شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ارتش

به سمت پایان برتری ارتش آمریکا


به سمت پایان برتری ارتش آمریکا

آمریکا در منطقه چند جنگ به راه انداخته، اما از هیچ‌یک پیروز بیرون نیامده تا این فرضیه که ارتش آمریکا در حال افول است تقویت شود.

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم- «کنث فرانک مک‌کنزی» رئیس سازمان تروریستی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا موسوم به «سنتکام» طی گزارشی مکتوب به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد استفاده ایران از پهپادهای کوچک و بزرگ باعث از بین رفتن برتری هوایی آمریکا شده است.

مک‌کنزی در این گزارش اذعان کرد: «استفاده گسترده ایران از پهپادها در اندازه‌های کوچک و متوسط به‌منظور شناسایی و حمله، باعث شده که ما برای اولین بار از زمان جنگ کره، بدون برتری هوایی کامل عملیات کنیم».

این فرمانده آمریکایی با هشدار درباره قدرت پهپادی ایران، توضیح داد: «تا زمانی که نتوانیم یک توان شبکه‌ای برای شناسایی و شکست دادن سامانه‌های هوایی بدون سرنشین ایجاد و [در منطقه] مستقر کنیم، برتری با مهاجم خواهد بود».

فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در غرب آسیا، با ادعای اینکه ایران تهدیدی روزانه برای نظامیان این کشور و متحدان آن در منطقه است، هشدار داد که برتری نظامی ایالات متحده در خاورمیانه (غرب آسیا) رو به زوال است.

این اظهارات مک‌کنزی، همسو با ارزیابی‌ «آدام اسمیت»، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از وضعیت و جایگاه ارتش آمریکا در شرایط کنونی است. او پنجشنبه گذشته گفت ظهور فناوری‌های دفاعی جدید مانند پهپادهای ارزان‌قیمت به دوران برتری تک‌قطبی ارتش آمریکا پایان داده است. او گفت: «انبوهی از این پهپادها که تقریباً هیچ قیمتی ندارند دارای توان آتش بیشتر از اف‌-35 هستند.»

این قانونگذار ارشد آمریکایی گفته در سند بودجه دفاعی سال 2021 آمریکا هم به صراحت به پایان برتری تک‌قطبی ارتش آمریکا اعتراف کرده اما راهکاری برای مقابله با تبعات این وضعیت جدید ارائه نکرده است. اسمیت گفت: «در این گزارش به پایان استیلای تک‌قطبی اذعان شده اما هنوز انتقال به سمت سیاستی واقعی که در آن نتایج واقعی این اعتراف به رسمیت شناخته شده باشد، صورت نگرفته است.»

 ارتش آمریکا؛ از هژمونی جهانی تا پایان دوران تک‌قطبی 

با ورود ایالات متحده به جنگ جهانی اول و پایان «دکترین مونرو» سیاست خارجی امریکا که تا قبل از آن مبتنی بر عدم دخالت در جنگ‌ها و کشمکش‌های بین‌المللی بود، چهره جدیدی به خود گرفت.

آمریکایی‌ها که تا آن زمان منافعی حیاتی برای خویش در خارج از مرزهایشان در نظر نگرفته بودند، به فعالیت‌های گسترده در عرصه بین‌المللی روی آوردند. پایان جنگ جهانی دوم مصادف شد با تقسیم جهان بین دو قدرت برتر آن زمان یعنی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی. نظامی دو قطبی در جهان شکل گرفت که اکثر مناطق و کشورها ذیل یکی از آن دو قدرت برتر تعریف می‌شدند.

بعد از آن در کنفرانس «برتون وودز» بود که دلار به واحد پول جهانی تبدیل شد و ابزاری در اختیار آمریکا قرار داد تا بتواند اقتصاد دنیا را گروگان بگیرد. در این میان، بودجه نظامی کلان آمریکا باعث تشکیل ارتشی قوی برای این کشور شد.

با تغییر و تحولاتی که در دهه 1990 در عرصه بین‌المللی رخ داد زمینه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی فراهم گشت و از اینجا به بعد بود که نظام دو قطبی به نظام تک قطبی تغییر یافت و عصر هژمونی تمام‌عیار آمریکا آغاز شد.کارشناسان مسائل راهبردی و تحلیلگران سیاسی در آن زمان می‌گفتند که از این پس، سبک زندگی، ارزش‌ها و فرهنگ آمریکایی بر دنیا حاکم خواهد بود.

