شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مردم ایران#برجام#ریاست جمهوری

ویژه‌های مشرق؛

مردم ایران «عقده‌ای» شده‌اند و نیاز به مُسکّن دارند/ ایران هم ظریف می‌خواهد و هم سلیمانی

ویژه ها

روزنامه سازندگی نوشت: ظریف ترجیح می دهد وزیر باشد(و برجام را به جایی برساند) تا امیر باشد(و برجام را قربانی ریاست جمهوری خود کند).

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ظریف ترجیح می دهد «وزیر» باشد تا «امیر»

روزنامه سازندگی در گزارشی با عنوان «ظریف کُشی» نوشت:«گزاره های استخراج شده از مصاحبه ظریف در تخریب روابط دکتر ظریف و سپهبد سلیمانی و دولت و سپاه همان چیزی است که مخالفان جمهوری اسلامی می خواهند تا پس از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی این بار محمدجواد ظریف را برای همیشه از سیاست خارجی و سیاست داخلی ایران حذف کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«ظریف البته بارها گفته است نامزد ریاست جمهوری نمی شود و ترجیح می دهد وزیر باشد(و برجام را به جایی برساند) تا امیر باشد(و برجام را قربانی ریاست جمهوری خود کند) اما تردیدی نکنید چه حاج قاسم سلیمانی و چه محمد جواد ظریف اگر می توانستند نامزد ریاست جمهوری 1400 شوند، رای بالایی داشتند و این مطلوب دشمن خارجی نیست».

روزنامه سازندگی در ادامه تصریح کرد:«ایران هم ظریف می خواهد و هم سلیمانی...ما هنوز هم قاسم سلیمانی می خواهیم، هم محمد جواد ظریف، حتی اگر هیچ یک رئیس جمهور نشوند. آنان نمادی از سرمایه های ملی ایران هستند که نباید در اثر بی احتیاطی دوست و غرض ورزی دشمن، تخریب شوند».

مردم ایران «عقده‌ای» شده‌اند و نیاز به مُسکّن دارند/ ایران هم ظریف می‌خواهد و هم سلیمانی

در قضیه انتشار فایل صوتی ظریف چند مسئله قابل ذکر است:

اول اینکه، ظریف در این مصاحبه با کلید واژه «میدان» و ایجاد دوگانه خطرناک «میدان- دیپلماسی»، اقدامات تحسین برانگیز سردار سلیمانی و مدافعان حرم و نیروهای غیور نظامی و انتظامی در سپاه و ارتش و ناجا را مورد هجمه قرار داده و آن را تخطئه کرده است. این اقدام وزیر امور خارجه به هچ عنوان با واقعیت مطابقت نداشته و اصلا قابل دفاع نیست.

دوم اینکه، اشخاصی همچون سعید لیلاز- از محکومین فتنه 88- که مسئول مصاحبه از ظریف بوده است و حسام الدین آشنا- رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری- که مجری این پروژه بوده است، از متهمان اصلی درز این فایل صوتی در شبکه ضدایرانی اینترنشنال هستند.

سوم اینکه، بانیان داخلی و خارجی انتشار فایل صوتی ظریف، سه هدف عمده و مشترک را مدنظر داشته اند. یکی دوقطبی سازی جامعه و ملتهب کردن فضای سیاسی و افزایش تنش و اصطحلاک در داخل کشور، دیگری مایوس کردن مردم از صندوق رأی و بدبینی نسبت به نیروهای مدافع نظم و امنیت در کشور و هدف سوم نیز به حاشیه بردن کارنامه بسیار ضعیف دولت در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی بوده است.

چهارم اینکه، حاج قاسم سلیمانی، برای مردم ایران «مردِ میدان» است. محبوبیت این سردار دلاور و عزیز، روز به روز در حال افزایش است. بنابراین بانیان و حامیان انتشار فایل صوتی ظریف در یک اقدام موازی، هم در پی تخریب و تختطئه شخصیت و رویکرد حاج قاسم هستند و هم در تقلا هستند تا محبوبیت این شهید بزرگوار را به نفع اشخاصی همچون ظریف مصادره کنند.

