شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#آلمان

جانشین مرکل کیست؟/روش انتخاب صدراعظم جدید آلمان به چه نحو خواهد بود؟

به گزارش منیبان، دوران صدراعظم «آنگلا مرکل» امسال به پایان می رسد و در تاریخ ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر) شهروندان به طور غیر مستقیم با شرکت در انتخابات پارلمانی صدراعظم جدیدی را انتخاب می کنند. اما چه کسی جانشین مرکل خواهد شد هنوز مشخص نیست. طبق بررسی ها ائتلاف های مختلف از نظر ریاضی امکان پذیر است، این رو همه نامزدهای صدارت از احزاب مختلف، این شانس را دارند که به این سمت برسند.

اما احزاب چگونه تصمیم می گیرند که چه کسی را به عنوان نامزد صدارت معرفی کنند؟ و در واقع چه کسی واجد شرایط است؟ نشریه هاندلزبلات آلمان امروز (دوشنبه) مروری دارد بر نامزدهای صدارت، افراد محبوب و مراحل انتخاب آنها برای انتخابات فدرال ۲۰۲۱. در حال حاضر ائتلاف بزرگی از احزاب «اتحادیه مسیحی ها» (CDU / CSU) و سوسیال دموکرات ها (SPD) روی کار است. «آنگلا مرکل» صدراعظم نیز وابسته به حزب دموکرات مسیحی (CDU) است. همچنین «ولفگانگ شویبله» رئیس بوندستاگ از همین حزب است.

 

نامزد اتحادیه احزاب مسیحی (CDU / CSU): آرمین لاشکت

اتحادیه احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی «آرمین لاشت» نخست وزیر ایالت نوردراین وستفالن را به عنوان نامزد سمت صدارت برای انتخابات فدرال در سال ۲۰۲۱ معرفی کرده است. در همین راستا هیئت رئیسه این حزب رای گیری کرد و ۳۱ عضو آن به لاشت رأی دادند. در این رای گیری «مارکوس زودر» رقیب وی که ریاست حزب سوسیال مسیحی و و نخست وزیری ایالت بایرن را بعهده دارد، تنها ۹ رای کسب کرد. زودر ظهر امروز اعلام کرد که تصمیم برای نامزدی لاشت را پذیرفته است.

این در حالی بود که جستجوی نامزد نهایی صدارت، جنگ قدرت در اتحادیه را برانگیخته بود. زودر در بسیاری از گزارش های رسانه ای به عنوان نامزد محبوب مردم نشان داده شد زیرا عملکرد بهتری داشت. با این و جود هیئت رئیسه CDU از جمله «ولفگانگ شویبله» رئیس پارلمان و «ینس اشپان» وزیر بهداشت پیش از این علناً در مورد لاشت صحبت و از او حمایت کرده بودند.

 

نامزد حزب سبزها: آنالنا بائربوک

روز دوشنبه همچنین سران حزب سبزها «آنالنا بائربوک» را به عنوان نامزدی صدارت انتخاب کردند. بنابراین بائربوک می تواند پس از آنگلا مرکل به دومین زن، به صدراعظم آلمان تبدیل شود. اما قبل از آن، پیشنهاد مدیران اجرایی حزب باید در مجمع حزب فدرال که از ۱۱ تا ۱۳ ژوئن (۲۱ تا ۲۳ خرداد) برگزار خواهد شد تأیید شود. سپس وی نیز رسماً نامزد حزب سبزی ها برای سمت صدارت می شود.

نامزد سوسیال دموکرات ها: اولاف شولز

حزب سوسیال دموکرات آلمان زودتر از بقیه احزاب نامزد خود را برای صدارت معرفی کرده است: او کسی نیست جز اولاف شولز وزیر دارایی. شهردار سابق هامبورگ در تابستان ۲۰۲۰ به پیشنهاد هیئت رئیسه و کمیته اجرایی حزب سوسیال دموکرات نامزد صدراعظمی شد. پیش از این او نامزد رهبری این حزب قدیمی آلمان شده بود.

این در حالی است که نقش شولز در رسوایی مالیاتی موسوم به Cum-Ex و تجهیزات ناکافی در ارتباط با رسوایی شرکت «وایر کارد» (Wirecard) اخیراً انتقاداتی را برای وی به همراه داشت. رسوایی وایر کارد یک سری رسوایی های حسابداری است که منجر به ورشکستگی شرکت پردازنده و ارائه دهنده خدمات مالی آلمان می شود که بخشی از شاخص داکس (DAX) این کشور بود.

از سوی دیگر محبوبیت حزب سوسیال دموکرات در نظرسنجی ها کمتر از ۲۰ درصد است و در حال حاضر بسیار بعید است که این حزب شانسی برای تصاحب صدراعظمی داشته باشد، هرچند طبق آمار، سومین حزب نیرومند کشور به شمار می رود.

