شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#دولت#پاییز#منابع#قاچاق#تشکیل دولت

منابع لبنانی: دولت قبل از پاییز آینده تشکیل نمی‌شود/ پنهان‌کاری عربستان در پرونده قاچاق کپتاگون


منابع لبنانی: دولت قبل از پاییز آینده تشکیل نمی‌شود/ پنهان‌کاری عربستان در پرونده قاچاق کپتاگون

منابع لبنانی گزارش دادند که به نظر نمی رسد پرونده تشکیل دولت این کشور قبل از پاییز آینده به نتیجه برسد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الجمهوریه، منابع آگاه لبنانی اعلام کردند که پرونده تشکیل دولت در این کشور ضمن آخرین برنامه‌هاست و همه نیروهای سیاسی معتقدند در حال حاضر دولت تشکیل نخواهد شد. همچنین اختلافات میان «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «سعد حریری» نخست وزیر مکلف این کشور همچنان ادامه دارد.

به گفته منابع لبنانی در بهترین حالت شاید بتوان پیش‌بینی کرد که دولت دست‌کم قبل از پاییز آینده تشکیل نخواهد شد و بعد از آن نیز باید شرایط مورد بررسی قرار بگیرد.

در این میان منابع آگاه لبنانی معتقدند که بن بست سیاسی در این کشور بنا به چند دلیل در حال ادامه پیدا کردن است. از نظر منابع، اولین عامل مربوط به چالش‌های داخلی لبنان و ادامه اختلافات شخصی میان طرف‌های اصلی تشکیل دولت یعنی تیم رئیس جمهوری و نخست وزیر مکلف است؛ به ویژه در زمینه معرفی وزرای مسیحی.

منابع مذکور عامل دومی نیز برای ادامه بن بست سیاسی لبنان ذکر می‌کنند که این عامل، خارجی بوده و به عربستان سعودی برمی‌گردد. بر این اساس عربستان بنا به دو دلیل مخالف نخست وزیری سعد حریری در لبنان است: اول اینکه از نظر سعودی ها سعد قادر به تشکیل دولتی که مطابق منافع ریاض باشد یعنی تشکیل کابینه‌ای بدون حضور حزب الله نیست و در وهله دوم ممکن است عربستان سعودی به دنبال جایگزین کردن بهاء حریری، برادر سعد حریری به جای وی باشد.

در این شرایط لبنانی‌ها سعی دارند، موضع عربستان درباره تشکیل دولت لبنان را به دقت مورد ارزیابی قرار دهند؛ به ویژه اینکه سعودی‌ها هنوز به شکل مستقیم وارد خط پرونده تشکیل کابینه در لبنان نشده‌اند و سوالی که در این میان به وجود می آید آن است که آیا اصلا حریری قادر به تشکیل دولت در لبنان بوده که بگوید عربستان مانع آن می‌شود.

ادامه بازی سیاسی-اقتصادی عربستان علیه لبنان

اما در بحبوحه بحران سیاسی لبنان تصمیم ضد اقتصادی عربستان علیه این کشور نیز به چالشهای لبنانی‌ها افزوده است. در این زمینه منابع لبنانی درباره فضای مربوط به تصمیم عربستان سعودی در ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از لبنان که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفته و تعداد زیادی از آنها ورود محصولات از لبنان را ممنوع کرده‌اند اظهار داشتند، این مسئله محدود به چند روز یا چند هفته نخواهد بود و احتمالا بسیار طولانی می‌شود. برخی نیز پیش بینی کردند این تصمیم عربستان ممکن است مقدمه‌ای برای اقدامات جامع‌تر علیه لبنان باشد.

منابع مسئول لبنانی در این راستا تاکید کردند، همه موسسات اداری و امنیتی باید در زمینه مبارزه با قاچاق وارد عمل شوند و همچنین عملیات نظارت بر گذرگاه‌ها و بنادر باید تشدید شود.

از طرفی مقامات لبنانی روز گذشته نشستی در کاخ ریاست جمهوری این کشور به ریاست میشل عون و با حضور حسان دیاب، نخست وزیر دولت پیشبرد امور داشتند تا بگویند درباره این اتفاق سکوت نکرده‌اند. مسئولان لبنانی همچنین تاکید کردند، هیچ روایت رسمی درباره واقعیت عملیات قاچاق وجود ندارد.

در این زمینه یک منبع امنیتی لبنانی تصریح کرد کشف این عملیات بسیار دشوار است. لبنان در سال 2021 ، 7 عملیات قاچاق قرص‌های کپتاگون که به سمت عربستان سعودی در حال قاچاق بودند را کشف کرد که یکی از آنها شامل 15 میلیون قرص بود، اما این موارد اصلاً بیان نشده و یا هیچ طرفی از لبنان تشکر نکرد.

این منبع امنیتی همچنین افشا کرد مقامات سعودی اطلاعات دقیقی درباره این محموله به دستگاه‌های امنیتی مسئول مبارزه با قاچاق کالا ارائه ندادند.

انتهای پیام/