شهر خبر

نگرانی سازمان‌های حقوق بشری درباره سرنوشت نامعلوم یک دانشگاهی سعودی


نگرانی سازمان‌های حقوق بشری درباره سرنوشت نامعلوم یک دانشگاهی سعودی

یک سازمان حقوق بشری از سرنوشت نامعلوم یک دانشگاهی سعودی که ۶ ماه گذشته به شکل مشکوکی ناپدید شد، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، سرنوشت «حمزه السالم» دانشگاهی سعودی که شش ماه پیش به زور در داخل عربستان ناپدید شد، نامعلوم و همچنان تهدید آمیز است.

حمزه السالم اقتصاددان مشهور ، در نوامبر سال 2020 ناپدید شد و سرنوشت او تا به امروز نامعلوم مانده است.

سازمان حقوق بشر سند اعلام کرد که السالم به دلیل فعالیت‌ها و انتقادش از سیاست متزلزل آل سعود به زور به دست مقامات رژیم سعودی ناپدید شد. وی همچنین به دلیل انتقاد از سیاست اقتصادی آل سعود و همچنین انتقاد از چشم انداز 2030 مشهور و دارای مدرک دکترا و تدریس در دانشگاه شاهزاده سلطان ریاض است.

السالم به خاطر تجربه بالای خود در زمینه اقتصاد اسلامی، مبانی فروش، احکام زکات و سایر مفاهیم اقتصادی اسلامی مشهور بود. فعالیت وی باعث ناپدید شدن وی از سال گذشته شده است. السالم زمانی‌که در زمینه روزنامه‌نگاری فعالیت داشت، اقدامات آل سعود را در دستکاری فتواها برای سرپوش گذاشتن در پرونده‌های فساد و افراد فاسد آشکار می‌کرد.

اخباری از این منتقد سعودی از زمان ناپدید شدن اجباری وی در دست نیست و این در حالی است که فعالان و سازمان‌های مربوطه مقامات سعودی را کاملا مسئول سرنوشت و زندگی او می‌دانند.

وی در اواخر سال 2017 به دلیل پاسخگویی به اظهارات اقتصادی « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی ممنوع السفر شد.

چندین بحران بر دوش شهروندان سعودی سنگینی می‌کند که طی سال‌های اخیر به دلیل سیاست اقتصادی ضعیف ولیعهد سعودی این بحران‌ها تشدید شده و باعث انتقادهایی شده است و این درحالی‌است که رژیم آل سعود هرگونه انتقادی را سرکوب می‌کند.

در زندان‌های آل سعود برخی از اقتصاددانان مانند « عصام الزامل» و« عبدالعزیز الدخیل» به دلیل انتقاد از حکومت ولیعهد سعودی در بازداشت به سر می‌برند.

ناپدید شدن اجباری از دو سال گذشته، به ویژه در دوران «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و « محمد بن سلمان» برای منتقدان و مخالفان مقیم عربستان و خارج از کشور افزایش یافته است. ریاض از افشای اطلاعات فعالانی که به زور ناپدید شده و یا از محل دستگیری یا ملاقات با آن‌ها جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/