شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#معلمان#آموزش و پرورش#وزارت

فعلا نمی‌توانیم آمار جزئی کمبود معلم را اعلام کنیم/ مشکل معلمان دانشسرا شد


فعلا نمی‌توانیم آمار جزئی کمبود معلم را اعلام کنیم/ مشکل معلمان دانشسرا شد

معاون وزارت آموزش و پرورش درباره آمار دقیق کمبود معلم در هر مقطع تحصیلی، گفت: فعلا نمی‌توانیم این آمار را ارائه کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی الهیار ترکمن در ادامه نشست خبری خود درباره نارضایتی شغلی معلمان  تصریح کرد:  موضوع نارضایتی شغلی یک اپیدمی کلی است، شاید فقط به معلمان محدود نشود و کانون‌های صنفی مشاغل مختلف نشان دهنده همین موضوع است، در جامعه فرهنگیان هم نارضایتی شغلی به دلیل احساس تبعیض وجود دارد و هدف غایی باید تدوین قانون خاص برای معلمی در نظام تعلیم و تربیت باشد؛ خیلی موافق نیستم سازمان نظام معلمی باید شکل بگیرد، قانون خاص برای تعریف شرایط کاری شغل معلمی به صورت استاندارد اهمیت بیشتری دارد مانند قانون خاص نظام آموزش عالی کشور که هم‌اکنون اثرات خوبی را در جامعه دانشگاهی دارد همه ما باید روی الزامات شکل گیری این قانون خاص تلاش کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه خنثی کردن توان همدیگر در آموزش و پرورش ضریب بالایی دارد، به زودی تغییر دولت را داریم و چه اشکالی دارد در دولت بعدی همه جناح‌ها کمک کنند تا این هدف غایی شکل گرفته و جامعه فرهنگیان از آن منتفع شود. معتقدم مسائل آموزش و پرورش با آشتی جناحی انجام می‌شود.

افزایش نفوذ فرهنگیان در تصمیم‌گیری‌ها با اتاق فکر   

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: اتاق فکری را در فضای مجازی و با همراهی معلمان ایجاد کردیم و برنامه‌های هفته معلم را براساس این گفت وگو تدوین کردیم و اتاق‌های فکر که منجر به اخذ نظر شود زمینه نفوذ معلمان در تصمیم گیری‌ها را افزایش می‌دهد.

الهیار ترکمن متذکر شد: مطالبات را عمدتا به مسائل مالی ربط ندهیم، آموزش و پرورش براساس آمار و ارقام در بحث مطالبات عملکرد خوبی داشته است. مطالبات مالی سطح پایین است و باید به مطالبات سطح بالاتر برویم تا نوسازی در فرآیندها و روش های آموزش و پرورش در چارچوب سند تحول را شکل دهیم.

وی درباره سازمان نظام معلمی نظر شخص بنده این است که با توجه به شرایط ناظر بر روندهای اداری و استخدامی آموزش و پرورش نمی‌تواند کارکرد مشخصی داشته باشد، متذکر شد: سازمان نظام معلمی حتی نمی‌تواند به اندازه سازمان نظام مهندسی یا نظام پزشکی ایفای نقش کند. آموزش و پرورش باید قانون خاص داشته باشیم و سازمان نظام معلمی به عنوان سازمان تخصصی در این باره ایفای نقش کند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش و پرورش باید فراتر از ابلاغ وظایف آموزش و پرورش باشد و به جراحی فرآیندهای آموزش و پرورش بپردازد و باید به تدوین آن برای باسازی فرآیندهای کاری آموزش و پرورش بپردازیم‌.

الهیار ترکمن در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درباره  کمبود معلم و عدم ارائه آمار دقیق و جزئی درباره وضعیت کمبود معلم در هر مقطع تحصیلی، عنوان کرد: درست است این کمبودها را به صورت ریز و رسانه‌ای اعلام نکردیم البته کمبود معلم را به سازمان اداری و استخدامی اعلام کرده‌ایم و اگر کمبود معلم اعلام شود شاید به نفع آموزش و پرورش نباشد، باید مجوز سال 1400 را دریافت کنیم و پس از آن اعلام خواهیم کرد. در فرصت مقتضی آمار تفصیلی را اعلام می کنیم.

