به گزارش برنا؛ در آستانه انتخابات شوراهای شهر و روستا قرار داریم و تعداد زیادی از افراد برای رسیدن به آن کاندید شدند. در این میان دو مبحث وجود دارد یکی اینکه مردم چگونه بهترین فرد را برای مدیریت شهر و روستای خود انتخاب کنند و دیگر اینکه جایگاه واقعی شوراها کجاست و چگونه می‌توان جایگاه او را تقویت کرد؟

محمد حقانی، پدر مدیریت شهری ایران در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به عملکرد شوراها در پنج دوره گذشته گفت: باتوجه به شرایط منطقه‌ای، جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی کشور شوراها می‌توانند مشارکت پذیری مردم را متجلی کنند این درحالیست که شوراها یک اصل هستند و حضور آنها یک ضرورت است.

او افزود: باوجود اینکه برای اولین بار با 20 سال تاخیر، شورای اول تشکیل شد اما اقدامات بسیار خوب و اساسی در آن صورت گرفت و آنچه نظام و مردم توقع داشتند یعنی ایجاد شوراها و مشارکت مردم در همه سطوح از جمله شورای ده، روستا، شهرستان، شهر و... به وقوع پیوست اما از اینکه شورای اول نتوانست از این موهبت استفاده کند هم نباید چشم پوشید هرچند که اشاره کردم این شورا اقدامات بسیار خوب و زیرساختی از جمله ایجاد کمیسیون‌های مختلف و تخصصی و... انجام داد اما انحلال آن کار درستی نبود و به اعتقاد من نباید منحل می‌شد و این ضربه سنگین بر آن وارد می‌شد.

حقانی با انتقاد از نحوه انتخابات شوراها عنوان کرد: یکی از اشکالات عمده شوراها، انتخابات آنهاست برای مثال همین امسال حدود 3 هزارنفر ثبت نام کردند و طبیعی‌ست که مردم ندانند باید به چه کسی رای دهند پس انتظار می‌رود مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری محدودیت‌هایی ایجاد شده و این محدودیت‌ها نیز رعایت شود چرا که واضح است اگر افراد نخبه وارد نشوند، شورا دچار رکود خواهد شد اما می‌بینیم افراد بدون تخصص و عدم آگاهی از مسائل شهری نامزد شدند.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: متاسفانه ما در کشورمان حزب نداریم و این تعدادی که در حال فعالیت هستند، بسیار ضعیف عمل می‌کنند و کشور ما متشکل از دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا شده است و در هر انتخاباتی دو لیست ارائه می‌دهند؛ این یعنی در هر دوره 50 درصد از نیروهای تخصصی حضور ندارند چون اصلاح طلبان، اصولگرایان را حذف می‌کنند و برعکس.

حقانی افزود: دولت ها هم حمایت کافی از شوراها و شورایاری‌ها نکرده اند. در یک مقطعی قرار بود بیش از 20 وظیفه قانونی از سوی دولت به شوراها اعطا شود اما تحقق پیدا نکرد چون دولتی‌ها علاقه دارند همه چیز زیرمجموعه خودشان باشد که اصلا کار درستی نیست و همین یکی از علل تضعیف شوراهاست و آسیب پذیری آنها را افزایش می‌دهد.

پدر مدیریت شهری ایران تصریح کرد: براساس قانون یکسری بودجه‌های توسعه‌ای مانند حمل و نقل عمومی، اتوبوس رانی، متروها و... باید به شهرداری‌ها داده شود و شوراها بر آن نظارت کنند اما عملا این اتفاق نمی افتد یا اگر هم انجام شود اعداد و رقم آن بسیار اندک است پس دولت‌ها هم باید بخواهند که اختیارات محلی را به مردم محل واگذار کنند و شورا را تقویت کنند.

او با تاکید بر ائتلاف متخصصان مدیریت شهری گفت: باید متخصصان امور شهری هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا بایکدیگر به ائتلاف برسند تا افرادی وارد شوراها شوند که اشراف کامل بر مدیریت شهری داشته باشند.

حقانی اظهار کرد: به اعتقاد من باید دوباره قانون انتخابات تعریف شود و آیین نامه‌ها و قوانین تغییر کند. یک زمانی اعضای شورای شهر 15 نفر بودند، همت کردند 31 نفر شدند و بار دیگر در اثر ملاحظات سیاسی 21 نفر شدند حال سوال اینجاست در شهری مانند تهران که 10 میلیون نفر زندگی می‌کنند چطور می‌توان آن را با 21 نفر اداره کرد؟ قاعدتا نمی‌توان با 21 نفر شهری مانند تهران را مدیریت و نظارت کرد.

او ادامه داد: تهران 123 ناحیه دارد بنابراین باید 123 نفر عضو شورای شهر وجود داشته باشد تا هم از هر ناحیه عضو وجود داشته باشد و مسائل و مشکلات ناحیه مطرح شود هم اینکه نفوذ و تاثیر قدرت جناحی به کمترین حد خود برسد بنابراین اگر قانون انتخابات تغییر پیدا کند هم به لحاظ کیفی و هم کمی شاهد رشد فراوانی خواهیم بود.

پدر مدیریت شهری ایران در باره وظیفه مجلس در تقویت وظایف شوراها گفت: باید دولت لایحه دهد یا مجلس خودش طرحی تدوین کند یا اینکه شورای عالی استانها برای تقویت شوراهای شهر طرح‌هایی را به مجلس ببرند اما متاسفانه این اتفاق صورت نمی‌گیرد یا اینکه بسیار کم رخ می‌دهد.

//انتهای پیام: 4