پنجم اینکه، ماجرای فایل صوتی ظریف- ولو در حد چند روز و چند هفته- هم مطالبه گری درباره کارنامه دولت را به حاشیه می برد و هم رصد و مطالبه گری درباره نحوه عملکرد تیم مذاکره کننده در وین.

ششم و آخر اینکه، جریان انقلابی باید از یکسو مسئله جریان نفوذ- گاندوهای مستقر در دولت- را به صورت جدی پیگیری کرده و برخورد با این جریان فاسد و خائن را مطالبه کند و از سوی دیگر دقت کند تا در دام دوقطبی سازی های جعلی بانیان وضع موجود گرفتار نشده و تحت هیچ شرایطی اجازه ندهند که مطالبات و مشکلات اصلی مردم در حوزه اقتصاد و معیشت به حاشیه رفته و مطالبه گری و روشنگری درباره عملکرد اقتصادی و معیشتی دولت فراموش شود.

** مردم ایران «عقده ای» شده اند و نیاز به مُسکّن دارند

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «علی خرم» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:«مردم همه ملتهب هستند، از فشار اقتصادی و بالا رفتن مالیات‌ها و بالا رفتن روزانه قیمت‌ها ملتهب هستند، از اینکه سیاست خارجی کشور در مسیر همکاری سازنده با همه کشورهای منطقه و جهان پیش نمی‌رود، ملتهب هستند که هم‌عرض بقیه کشورها از امتیاز واکسن علیه کرونا برخوردار نیستند، ملتهب هستند چرا اسرائیل به‌ویژه در یکسال گذشته در پیاده‌روهای تهران به‌راحتی گام برمی‌دارد، ملتهب هستند، چرا هیچکدام از اختلاسگران فراری به چنگال عدالت گرفتار نشده و پول‌های مردم ایران به خزانه برنگشته است...ملتهب هستند که چرا تحریم‌ها برداشته نمی‌شوند و حال و روز و معیشت مردم به حالت عادی و بانشاط نمی‌گردد؟».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«این عقده‌ها و دهها عقده دیگر نظیر اینها جان مردم را به لب رسانده و منتظر یک تسکین‌دهنده آلام می‌باشند...چرا سیاست خارجی، اقتصاد و صنعت همواره باید در خدمت سیاست‌های امنیتی قرار گیرند و از آنها به عنوان عناصر مستقل در ویترین جمهوری اسلامی استفاده نگردد؟».

مردم ایران «عقده‌ای» شده‌اند و نیاز به مُسکّن دارند/ ایران هم ظریف می‌خواهد و هم سلیمانی

طیف تندرو اصلاح طلب پس از انتشار فایل صوتی ظریف، همصدا با رسانه های ضدایرانی سعودی و انگلیسی، سیاه نمایی مطلق و بن بست نمایی وضع کشور و مایوس کردن مردم را در صدر برنامه های خود قرار داده و اینگونه القاء می کند که بانی اصلی وضع موجود، نهادهای نظامی و امنیتی هستند و دولت بی تقصیر است و هیچ اختیاری ندارد.

رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کردند:«نخستین توصیه‌ من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌ام و برحذر میدارم. در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت میکنند».

ایشان در ادامه تصریح کردند:«شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است. نشانه‌های امیدبخش -که به برخی از آنها اشاره شد- در برابر چشم شما است. رویش های انقلاب بسی فراتر از ریزشها است و دست‌ودلهای امین و خدمتگزار، بمراتب بیشتر از مفسدان و خائنان و کیسه‌دوختگان است. دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکارهای ایرانی، در بسیاری از عرصه‌ها با چشم تکریم و احترام مینگرد. قدر خود را بدانید و با قوّت خداداد، به سوی ‌آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید».

برخلاف ادعای این روزنامه اصلاح طلب، مردم ایران عقده ای نیستند؛ بلکه مردمی با شور و شعور و بصیر و فهیم بوده و بصیرت خود را- تنها در یک نمونه- در تشییع پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی نمایش دادند.

