شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#جدید#کرونا

موج جدید کرونا در ترکیه و تعطیلی ۱۸ روزه؛ تدبیر جدید راهگشا خواهد بود؟


موج جدید کرونا در ترکیه و تعطیلی 18 روزه؛ تدبیر جدید راهگشا خواهد بود؟

ترکیه امیدوار است با اعلام تعطیلی ۱۸ روزه، میزان ابتلا به کرونا را پایین بیاورد اما متخصصین بر این باورند که این تصمیم، مصداق تعطیلی کامل نیست و مدت تعطیلی باید ۲۸ روز باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، میزان ابتلا به کرونا در ترکیه در روزهای اخیر به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده اما شمار تلفات، همچنان در مرز چهارصد نفر در شبانه روز است. شمار بالای تلفات، مقامات سیاسی و بهداشتی را نگران کرده و اعلام مقررات سختگیرانه تر در دستور کار قرار گرفته است.

شیوع گسترده کرونا در ترکیه، منجر به اعلام مقررات سختگیرانه و محدودیت در دو هفته نخست ماه مبارک رمضان شد. اما این محدودیت ها پاسخ نداد و حالا در 81 استان این کشور، تعطیلی 18 روزه اعلام شد است.

رجب طی اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که از ساعت 19 روز پنجشنبه 29 آوریل تا ساعت 5 بامداد روز هفدهم ماه می، ترکیه برای مقابله با شیوع کرونا، تعطیل خواهد شد.

کشور ترکیه , کرونا ,

بر اساس دستور رئیس جمهور ترکیه، وزیر کشور برای همه استانداران بخشنامه فرستاده و از آنان خواسته که در مورد تعطیلی، نظارت و سختگیری دقیقی اعمال کنند.

در بخشنامه وزارت کشور ترکیه ذکر شده که همه مراکز اداری تعطیل خواهد بود و در بخش خصوصی نیز به استثنای مراکز توزیع مواد غذایی، داروخانه ها، محصولات بهداشتی و ضدعفونی زنجیره های تأمین و تدارکات، کلیه واحدهای دیگر، حق فعالیت نخواهند داشت.

مراکز توزیع مواد غذایی، اعم از رستوران یا هر واحد صنفی غذایی، فقط به شکل بیرون بر فعال خواهند بود، سفر بین شهری منوط به کسب مجوز از فرمانداری است و برای اقامت غریبه ها و مسافران در مراکز اقامتی نیز، حتماً باید مجوز لازم از فرمانداری کسب شود.

سوپر مارکت ها  فقط از ساعت 10 صبح تا 17 بعدازظهر فعال خواهند بود و مردم حق دارند فقط از جاهایی خرید کنند که نیاز به استفاده از خودرو نداشته باشد و نانوایی ها نیز تنها مجاز به فروش نان به صورت سفارش اینترنتی، تلفنی و یا تحویل نان به فروشگاه ها هستند.

تا چند روز پیش در ترکیه، آمار مبتلایان روزانه به کرونا بین 63 تا 67 هزار نفر بود. اما دیروز، این میزان به 37 هزار و 312 نفر رسید. با این حال، شمار مرگ پایین نیامده، آمار بیماران بدحال بالاست و روند مداوا و ترخیص بیماران هم کُند است. چرا که انواع و ورژن های جهش یافته و سخت جان ویروس کرونا در 81 استان ترکیه، منتشر شده اند.

تاکنون در ترکیه 46 میلیون تست کرونا انجام شده و شمار کل مبتلایان به این بیماری از آغاز شیوع کرونا تا حال حاضر به عدد 4 میلیون و هفتصد هزار نفر رسیده و 38 هزار و 385 نفر، جان خود را از دست داده اند.

همچنین در ترکیه تاکنون 21 میلیون و 640 هزار دوز واکسن تزریق شده که 8 میلیون و 260 هزار دوز آن برای دومین بار صورت گرفته است.

استانبول کانون اصلی کرونا

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه، آمار استان هایی را منتشر کرده که با معیار نسبت بیماران به هر یکصد هزار نفر از جمعیت استان، به عنوان مناطق پرخطر شیوع کرونا، شناسایی شده اند.

این آمار نشان می دهد که وضعیت چند استان پرخطر ترکیه و نسبت ابتلا به هر یکصد هزار نفر از این قرار است:

استانبول864.75 نفر.