 

حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) چه کسی را معرفی می کند؟

این حزب هنوز اعلام نکرده است که چه کسی به عنوان نامزد اصلی حزب معرفی خواهد شد. در مجمع حزبی فدرال در درسدن مقامات «آلترناتیو برای آلمان» برنامه حزب خود را برای انتخابات فدرال سخت تر کردند. به عنوان مثال آنها خواستار خروج آلمان از اتحادیه اروپا شدند.

این حزب هنوز تعیین نکرده که چه کسی به عنوان نامزد برتر از این خواسته های الترناتیو در مبارزات انتخاباتی نمایندگی خواهد کرد. آنچه مسلم است این است که حزب آلترناتیو می خواهد با دو نامزد برتر دوباره تبلیغ کند.

سیاستمداران احتمالی حزب آلترناتیو می توانند رهبران حزب «یورگ موتن»، «تینو چروپالا» و «الکساندر گولند» رهبر گروه پارلمانی در بوندستاگ باشند. از بین افراد سرشناس حزب «آلیس ویدل» نیز تصمیم گرفته فعلا نامزد نشود. با این حال، جای سوال است که آیا گولند در سال ۲۰۲۱ در سن ۸۰ سالگی مجددا نامزد خواهد شد یا خیر.

 

حزب فدرال آزاد: چه کسی برای این حزب نامزد می شود؟

هنوز مشخص نیست حزب فدرال آزاد چه کسانی را به عنوان نامزد سمت صدارت معرفی می کند. در گزارش های رسانه ای، یک سیاستمدار مورد علاقه اصلی در نظر گرفته شده است: «کریستیان لیندنر» رهبر حزب. وی از سال ۲۰۱۳ رئیس لیبرال ها بوده و آنها را به عنوان نامزدی برتر، در انتخابات سال ۲۰۱۷ به پارلمان بازگرداند.

لیندنر مشهورترین سیاستمدار حزب فدرال آزاد است. مسلم است که او دوباره به عنوان نامزدی برتر حزب نامزد خواهد شد، با این وجود مشخص نیست که حزب تصمیم گیری در مورد نامزدی را انجام می دهد یا خیر. یک تاریخ احتمالی برای این کار اواسط ماه می (اواخر اردیبهشت) است: سپس باید منتظر مجمع بعدی حزب فدرال آزاد بود که به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

 

حزب چپ ها چه کسی را معرفی می کند؟

در فوریه ۲۰۲۱، حزب چپ ها روسای جدیدی را انتخاب کرد: «یانین ویسلر» و «سوزان هنیگ-ولزو». تا کنون مشخص نشده است که آیا این دو به عنوان دو نفر برتر انتخابات فدرال نیز نامزد خواهند شد یا خیر.

حزب چپ ها در حال حاضر در سه دولت ایالتی نمایندگی دارد و «بودو راملو» از مهره های برجسته این حزب، نخست وزیر ایالت تورینگن است. طبق آخرین نظرسنجی ها، حزب چپ ها احتمالاً کوچکترین گروه پارلمانی در بوندستاگ جدید خواهد بود. با این تفاسیر بعید به نظر می رسد که این حزب پس از انتخابات سراسری در تشکیل دولت سهیم باشد.

 

بوندستاگ آلمان: عملکرد و وظایف

در ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر) زمان انتخاب جانشین مرکل با برگزاری بیستمین انتخابات سراسری پارلمان آلمان (بوندستاگ) فرا می رسد. از همه رأی دهندگان واجد شرایط - بیش از ۶۰ میلیون نفر - دعوت شده تا در این انتخابات مشارکت کنند.

بوندستاگ یا پارلمان آلمان مجموعه ای از سیاستمدارانی است که نماینده مردم جمهوری فدرال هستند. پارلمان نهاد معتبری برای قانونگذاری است. مقر بوندستاگ در ساختمان موسوم به «رایشتاگ» (Reichstag) در برلین است که در بحبوحه اعتراضات کرونایی مورد اشغال معترضان قرار گرفت.

بوندستاگ همچنین فعالیت های دولت را کنترل می کند و در مورد بودجه فدرال و اعزام نیروهای نظامی به ماموریت های خارجی تصمیم می گیرد. رئیس پارلمان آلمان در هر دوره قانونگذاری مجدداً انتخاب می شود و این انتخاب در دست نمایندگان است. بعد از هر انتخابات فدرال، دبیرخانه فدرال نیز با انتصابات جدید جایگزین می شود.