مردم عزیز کشورمان، به حق گلایه مند هستند. این گلایه مندی ریشه در عملکرد «دولتِ اصلاح طلبان» دارد. طیفی که در سال 88 در ستادهای موسوی و کروبی حضور داشته و با دروغ تقلب، سفره مردم را کوچک کردند و از سال 92 تاکنون نیز با اختیارات و امکانات گسترده در قوه مجریه حضور داشته ولی باز هم با سوءمدیریت، سفره مردم را کوچک کردند.

** مهاجری: به صلاح نیست روحانیون و نظامی ها کاندیدای انتخابات شوند

«مسیح مهاجری» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:«علت اصلی مشکلات کنونی کشور ما اینست که هیچ دستگاهی به قانون اساسی طبق وظایفی که برایشان در نظر گرفته شده عمل نمی‌کند. بعضی از آنها در وظایف دیگران دخالت می‌کنند و بعضی دیگر امکان استفاده از حق قانونی خود را ندارند. اوضاع نابسامان کنونی فقط هنگامی سامان خواهد یافت که هر دستگاهی به آنچه قانون اساسی برایش در نظر گرفته عمل کند بدین‌ترتیب، رئیس‌جمهوری برای مقطع کنونی کشورمان مطلوب است که بتواند جلوی تجاوز به قانون اساسی را بگیرد و کاری کند که تمام دستگاه‌ها به وظایف خود براساس آنچه قانون اساسی برایشان در نظر گرفته عمل کنند».

مهاجری در بخش دیگری از این یادداشت نوشت:«روحانیون در زمان زیادی از چهار دهه عمر نظام جمهوری اسلامی عهده‌دار مسئولیت اول اجرائی کشور بودند و بهتر است مدتی این مسئولیت برعهده افراد غیرروحانی باشد. نظامیان هم اگر قدرت اجرائی و سیاسی را تحویل بگیرند اولاً روحیه نظامی‌گری را بر عرصه سیاسی کشور مستولی می‌کنند که بهیچوجه به صلاح نظام نیست و ثانیاً بسیار بعید است حاضر شوند قدرت را به دیگران برگردانند. بنابراین، به صلاح کشور نیست این دو طایفه در انتخابات ریاست جمهوری 1400 کاندیدا شوند».

مردم ایران «عقده‌ای» شده‌اند و نیاز به مُسکّن دارند/ ایران هم ظریف می‌خواهد و هم سلیمانی

این فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشت مذکور از 2 مسئله اساسی غفلت کرده است. اولین مسئله، ریشه مشکلات فعلی است؛ ریشه مشکلات فعلی و به ویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی، به عملکرد دولت برمی گردد. متاسفانه سوءمدیریت در دولت روحانی موجب شده تا مردم با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه شوند.

وقتی وزیر مسکن دولت روحانی به خانه نساختن برای مردم افتخار می کند و یک مدیر ارشد دولتی مدعی می شود که خودکفایی مزخرف است و دیگر مقام ارشد دولتی، استعداد جوانان ایرانی را در حد آبگوشت بزباش می بیند، نتیجه آن میشود که قیمت خانه در دولت روحانی حدود 600 درصد و قیمت خودرو و ارز نیز به ترتیب 700 و 780 درصد گران شده و قیمت اقلام خوراکی نیز حدود 700 درصد افزایش پیدا می کند.

دومین مسئله این است که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری باید برنامه ای جامع و دقیق برای رسیدگی به مطالبات مردم و رفع مشکلات جامعه ارائه دهد و از طیف طبقه اشرافی نباشد و معتقد به توانمندی های داخلی و مقتدر در مقابل کشورهای سلطه گر و زورگو و بی اعتماد نسبت به دولت های بدعهد و مردمی، ضدفساد و دارای عملکرد انقلابی و جهادی و دغدغه مند باشد.

در این میان ممکن است شخص مورد نظر از روحانیون بوده و یا شخصی باشد که پیش از این در پست های نظامی مشغول به کار بوده است. مهم این است که ویژگی های مذکور را دارا باشد نه اینکه روحانی و نظامی نباشد.