آنکارا 567.88 نفر.

ازمیر 335.09 نفر.

آنتالیا 324.57 نفر.

به عبارتی دیگر، 4 استان پرجمعیت ترکیه، در عین حال، 4 استان پرخطر از حیث میزان شیوع ویروس کرونا هستند.

کشور ترکیه , کرونا ,

استان های جنوب و جنوب شرقی ترکیه شامل شرناخ، ماردین، اورفا، وان و سیرت، کمترین میزان ابتلا به کرونا را ثبت کرده اند. شاید به این دلیل که استان های مزبور زندگی شهری شلوغ و ترافیک و خیابان های پر ازدحام ندارند.

وزیر بهداشت ترکیه، خطاب به مردم کشورش گفته است: «خانه ما، بهترین و امن ترین قلعه ماست. در خانه بمانیم، مبارزه با کرونا را در خانه ادامه دهیم و اجازه بدهیم پایان این فداکاری و مراعات، یک جشن بزرگ باشد.»

تعطیلی 28 روزه لازم است

پروفسور مهمت جیحان از متخصصین طب و از اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا در ترکیه، در مصاحبه با سی.ان.ان ترک اعلام کرد: «نمی توانیم تصمیم فعلی دولت را به عنوان مصداقی از تعطیلی کامل کشور، قلمداد کنیم. اساساً تعطیلی کامل، برای هیچ کشوری مقدور نیست و هنوز در هیچ کشوری چنین چیزی روی نداده است.»

وی همچنین در مورد کاهش آمار شیوع در ترکیه گفت: «موضوع کاهش آمار، یک موضوع فریبنده است که می تواند منجر به تحلیل های غلط شود. آن چه اهمیت دارد، کاهش میزان ابتلا به کرونا در یک بازه زمانی 24 ساعته نیست، بلکه شمار کل مواردی است که ما پزشکان آنها را به عنوان بیمار دارای ویروس اکتیو، قلمداد می کنیم.»

احمد هاکان سردبیر حریت و گوینده برنامه سی.ان.ان ترک، تلاش کرد از دکتر جیحان، جمله امیدوارکننده و مسرت بخشی بگیرد و پرسید: «استاد! به هر حال، میزان ابتلا از عدد 75 هزار نفر به 36 هزار نفر در شبانه روز رسیده است. از نظر شما، این مساله مهمی نیست؟» وی در پاسخ گفت: «خیر. همچنان که توضیح دادم، زوم کردن روی این کاهش 24 ساعته، یک نگرش فریبنده است. شما باید به این توجه داشته باشید که در کشور، 500 هزار نفر بیمار درگیر دارید. اگر در مجموع، بیست سی هزار نفر از شمار این بیماران کم شود، نمی تواند پیروزی بزرگی قلمداد شود. من در برنامه های دیگر هم گفته ام، هنوز ته تونل را ندیده ام و تنها چیزی که مرا امیدوار می کند، واکسیناسیون و توجه مردم به پروتوکل های اجتماعی است. اگر نه، حتی با کاهش آمار ابتلای روزانه هم، نمی توانیم بگوییم که ترکیه وضعیت خوبی دارد. از آنجایی که مدت بیماری، نهایتاً 14 روز است، تعطیلی 18 روزه برای کشور کافی نیست و ممکن است ده ها هزار بیمار در خانه ها باشند. لذا برای آن که از این وضعیت اطلاع و اطمینان بیشتری پیدا کنیم و بتوانیم بیماران را به موقع تشخیص داده و آنان را ایزوله کنیم، باید به مدت 28 روز تمام کشور را تعطیل کنیم.»

کشور ترکیه , کرونا ,

در پایان باید گفت، وزارت بهداشت ترکیه در هفته ها و ماه های اخیر، کارنامه قابل قبولی به نمایش گذاشته اما در تحویل واکسن های خریداری شده از چین، روسیه و آلمان، مشکلاتی به وجود آمده و نتوانست در روند واکسیناسیون، به سرعت دلخواه دست پیدا کند. حال باید دید تجربه مهم تعطیلی 18 روزه، تا چه اندازه بر روند شیوع ویروس کرونا در ترکیه تاثیر خواهد گذاشت و آیا این تجربه برای کشورهای دیگر، می تواند قابل الگوبرداری باشد یا خیر.

انتهای پیام/