شهر خبر

روایتی از جلسات ۳ نفره سردار سلیمانی، ظریف و ولایتی درباره تقدم و تاخر میدان و دیپلماسی /ظریف استیضاح می شود؟

روایتی از جلسات ۳ نفره سردار سلیمانی، ظریف و ولایتی درباره تقدم و تاخر میدان و دیپلماسی /ظریف استیضاح می شود؟

انتشار فایل صوتی محمدجوادظریف وزیر امور خارجه کشورمان با واکنش متفاوت سیاسیون از جمله نمایندگان پیشین و فعلی مجلس شورای اسلامی روبرو شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، سیاسیون اعم از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی، نسبت به محتوای این فایل صوتی واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

 با فایل صوتی ظریف معرکه نگیرید

محمدرضا تابش نماینده ادوار مجلس در گفتگو با ایرنا، انتشار فایل تقطیع شده یک گفت و گوی غیرمطبوعاتی از محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه را بداخلاقی سیاسی در آستانه انتخابات و مذاکرات وین عنوان کرد و افزود: همانطور که اسناد طبقه‌بندی شده دولت‌ها در کشورهای مختلف بعد از گذر از یک دوره تاریخی مشخص، از طبقه بندی خارج و منتشر می‌شود، معمولاً برای ثبت در تاریخ، سیاستمداران هم ممکن است مصاحبه هایی انجام دهند تا در اختیار آیندگان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سیاستمداران و دولتمردان نسبت به عملکردشان متعهد هستند و معمولاً یا خاطرات خود را می‌نویسند یا به صورت شفاهی مصاحبه می‌کنند و بعد از اینکه آن مرحله تاریخی طی شد، این مصاحبه‌ها منتشر می شود تا نسل‌های آینده درباره عملکردها قضاوت کنند. دولت تدبیر و امید هم تلاش داشت این کار را انجام دهد و مصاحبه هایی جهت ثبت در تاریخ با وزیران انجام داد و قرار نبوده که فایل آنها در این دوره منتشر شود.

نماینده ادوار مجلس درباره محتوای فایل منتشر شده نیز گفت: بخش زیادی از موضوعات و مطالب مطرح شده در این فایل را آقای ظریف در جلسات غیرعلنی نمایندگان مجلس گفته بودند. مسئله تقدم میدان یا دیپلماسی که در این فایل مطرح شده بحثی بود که آقای دکتر ظریف در جلسات غیرعلنی مجلس هم مطرح کرد. بنابراین برای ما مطالب مطرح شده در این فیلم تقطیع شده تازگی نداشت.

روایتی از جلسات ۳ نفره سردار سلیمانی، ظریف و ولایتی درباره تقدم و تاخر میدان و دیپلماسی /ظریف استیضاح می شود؟

تابش با بیان اینکه میدان و دیپلماسی دو صحنه و عرصه متفاوت است و تلفیق این دو با هم ضمن رعایت تقدم و تاخر آنها منافع ملی را رقم می‌زند، خاطرنشان کرد: برای هماهنگی در مورد تقدم و تاخر میدان و دیپلماسی با یکدیگر، جلساتی به صورت منظم با حضور آقای علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، آقای ظریف و شهید سردار سلیمانی فرمانده فقید سپاه قدس برگزار می‌شد و این بزرگواران بر اساس منافع و مصالح ملی در مورد تقدم و تاخر مسائل با یکدیگر توافق می‌کردند.

وی، شهید سردار سلیمانی را قهرمان عرصه میدان دانست و افزود: انصافاً آقای دکتر ظریف هم قهرمان عرصه دیپلماسی است و اینکه حالا بیایند و در آستانه انتخابات که تیم مذاکره کننده هسته‌ای در حال کسب موفقیت است و روزنه امیدی برای رفع تحریم‌ها در دل مردم روشن شده، با هدف ضربه به دولت این مسائل را مطرح کنند کاری غیر اخلاقی و غیرمنصفانه است.

 ظریف خودش استعفا دهد وگرنه برکنارش می‌کنیم

از سوی دیگر حسین حق وردی  نماینده شهریار در مجلس در گفت و گو با فارس گفت: باتوجه به اینکه عملکرد ۸ساله محمد جواد ظریف در راس دستگاه دیپلماسی کشور نه تنها هیچ دستاوردی برای ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی نداشته است، بلکه در آخرین ماه‌های فعالیت دولت هزینه‌های سنگین تری نیز به نظام تحمیل خواهد کرد، لذا بهتر است خود وی عاقلانه استعفا دهد.  

حسین حق وردی افزود: در غیر اینصورت استیضاح و برکناری ظریف توسط نمایندگان مجلس حتمی و ضروری است.

۲۷۲۱۹