از سوی دیگر برگزاری انتخاب صدراعظم بخشی از وظایف بوندستاگ آلمان است. به همین منظور، رئیس جمهور نامزدی را برای انتخاب به عنوان صدراعظم فدرال پیشنهاد می کند، سپس نمایندگان مجلس به او رای می دهند.

 

روند انتخابات پارلمانی در آلمان

هر چهار سال یکبار اعضای بوندستاگ آلمان در انتخابات مشخص می شوند. برای این کار یک رای گیری آزاد و مخفی در نظر گرفته شده است که در آن صندلی ها توسط نمایندگان مجلس تعیین می شوند. بوندستاگ تنها نهادی است که اعضای آن به طور مستقیم توسط مردم ایالت های ۱۶ گانه آلمان انتخاب می شوند. هر رأی دهنده دو رای دارد: در اولین رای اعضای حوزه انتخابیه مشخص می شوند و لیست ایالتی با رای دوم انتخاب می شود.

همه اعضای بوندستاگ از طریق آرای مستقیم یا از طریق لیست ایالتی حزب خود در انتخابات کرسی پارلمان را بدست خواهند آورد.

از زمان انتخابات فدرال در سال ۲۰۰۲، حوزه های انتخابیه فدرال به ۲۹۹ فقره تقسیم شده است. اداره آمار فدرال نقشه ای را منتشر کرده است که تمام حوزه های انتخابیه را برای انتخابات فدرال ۲۰۲۱ نشان می دهد. رأی دهندگان می توانند در تاریخ معین رأی خود را در یک دفتر انتخابات محلی به صندوق بیاندازند. رأی دهندگان اطلاعات دقیق در این خصوص را ۶ هفته قبل از انتخابات از طریق پست دریافت می کنند.

از زمان شیوع کرونا، رای گیری پستی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. به این ترتیب می توان آرا را از قبل ارسال کرد. این امر همچنین در تماس پستی برای شرکت در انتخابات فدرال ۲۰۲۱ اطلاع داده خواهد شد.

برای ورود به بوندستاگ لازم است که احزاب از آستانه پنج درصد عبور کنند. هدف از این آستانه ارتقا اکثریت پایدار است. در انتخابات سال ۲۰۱۳ فدرال، ۶.۸ میلیون رأی دوم (۱۵.۷ درصد کل آرا) آرا به دلایل مختلف در نظر گرفته نشد که این مسئله باعث انتقادهای زیادی شد. به طور میانگین نسبت آرای باطله در انتخابات حدود پنج درصد است.

تاریخ انتخابات فدرال ۲۰۲۱ نیز بر اساس انتخابات سال ۲۰۱۷ است، زمانی که نوزدهمین پارلمان آلمان انتخاب شد. طبق قانون باید بین ۴۶ تا ۴۸ ماه فاصله بین انتخابات و روز انتخابات وجود داشته و روز برگزاری آن یک یکشنبه یا روز تعطیل عمومی باشد. در همین رابطه «فرانک والتر اشتاین مایر» به عنوان مقام ناظر اجرای قانون اساسی و رئیس جمهور فدرال طی دستوری روز انتخابات فدرال ۲۰۲۱ را در دسامبر سال ۲۰۲۰ تعیین کرد.

چه کسانی می توانند رای دهند؟

بیشتر روند انتخابات در روز برگزاری آن یعنی ۲۶ سپتامبر انجام می شود: شهروندان ایالت های مکلنبورگ-پومرانیا غربی و تورینگن در همان روز به پارلمان ایالتی رأی می دهند و برلین انتخابات مجلس نمایندگان را برگزار می کند.

طبق قوانین موجود کسی می تواند در انتخابات پارلمانی جدید رای دهد که ۱. گذرنامه آلمانی داشته باشد، ۲. در روز انتخابات فدرال در سال ۲۰۲۱ حداقل ۱۸ ساله باشد، ۳. حداقل سه ماه سال را در کشور حضور داشته باشد و ۴. مقیم آلمان باشد.

رأی دهندگان واجد شرایط و بدون محل اقامت دائم در جمهوری فدرال آلمان، فقط در صورت درخواست شخصی در لیست انتخابات قرار می گیرند. در صورت بروز برخی تخلفات سیاسی، حق رای افراد به طور موقت سلب می شود.

آلمانی های مقیم خارج از کشور تنها در صورتی مجاز به رای دادن در انتخابات فدرال ۲۰۲۱ هستند که پس از ۱۴ سالگی حداقل سه ماه متوالی در آلمان زندگی کرده باشند. هر کسی که بیش از ۲۵ سال در آلمان زندگی نکرده باشد و یا در آن اقامت نداشته باشد، از انتخابات حذف می شود، مگر اینکه بتواند ارتباط شخصی خود با جمهوری فدرال آلمان را نشان دهد.