وی ادامه داد: کارگروهی را با سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه داشتیم همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی سال گذشته مصوبه‌ای را درباره ساماندهی جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش داشت که نسبت دانش آموز به معلم را هم مشخص می‌کند، وقتی به این نسبت دست یابیم،  تفکیک مشاغل تخصصی را علاوه بر مشاغل آموزشی خواهیم داشت و اگر این نسبت‌ها دقیق رعایت شود بسیاری از مسائل را حل می‌کند همچنین شورای عالی آموزش و پرورش برای جذب مشاور و مربی بهداشت دستور کار مشخص دارد و موضوع روز گذشته به این مسئله اختصاص داشت.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آمار کمبود نیرو را به سازمان اداری و استخدامی ارائه کردیم و تلاش می کنیم مجوز را بگیریم، اطلاعات به صورت ریز و جزئی در آموزش و پرورش وجود دارد، اگر ریز اطلاعات را رسانه‌ای کنیم در مناسبات ما با سازمان اداری و استخدامی تاثیر دارد  همچنین تعدادنیاز ما براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و از سوی دیگر روش‌های جذب کاملا مشخص است.

الهیارترکمن گفت:  بسته‌ای که برای تامین نیرو برای هر سال تحصیلی براساس قوانین و مقررات موجود اسفند می‌کنیم شامل فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان،  ماده 28، حق التدریس آزاد، حق التدریس شاغلان و بازنشستگان، سرباز معلم،  خرید خدمات و تدریس معاونان مدارس است.

از سال 96 خرید خدمات آموزشی را توسعه ندادیم

وی بیان کرد: بعد از صدور مجوزها جلسه تخصصی را با خواهیم داشت و وضعیت کمبود معلم را شرح می‌دهیم؛ خیلی ها معتقدند کمبود نیرو را با خرید خدمات جبران می‌کنیم اما باید بگویم این روش بر براساس قانون الحاق 2 است البته چند سال است یعنی از سال 96 به بعد تعداد نیروهای خرید خدمات  را افزایش نداده ایم و همان 16 هزار معلم است که 350 هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار داده‌اند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: خرید خدمات آموزشی شکلی از تامین اعتبار آموزشی است،  سه هزینه برای ارائه آموزش به مردم داریم شامل نیروهایی که جذب کردیم، هزینه تامین محتوا و روش آموزشی که دولت یارانه بسیاری را به خصوص برای تامین کاغذ می‌دهد و هزینه اداره واحدهای آموزشی که به خاطر نیاز ممکن است درخواست کمک از سوی مردم شود و دو هزینه نخست کامل توسط دولت انجام می‌شود. همچنین در بحث وضعیت نیروی انسانی خود را ملزم به شفاف سازی می‌دانیم اما سطح و زمان ارائه اطلاعات جایگاه خاصی دارد.

الهیار ترکمن درباره مشکل معلمان دانشسرایی، گفت: در جلسه با دیوان عدالت اداری، مشکل دانشسرایی‌ها حل شد و متوجه شدند آموزش و پرورش نقشی ندارد و سازمان بازنشستگی پرونده‌ها را به جریان نمی‌انداخت و با رای دیوان عدالت مشکل حل شد.

وی درباره ابطال طرح معلم تمام وقت توسط دیوان عدالت اداری، متذکر شد: عمده هدف برای معلم تمام وقت برقراری 17.5 درصد فوق العاده ویژه بود تا به جای 9 ماه 12 ماه سال پرداخت شده و مشمول کسورات بازنشستگی شود. جلسه‌ای را با دیوان عدالت داشتیم که ادله خود و الزامات قانونی رعایت شده را مطرح کردیم، قرار شد کارگروهی تشکیل و مجدد بررسی کنیم که اگر به این قطعیت رسیدند شمول ماده91 قانون تاسیس دیوان عدالت را درخواست دهند تا این مسئله حل شود.معلم تمام وقت به لحاظ پول و نیروی انسانی مشکلی برای ما ایجاد نمی کند.

انتهای پیام/