شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#میلیارد دلار

صنایع پلاستیک ایران با ۲۵ درصد ظرفیت کار می کنند/ امکان ۳ برابر کردن درآمد با رفع موانع


صنایع پلاستیک ایران با 25 درصد ظرفیت کار می کنند/ امکان 3 برابر کردن درآمد با رفع موانع

دبیر دومین همایش ملی چشم‌انداز اقتصاد صنایع پلاستیک با بیان اینکه "اکنون ۲۵ درصد از ظرفیت صنایع پلیمر و پلاستیک کشور فعال است"، گفت: با رفع موانع، در کوتاه‌مدت می توان تولید را ۳ برابر کرد و درآمد را تا ۴.۵ میلیارد دلار در سال افزایش داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، برمک قنبرپور، دبیر دومین همایش ملی چشم‌انداز اقتصاد صنایع پلاستیک در نشستی خبری اظهار داشت: استفاده دقیق و موثر از علم اقتصاد، مهمترین ابزار برای مسیر توسعه و رشد است. 

وی ادامه داد: صنایع پلیمر برای ایران بزرگترین مزیت رقابتی است، بنابراین هر چقدر از خام‌فروشی فاصله بگیریم و محصولات با ارزش افزوده بیشتر صادر کنیم، می‌توانیم به رشد و توسعه پیشرفت کمک کنیم.  

قنبر پور با بیان اینکه "صنایع پلاستیک ایران اشتغالزایی 750 هزار نفری دارد"، گفت: پروانه‌های تاسیس و بهره‌برداری وزارت صنعت، نشان می دهد که ظرفیت تولید پلیمر ایران بیش از 20 میلیون تن است؛ این در حالی است که تولید این محصول در کشور سالانه 5 میلیون تن برآورد می‌شود.

وی افزود: میزان ارزآوری این صنعت در حال حاضر از محل صادرات حدود 1.5 میلیارد دلار است.

دبیر دومین همایش ملی چشم‌انداز اقتصاد صنایع پلاستیک با بیان اینکه "اکنون 25 درصد از ظرفیت صنایع پلیمر و پلاستیک کشور فعال است"، گفت: با از بین رفتن موانع و کمرنگ‌شدن مشکلات، می توان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صنایع پلیمر و پلاستکی کشور را فعال کرد.

قنبرپور با بیان اینکه "درآمد صادراتی 1.5 میلیارد دلاری برای این صنعت با توجه به زیرساخت‌ها و فرصت‌های متعدد آن درآمد مطلوبی نیست"، گفت: با رفع موانع، در کوتاه‌مدت می توان تولید را 3 برابر کرد و درآمد را تا 4.5 میلیارد دلار در سال افزایش داد.

وی ادامه داد: تورم در رأس موانع سرمایه گذاری و رشد در صنعت پلیمر و پلاستیک است؛ همچنین یکی از مهمترین موانعی که در برابر رشد اقتصادی کشور وجود دارد، بحث عدم شفافیت در حوزه داده‌ها است.

این کارشناس صنعت پلیمر خاطرنشان کرد: با بهبود قوانین و مقررات و به کارگیری مشوق‌ها و از بین رفتن موانع به راحتی به ظرفیت تولید بیش از سه  برابر می‌رسیم؛ برای توسعه صنعت پلاستیک، یکی از مهمترین سرفصل‌ها، بهسازی اقتصاد بنگاه‌ها و بهبود دانش و مهارت و انگیزه منابع انسانی و بالا بردن توان رقابت‌پذیری بنگاه‌ها است.

وی افزود: صنایع پلاستیک برای کشور ما تکمیل زنجیره ارزش و پرهیز از خام‌فروشی است اما برای سایر کشورها مانند آلمان، ترکیه و ژاپن یک سرفصل جدید است و زمانی که می‌خواهند ثروت عادلانه توزیع شود به صنایع کوچک و از همه مهتر صنایع پلاستیک توجه می‌کنند.

انتهای پیام/