شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#آفریقا#نخست وزیر

آفریقا| تونس در وضعیت خطرناک کرونایی/ تظاهرات علیه رئیس جمهور سومالی


آفریقا| تونس در وضعیت خطرناک کرونایی/ تظاهرات علیه رئیس جمهور سومالی

اتیوپی تهدیدات مصر و سودان علیه آدیس آبابا را جدی ندانست، نخست وزیر تونس کشورش را در وضعیت خطرناک کرونایی خواند و شهروندان موگادیشو علیه رئیس جمهور سومالی تظاهرات کردند. اینها از جمله رویدادهای آفریقا هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی با اشاره به توافق سال 1959 در خصوص حقابه مصر و سودان از رود نیل  گفت: این عادلانه نیست ما توافقنامه ای را بپذیریم که مربوط به سال 1959 است و طی آن حقآبه مصر و سودان تعیین شده‌ است.

« دینا مفتی» تهدیدات مصر و سودان علیه کشورش را جدی ندانست  و اظهار داشت: قاهره و خارطوم خواهان موفقیت اتحادیه آفریقا  در پایان دادن به بحران سدالنهضه نیستند.

شبکه تلویویون ماهواره‌ای الجزیره به نقل از سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی اعلام کرد: مسیر حل بحران سد النهضه از آدیس ابابا، خارطوم و قاهره می‌گذارد و آنها بایستی به این بحران پایان دهند.

وی در واکنش به تصمیم سودان برای طرح شکایت قضایی علیه اتیوپی گفت: آدیس آبابا از ماهیت اتهام حقوقی خارطوم اطلاعی ندارد اما می‌داند که این شکایت هرگز به سود خارطوم تمام نخواهد شد.

مفتی  تصریح کرد: در شرایط کنونی  فقط باید بر احیای مذاکرات سه جانبه متمرکز شویم  و مسائل مربوط به تقسیم آب رودخانه نیل را به دور بعدی مذاکرات واگذار کنیم.

المشیشی: تونس در شرایط خطرناک کرونایی است

نخست وزیر  تونس وضعیت کشورش  را از لحاظ شیوع ویروس کرونا بسیار خطرناک خواند و گفت: اقدامات لازم را برای مهار این ویروس به کار خواهیم بست.

هشام المشیشی که  در یک نشست مطبوعاتی در حاشیه شروع واکیسناسیون نیروهای پلیس پایتخت تونس شرکت کرده بود، اظهار داشت: کشور از لحاظ سرعت انتشار ویروس کرونا در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد لذا ممکن است،  دولت در برنامه‌های خود برای مبارزه با این ویروس تجدید نظر کند.

به نوشته روزنامه تونسی الصباح نیوز، وی تصریح کرد: دولت به منظور مهار شیوع کرونا  در کشور امکان دارد، محدودیت‌ها را افزایش دهد  و در صورت بهبود وضعیت، این محدودیت‌ها کاهش خواهد یافت.

المشیشی درباره اعمال مقررات قرنطینه  سراسر در تونس گفت:  در شرایط کنونی  این موضوع مطرح نیست بلکه در برخی از استان‌ها مقررات قرنطینه اعمال شده‌است.

وی با اشاره به تلاش تونس برای خرید واکسن کرونا گفت: تونس درخواست خرید میلیون‌ها  دوز واکسن کووید 19 را داده که بخش زیادی از آن را تهیه شده‌ است و تهیه مقدار باقی مانده به تلاش دستگاه دیپلماتیک کشور بستگی دارد.

به گفته وزیر بهداشت تونس،  این کشور تاکنون 4 میلیون و 500 هزار دوز واکسن کرونا خریده و قرار است 2 میلیون و 500 هزار دوز دیگر از کشورهای تولید کننده این واکسن خریداری کند.

سفر حمیدتی به چاد

سرلشکر محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی معاون رئیس شورای حاکمیتی  سودان  در راس یک هیئت از مقامات این کشور به چاد رفت تا کشته شدن رئیس جمهور این کشور را به مقامات آنجامنا تسلیت بگوید.

به گزارش خبرگزاری رسمی سودان،  سفر هیئت اعزامی به چاد یک روزه است.

انتظار می‌رود در سفر حمیدتی  به آنجامنا  او دیدارهایی با مقامات چادی داشته باشد.

رئیس جمهور چاد هفته گذشته در جریان حمله شورشیان شمال این کشور کشته شد و شورای انتقالی متشکل از نظامیان به مدت 18 ماه امور این کشور را به دست گرفت.

 این شورا محمد ادریس دبی فززند رئیس جمهور مقتول  را به عنوان رئیس جمهور موقت انتخاب کرد.

تظاهرات در موگادیشو

تعدادی از شهروندان موگادیشو درخیابان‌های این شهر تظاهرات  کردند  و خواستار برکناری محمد عبدالله فرماجو رئیس  جمهور سومالی از قدرت شدند.

مدت ریاست جمهوری فرماجو در اسفندماه گذشته  به پایان رسیده‌ است اما احزاب سیاسی و سران قبایل سومالی نتوانستند تاریخی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی دراین کشور تعیین کنند لذا پارلمان سومالی که عمر قانونی آنهم  در اسفندماه گذشته پایان یافته  درنشست فروردین ماه گذشته  تصویب کرد، فعالیت نهادهای حاکمیتی به مدت دو سال دیگر تمدید شود.

به نوشته روزنامه سومالی جدید، شهروندان موگادیشو شعار «ما دیکتاتوری نمی‌خواهیم» ، « فرماجو باید سرنگون شود» ، « تمدید فعالیت موسسات حاکمیتی را نمی‌پذیریم»  سردادند.

همزمان با تظاهرات  شبانه در پایتخت سومالی این شهر شاهد درگیری‌های خشونت آمیزی میان نیروهای دولتی و شورشیان بود. در جریان این درگیری‌ها مخالفان دولت توانستند کنترل برخی مناطق موگادیشو را به دست بگیرند.

سازمان ملل تمدید فعالیت موسسات حاکمیتی سومالی را محکوم کرده و از دولت موکادیشو خواسته‌ است به روند گفت‌وگو با احزاب سیاسی برای برگزاری انتخابات بازگردد اما دولت سومالی بر مصوبه اخیر پارلمان ( تمدید فعالیت موسسات حاکمیتی ) اصرار دارد.

انتهای پیام/