شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#جدید

توسط مشاور امنیت ملی دولت عراق ؛

درخواست جدید از آمریکا مطرح شد!

به گزارش منیبان؛ قاسم العرجی مشاور امنیت ملی عراق  در دیدار با سفیر کانادا در بغداد و از شرکای ائتلاف نظامیان آمریکایی در عراق خواستارخروج نظامیان این اتئلاف از کشورش شد.

باوجود گذشت بیش از یک سال از مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج تمام نظامیان خارجی از این کشور هنوز ائتلاف آمریکایی از اجرای قانون سرپیچی کرده و حاضر به پایان اشغالگری خود نیستند. 

قاسم العرجی که پیش از این وزیر کشور عراق بود و اکنون به عنوان مشاور امنیت ملی دولت انجام وظیفه می‌کند در دیدار با سفیر کانادا در بغداد تاکید کرد که نظامیان ائتلاف تابع آمریکا باید بر اساس یک برنامه زمانبندی مشخص عراق را ترک کنند.

بخش اطلاع رسانی دفتر مشاور امنیت ملی عراق امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که الاعرجی و سفیر کانادا در بغداد در این دیدار مساله خروج نظامیان خارجی را از خاک عراق مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دولت عراق پیشتر اعلام کرد که  نیازی به نیروهای رزمی در خاک کشورش ندارد و فقط از کمک در زمینه آموزش نیروهایش بهره خواهد برد.

دولت عراق  افزودکه در جریان سومین دور گفت وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن در ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۰، مساله خروج نیروهای خارجی از عراق را طبق یک برنامه زمانبندی مشخص بحث و بررسی کرده است.

این در حالیست که ژنرال «مک مکنزی» فرمانده مرکزی ارتش آمریکا به تازگی گفت که نه تنها هنوز هیچ دستورالعملی برای خروج نیروهایش از عراق دریافت نکرده بلکه درصدد توسعه فعالیت این نیروها در مبارزه با تروریسم است.

این تناقض گویی بین بغداد و واشنگتن در عراق با اعتراض های سیاسی روبه رو شده و برخی از شخصیت های عراقی خواهان شفاف سازی دولت در خصوص پرونده خروج نیروهای بیگانه از کشورشان شده اند.

در این زمینه یکی از مهمترین انتقادات به دولت عراق این است که هنوز آمار مشخص در خصوص تعداد دقیق نیروهای خارجی به ویژه آمریکایی ها در اختیار ندارد و استناد بغداد صرفا بر آمارهایی است که خود ایالات متحده اعلام می کند.