و دیگری عدم همخوانی آمارهای اعلام شده در جوجه ریزی است.

وی تصریح کرد: بحث ما این نیست که چرا جوجه گران شده است. می گوییم اگر جوجه گران شده در قیمت  مصوب مرغ هم لحاظ کنید. اگر قرار است با تولیدکنندگان مرغ تنها بخاطر گرانی برخورد شود باید با بخش های دیگر این زنجیره هم  به دلیل گرانی برخورد شود.

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور در پایان گفت: یک روز جوجه گران است. یک روز نهاده نیست یا اگر هم نهاده  هست دیر به دیر به دست تولیدکننده می رسد و در آخر هم تولیدکننده باید جوابگو باشد. در حقیقت این روند تولید در آینده نزدیک چالش های جدی را برای تولیدکننده و مصرف کننده رقم خواهد زد.

منبع: ايسنا