به همین دلیل، برنامه‌های دولت‌های متوالی آمریکا از جمله برنامه‌های دفاعی این کشور پس از پایان فروپاشی شوروی بر این نظریه قرار گرفت که آمریکا تا پایان تاریخ تنها قدرت بلامنازع دنیا باقی خواهد ماند. این روال تا زمانی که «جورج دبلیو بوش»، تروریسم سازمان‌یافته را دشمن جدید آمریکا بعد از شوروی معرفی کرده و به عراق و افغانستان حمله کرد، ادامه یافت.

پس از آن بود که نخستین نشانه‌های افول هژمونی آمریکا آشکار شدند. «نوام چامسکی»، اندیشمند و نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی در همان زمان گفت که افول آمریکا آغاز شده و تبختر مقام‌های آمریکایی درباره اینکه این کشور قدرت بلامنازع دنیا خواهد ماند جز «خیال خوش» نبوده است.

نقاط ضعف ارتش آمریکا 

نشریه «اکونومیست» در گزارشی اخیراً اعلام کرده برتری نظامی آمریکا در سال‌های گذشته مبتنی بر فناوری این کشور بود اما اکنون رو به فرسایش است.

آسیب‌پذیر بودن کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در مقابل موشک‌های زمین به دریا، ضعف ارتش آمریکا برای حفاظت از پایگاه‌های هوایی منطقه‌ای این کشور در برابر حملات غیرمنتظره، آسیب‌پذیری هواپیماهای آمریکا در برابر سامانه‌های ضد هوایی مدرن و ناکارآمدی جنگنده‌هی آمریکایی در شناسایی موشک‌های قابل حمل، از جمله عمده‌ترین نقاط ضعف ارتش آمریکا به حساب می‌آیند.

علاوه بر این در دو دهه اخیر آمریکا در منطقه چند جنگ به راه انداخته، اما از هیچ‌یک پیروز بیرون نیامده است. به عنوان مثال، آمریکا علی‌رغم داشتن مدرن‌ترین جنگ‌افزارها و حتی با کمک متحدان اروپایی‌اش نتوانست گروه طالبان را شکست دهد. ناتوانی ارتش آمریکا در تحقق اهدافش در افغانستان و عراق و پیامدهای این دو جنگ، اعتماد به نفس نیروهای نظامی آمریکا را کاهش داده و آنها را از درگیر شدن در جنگ‌های آتی نگران کرده است.

اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نظیر کنترل پهپاد پیشرفته آمریکایی‌ها به نام «RQ-170»، انهدام یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای نظامی آمریکا به نام «گلوبال‌هاوک»، دستگیری نظامیان آمریکایی در خلیج فارس و حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد جزو اقداماتی بوده‌اند که طی 10 سال گذشته هیبت ارتش آمریکا را به شدت زیر سوال برده و تحقیر آن را به امر روزمره تبدیل کرده‌اند. 

گسترش نفرت مردم منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا از نظامی‌گری‌های آمریکا از جمله دیگر شاخص‌های افول هژمونی نظامی آمریکا است. مسائلی مانند رسوایی‌های به‌وجود آمده توسط نظامیان این کشور در عراق و افغانستان مانند ارتکاب جنایات‌ جنگی، مفاسد اخلاقی، کشتار کودکان و زنان بی‌دفاع و تصاویر منتشر شده از شکنجه‌های مخوف در زندان‌های ارتش آمریکا  مرجعیت اخلاقی مورد ادعای آمریکا در جهان را به شدت زیر سوال برد و ضربه هنگفتی به هژمونی ارتش آمریکا وارد کرد. بر همین اساس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بارها سیاست مداخله نظامی آمریکا در غرب آسیا را زیر سوال برد و از 7 تریلیون دلاری که دولت‌های آمریکا در جنگ‌های این منطقه هزینه کرده بدون آنکه دستاوردی به دست آورد انتقاد کرد.

انتهای پیام/