شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اردوغان

اردوغان به بایدن: می‌خواهی نسل کشی را ببینی در آینه بنگر

کدخبر: 408477
اقتصاد نیوز : رئیس جمهور ترکیه شامگاه دوشنبه در سخنانی به شدت از اقدام روز گذشته رئیس جمهور آمریکا درباره برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه انتقاد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه در سخنرانی ابتدا به موضوع قبرس پرداخت و گفت که ترکیه ترک‌تباران قبرس را تنها نخواهد گذاشت.

وی که پس از نشست کابینه صحبت می‌کرد، افزود: «همانطور که ما مرزهای عراق و سوریه را از گروه‌های تروریستی پاکسازی کردیم، اجازه تشکیل گروه‌های ترور در آن سوی مرزهایمان را نخواهیم داد. با این هدف بود که ما عملیات جدید را در شمال عراق آغاز کردیم».

رئیس جمهور ترکیه در ادامه سخنانش در واکنش به اقدام روز گذشته «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه گفت: «اگر شما می‌خواهید نسل کشی را ببینید، فقط به آینده نگاه کنید».

وی اضافه کرد: «شما آذربایجانی‌ها را در قره‌باغ از اشغالگری ارمنی‌ها نجات ندادید. من حتی به آن چیزی که برای بومی‌های آمریکا روی داد اشاره نمی‌کنم».

اردوغان افزود: «اگر اتحادیه اروپا و آمریکا می‌خواهند درباره این موضوع با یکدیگر رقابت کنند، آنها قادر نخواهند بود که در عموم ظاهر شوند».

رئیس جمهور ترکیه گفت: «گروه‌های ارمنی در آن زمان، میلیون‌ها کُرد و تُرک را به قتل رساندند».

وی با انتقاد شدید از رئیس جمهور آمریکا گفت: «بایدن از گفتار ناعادلانه، نامناسب و غلطی استفاده کرد. این کلمات که هیچ اساس تاریخی و قانونی ندارد باعث ناخرسندی ما شد».

اردوغان گفت: «اجازه دهید با یکدیگر به آرشیوها نگاه کنیم. ما آرشیوهای خود را باز کردیم. آیا آمریکا و اتحادیه اروپا نیز آرشیوهای خود را باز می‌کنند. ما پیشنهاد تشکیل کمیسیون تاریخی مشترکی را درباره این موضوع داده‌ایم. آرشیوهای ما باز هستند».

رئیس جمهور ترکیه گفت: «آنهایی که از حلقه‌های ارمنی حمایت می‌کنند باید به آن چیزی که از درسدن تا شهرهای ژاپنی که در آنجا بمب‌های اتمی انداخته شد، بنگرند. من بر خلاف بایدن،‌ درباره اسناد حرف می‌زنم».

وی اضافه کرد: «ما هرگز حملات سازمان تروریستی آسالای ارمنی‌ها به دیپلمات‌های غیرمسلح را فراموش نخواهیم کرد. ما می‌دانیم که چگونه قاتلان دیپلمات‌های ما حمایت شده و از زندان آزاد شدند».

اردوغان اضافه کرد: «نسل کشی اعلام کردن حوادث سال 1915 باعث ناراحتی ترکیه شد. بیانیه بایدن برای روابط دوجانبه مخرب بود. تنها تاریخ‌دانان می‌توانند چنین حوادثی را روشن کنند. ما هیچ پاسخی از ارمنستان درباره پیشنهاد برای تشکیل کمیسیون تاریخی مشترک دریافت نکردیم».

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه (به وقت تهران) نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را برسمیت شناخت.

بایدن در بیانیه خود گفت: «هر سال در این روز،‌ ما کسانی که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می‌کنیم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کنیم».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه بیانیه خود نوشت که در 24 آوریل 1915، یک میلیون و پانصد هزار ارمنی توسط امپراطوری عثمانی قتل عام شدند.

برخی کشورها در سال‌های گذشته، ادعا کرده‌اند که امپراطوری عثمانی در جنگ اول جهانی مرتکب کشتار ارامنه شده و از آن بعنوان نسل‌کشی یاد کرده‌اند. این در حالی است که ترکیه قویا هرگونه ادعای نسل‌کشی ارامنه را رد کرده و برسمیت شناختن این موضوع را خصمانه دانسته است.

ترکیه که یکی از متحدان اصلی آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شمار می‌آید، بارها به واشنگتن درباره برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه هشدار داده و اعلام کرده که این حادثه بخشی از درگیری‌ها در جریان جنگ جهانی اول بوده است.

بایدن در بیانیه شب گذشته خود از لفظ نسل کشی برای این رویداد استفاده کرده است، عبارتی که رؤسای جمهور سابق آمریکا از آن استفاده نکرده بودند.