شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#افغانستان

جنگ ۲۰ ساله افغانستان نمونه بد مداخله جویی آمریکا در جهان


جنگ 20 ساله افغانستان نمونه بد مداخله جویی آمریکا در جهان

با آن که آمریکا مدعی تحقق اهداف خود در افغانستان شده، اما نمی‌تواند بی‌منطقی، بی‌رحمی و نیز شکست خود در افغانستان را انکار و نیز درباره جنایات خود در افغانستان پنهانکاری کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رادیو بین المللی چین، بر اساس گزارش ها، نیروهای نظامی آمریکا و ناتو در حال خروج از پایگاه های نظامی خود در افغانستان هستند و قرار است خروج کامل آن ها قبل از 11 سپتامبر سال جاری انجام شود. این به معنای آن است که جنگ افغاستان که 20 سال طول کشیده، به پایان خواهد رسید، اما این جنگ فواجع بسیاری برای مردم افغانستان به بار آورده است.

بر اساس آمار منتشر شده دانشگاه بوستون آمریکا، از آغاز جنگ افغانستان در سال 2001 تا کنون، حدود 241 هزار افغان از جمله بیش از 71 هزار غیر نظامی در افغانستان کشته شدند. این در حالیست که حوادث تروریستی در این کشور پی در پی تکرار می شود.

بر اساس داده های منتشر شده بانک توسعه آسیا، اکنون حدود 54.5 درصد جمعیت افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و درآمد 40.1 درصد جمعیت کار این کشور کم تر از 2 دلار است.

آمریکا در 20 سال گذشته، بیش از 2000 میلیارد دلار هزینه کرد و نیز 2400 نفر از نظامیان خود را از دست داده است.

بسیاری کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که پس از خروج ارتش های خارجی، جنگ داخلی افغانستان به احتمال زیاد شدت خواهد یافت. دکتر سجان گوهل کارشناس صندوق آسیا و اقیانوسیه در این باره اعلام کرد: افغانستان به احتمال همانند سال 1990 به بستر رشد افراط گرایی تبدیل خواهد شد.

در این میان، دولت آمریکا یکی از علل اصلی خروج ارتش خود را تمرکز بر اولویت های دیگر از جمله امور چین اعلام کرده است. این ادعا نشان می دهد که تصمیم گیران آمریکا همچنان درگیر اندیشه جنگ سرد هستند.

با آن که آمریکا مدعی تحقق اهداف خود در افغانستان شده، اما نمی تواند بی منطقی، بی رحمی و نیز شکست خود در افغانستان را انکار و نیز درباره جنایات خود در افغانستان پنهانکاری کند.

انتهای پیام/